Annons:
Etikettmyndigheter
Läst 13807 ggr
[Nathalie62]
2012-03-19 04:34

Försäkringskassan stänger 112 servicekontor

Knappt tre månader efter att servicekontoret i Gävle öppnades kom chockbeskedet. Försäkringskassan drar sig ur över hundra lokala servicekontor för att spara pengar. I Sandviken och Gävle berörs 13 anställda.

Servicekontoren i Gävle och Sandviken är gemensamma för Skatteverket och Försäkringskassan, och har 4 000 respektive 2 500 besökare i månaden. Kunderna som besöker kontoren kommer i stället att hänvisas till kundservice via telefon och internet.

– Men vi måste naturligtvis lösa det för vi har invandrare som är analfabeter och som inte pratar svenska, säger Roger Strandberg.

Försäkringskassans besparingar ska göras till årsskiftet 2012/2013 vilket innebär att myndigheten redan nu måste börja göra sig av med lokaler.

Försäkringskassan har presenterat en åtgärdsplan för att klara regeringens sparkrav. Myndigheten väljer att prioritera handläggarna som hanterar till exempel sjuk- och föräldraförsäkringsärenden och utbetalningar.

– Vi vill inte hamna i samma situation som 2008 då människor fick vänta länge på beslut och utbetalningar, säger överdirektör Stig Orustfjord.

I stället gör Försäkringskassan en mycket kraftig bantning av den lokala servicen. Myndigheten drar sig nu ur 112 servicekontor dom drivs tillsammans med Skatteverket. De kontoren hade förra året 2,7 miljoner besök och beräknas i år få 3,5 miljoner.

På servicekontoren ges både allmän och ärendespecifik information. Orustfjord påpekar att kontoren är särskilt viktiga i områden med många nyanlända invandrare. Försäkringskassan ska i stället utöka telefonservicen på olika språk.

Tusen jobb bort

Försäkringskassan lägger också ned ett 20-tal av de egna lokalkontoren. Totalt kan Försäkringskassan komma att minska sin personalstyrka med tusen personer de kommande åren. Det är osäkert om minskningen helt kan ske genom naturlig avgång.

Försäkringskassan har ett allmänt effektiviseringskrav på sig på 150 miljoner kronor per år 2011 och 2012. Mellan 2012 och 2013 minskar dessutom budgetanslaget med 300 miljoner kronor.

Orsaken är att regeringen då drar in det extra anslag på 400 miljoner kronor som Försäkringskassan fått för att klara av sjukförsäkringsreformen och sammanslagningen till en myndighet.

Myndigheten hade hoppats på att regeringen skulle få fram till 2015 på sig att klara sparbetinget. Då skulle en stor del av besparingen ha klarats genom en planerad utökning av automatiserade tjänster.

Annons:
[Nathalie62]
2012-03-19 04:45
#1

Detta var väntat att stora delar av verksamheten ska läggas ner och redan nu har dom lagt mycket resurser på att besvara fler samtal och får igenom en bättre service.

ingann
2012-03-19 08:42
#2

Det är bedrövligtObestämd Ofta behöver man den personliga kontakten med en handläggare, inte bara prata med dem via internet eller telefon.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Nathalie62]
2012-03-19 21:28
#3

#2, Håller med till viss del men tror också samtidigt det är bra att det läggs mer resurser att svara i telefon.

stillness
2012-03-26 16:20
#4

De vill ej ha någon personlig kontakt är jag säker på, de vill ha människor som Nummer personnummer eller som en sträck kod

antagligen kommer man säga ladda ner nya "APPEN" till din smarta telefon.

så de kan registrera oss som robotar.

[Lillfjanten]
2012-03-27 07:33
#5

för min del räcker det om jag kan nå handläggaren per telefon. det är ju som med allt annat, det mesta sköts via internet. jag är bara glad att slippa träffa handläggare i möten med mera. Flört sist jag träffade min handläggare så var det hos försäkringskassan, i ett vitt sterilt rum, men bara ett skrivbord, några stolar och en dator. kändes som om jag satt i ett förhörsrum, inte trevligt alls. lite färg i rummet, och kanske något på väggarna också, samt trevliga gardiner hade gjort det hela lite bättre. nej, då tycker jag att det är bra att man kan ringa istället.

#4  har du ingen bra erfarenhet av försäkringskassan?

[Nathalie62]
2012-03-27 12:29
#6

#4, Det håller jag inte riktigt med dig om faktiskt, kanske har du dåliga erfarenheter av försäkringskassan eftersom du tror dom vill se oss som robotar ?

#5, Jag tycker också det räcker utmärkt med telefonkontakt, håller med om att det var stelt på deras kontor, man kände sig som en förhörskanin när man satt där Glad

Annons:
[Lillfjanten]
2012-03-27 12:31
#7

#6  ja, det var en obehaglig känsla faktiskt. jag tycker att det är bättre om de blir mer tillgängliga per telefon.

Upp till toppen
Annons: