Annons:
Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 9328 ggr
Madameh
12/3/11, 7:07 AM

Bostadstillägg

Allt om BT- Regler. Uträkningar. Beslut etc. Hur mycket får ni i BT och hur räknar de? Allt som handlar om detta är välkommet!

Annons:
[Nathalie62]
12/3/11, 10:53 AM
#1

Vi kan gärna diskutera regler och beslut men hur mycket var och en får anser jag vara privat.

Dom beräknar ut bostadstillägg efter hur låg eller hög pensionen är och beroende på hyran man har. Den får dock inte överstiga 5000.

mongu
12/3/11, 1:28 PM
#2

# 1 Håller helt med dig. Vissa saker är inte jämförbara. Det skapar bara avundsjuka att jämföra hur mycket man får eller inte får.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Nathalie62]
12/3/11, 5:50 PM
#3

#2, Precis vad jag tänkte också, bättre att låta det varaGlad

Madameh
12/4/11, 8:59 AM
#4

Ja väl helt klart det är som man själv vill men jag menade om man får mer eller mindre än man ska ha osv. Inte behöver man väl sitta och uppge summan det var inte så jag menade. OK!!

[Nathalie62]
12/4/11, 1:47 PM
#5

#4, Tycker du ska tagga ner lite nu, inte lätt för andra förstå vad du menar, försök förklara dig bättre nästa gång så det inte blir missförstånd.

mongu
12/4/11, 4:00 PM
#6

# 4 Din ton känns inte alls trevlig. Inte roligt att skriva om du ska va sån. Alla måste väl få ha åsikter utan att det ska huggas?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
Madameh
12/5/11, 5:27 AM
#7

Hej Jag var inte alls otrevlig i tonen. Alla motarbetar mig ju hela tiden. BLir väldigt ledsen. Det förstår ni väl ämdå att jag inte kan tvinga folk att uppge vad de får i BT. Jag menade mer om de får högre eller lägre än förut osv man ska inte döma så fort. Säg inte att jag ska förtydliga mig för det kanske är ni som uppfattar fel också? Det är inte ens fel att fler träter. Men jag menade alltså inte så som ni trodde! Missförstå mej rätt.

mongu
12/5/11, 8:27 AM
#8

# 7 Om du känner dig motarbetad hela tiden, vad tror du det kan bero på?

Försök att läsa igenom det du skrivit med "andra ögon", läs det som om nån annan skrivit det. Då tror jag att du lägger märke till att din ton är aggressiv. Samma att du ser att det kan va bra med förtydligande i ditt inlägg.

Alla andra är inte dumma bara för att dom inte förstår hur du menar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Nathalie62]
12/5/11, 12:06 PM
#9

#7, Ber om ursäkt om vi missförstod dig men anledningen till att du skulle tagga ner är för att du ofta skriver inlägg med fet stil, stora bokstäver och flera frågetecken, det ses som aggressivt och spydigt, du har ingen anledning att bli arg för att man missförstår, förstår man inte så frågar man ju igen och försöker förklara på ett annat sätt.

Madameh
12/6/11, 4:28 AM
#10

Jag har flers gånger tryckt på det B.et uppe i meyn för att jag har så svårt att läda för jag har dålig syn!!! Inte alls för att jag är srg så ursäkta om jag stavar fel för jag har svårt se det som skrivits sen. Men ok misstolkning IGEN.

Jag tolkar inte det som att man är arg för att man skriver med fetstil. Varför ska man det jag skriver ju bara med fet stil. Varför finns den knappen då? Förklara tack ;) och en sak till du säger Nathalie att jag har ingen anledning att bli arg för att jag blir missförstådd? Men det blir man ju!

Läs igenom det med andras ögon. det kan man inte för jag har mina egna ögon. I vissa fall så märker man ju orden med större bokstäver för att nyansera språket i skrift och det är inte förbjudet! Ni skulle ju prata om BT och att jag blivit orättvist bemött - det är ju sant - men istället börjar ni klanka ner på mig att jag är otrevlig i inläggen. (Det anser inte jag) Oskyldig Ni är minst sagt lika otrevliga isf som dömer att jag gjort fel och inte FK. Varför står alla på deras sida jämt? även de är ju bara människor som kan göra fel eller hur?

Ska man vara glad när man blivit orättvist behandlad? Isf är ni inga bra vänner alls som inte förstår det. dessutom är det ju fler mot en. Klart man blir arg då. ingen anledning att bli arg. Jag har rättighet at bli arg. Känslor hör till allas liv. och de kan ingen ta ifrån en! SÅ det så. Skrattande kram puss  ha det bra alla vänner. ni är så goa så. tack för att ni stöttar mej så mycket!

Maria
12/6/11, 8:32 AM
#11

#10 Det luktar ironi om din sista mening och det känns inte trevligt allsObestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mongu
12/6/11, 9:46 AM
#12

# 10 Att läsa med "andra ögon" är precis som jag skriver att läsa igenom igen och tänka över det man skrivit.

Inte att byta ögon med nån för att läsa.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

TjockaBerta
12/6/11, 10:21 AM
#13

#10

Det finns en (n)etikett men det tar lite tid innan man satt sig in i alla detaljer. Man lär genom misstagen man gör när man skriver.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[Nathalie62]
12/6/11, 2:29 PM
#14

#10, Knappen med fet stil är till för att kunna markera ett ord eller 3 när man vill observera eller förtydliga något. Jag beklagar att du har dålig syn och har svårt för att läsa, det har jag också.

jag löste det genom firefox tillägg som heter "NoSquint", här kan man ändra till vilken storlek och färg man vill, man väljer själv om det ska vara samma inställningar överallt eller om man vill ha en annan storlek på olika webbsidor, så det är en jättebra funktion för oss som ser dåligt.

Tar du illa vid dig för att många står på fk sida ? Alla gör inte det men jag kan garantera att i de flesta fall beror det oftast på en själv och då är det inte deras fel. Att dom skulle räknat fel till både dig och sambon i 10 år till exempel, tyvärr men här ligger en hund begraven någonstans.

Nej man blir inte glad när man blir orättvist behandlad men man kan oftast få rätsida på det genom olika lösningar.

ingann
12/7/11, 3:59 AM
#15

Madameh: Orsakentill attt du blir missförstådd är nog till största delen att du skriver med fetstil.. Jag förstår att det är lättare för dig att läsa/skriva så om du har synproblem.

Problemet är väl att när internet startade och man varken ser kroppsspråk eller hör tonfall så blev det någon slags osynlig regel om hur man skriver.. tex så betyder fetstil i hela meningar att man är upprörd eller irriterad, i enstaka ord betoning, enbart stora bokstäver i enstaka ord visar var betoningen i meningen ligger, versaler i hela meningar betyder att man skriker, flera "?" eller "!" betyder irritation, eftertryck och ilska.

Tänker man lite på det så blir man mindre missförstådd Skrattande

Nu till själva trådämnet:)

BT räknar ut på skattepliktig inkomst och hyra. Du kan få maximalt 94% av hyran (upp till en hyra på max 5000 kr) men då krävs i princip att du bara har garantipension, vilket är det lägsta man kan få. Har du haft en inkomst under de senaste 8 åren innan pensionen får man inkomstpension.

Du måste även stå som hyrestagare på hyresavtalet för att kunna ansöka om BT.

Hoppas det blev till någon hjälp för dig Glad

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Madameh
12/7/11, 5:08 AM
#16

Hej jo jag vet allt dett amen jag använde fetstil för att se bättre det kan man ju även ha i email och det är inte för att man är arg. nu vet du det.

Sen ang BT så har hag varit sjukpensionär i 17 år och haft BT hela tiden. Jag kan reglerna. Jag har sjukpension/sjukersättning. Ca 5500 kr per mån.

Jag har inte haft någon inkomst sedan 1995. Förutom sjukersättning kan man ju jobba också och tjäna en viss summa per år (42000) men då sjunker ju BT så det gör ingen skillnad om man jobbar eller inte. Synd. Jag bor i eget hus med en vän och vi delar på hyran i huset det är ett bostadsrättshus. Hyran är på 6500.

Vi står båda på köpeavtalet och har lån på  huset. Lånet står på båda. Vi delar det lika. Vi får 70 % på skuldräntan. Det glömde du ta upp. Man får också för el/varmvatten schablonbelopp. Elen är 2000 i mån. Saken är den att när jag räknade med hjälp av en kompis som jobbat på FK så stämde det inte. De hade glömt att ta med skuldränta 70 %.

Jag får ingen inmkomstpension. Jag arbetade 8 år innan pensionen. Men fick ändå sjukersättning. Så är det.

Madameh
12/7/11, 5:17 AM
#17

Ja nog ligger det en hund begraven för de sa själva att de räknat oss som sambo fast vi skrivit ensamstående under flera år det var inte alla åren under 10 år men det var av dessa 10 år 5-6 gånger som de antog oss som sambo istället för esnamstående. När vi efter ett tag frågade en annan handläggare om summan sa hon att om ni inte är ett oar och lever i parförhållande så är ni ensamstående. Då var det för sent att överklaga!! Därför fick vi inte mellanskillnaden 30 000 kr retroaktivt.

Vi får lov söka varje år också inte som du Nathalie skrev vartannat! Mellan 95 och 2002 fick jag fylla i vartannat men mellan 2002-2005 fick jag fylla i varje år och sen blev det lite olika tider mellan ansökningarna och nu är det varje år. Beslutet jag har nu är från Nove,ber 2011 till Oktober 2012. Om ni/du inte tror mej så kan ni ringa min handläggare. De har gjort fel iallafall det är det som är problemet.

En annan grej: Jag har en förening och vi fick in ränta på det som kommit in av medlemsavgifter under året och föreningens konto är tecknat på mig för på banken gick det inte att teckna enbart för förening utan det måste vara en privatperson som skriver på och har innehar kontot. Men nu fick jag lägre BT för att föreningen fått in ränta! De pengar som den fått in ska vara till konserter osv omkostnader för administration o dyl. Men det tog Försäkringskassan. Lite skumt. Räntan var på 2400 så nu får jag 250 kronor mindre BT i månaden!

ingann
12/7/11, 2:50 PM
#18

#16 Du kan ju skriva i fetstil så du själv ser bättre vad  du skriver men blåmarkera allt och tryck på "b" innan du postar så blir det inga missförstånd…

Jag glömde inte alls att ta upp skuldränta…  Du hade inte informerat om att ni bodde i brf och hade skulder så det var snarare ditt misstag… När vi svarar dig så utgår vi från vad du själv skriver… Vi är inte synska så vi ser vad du har för kostnader Oskyldig

KomBo heter det när man bor ihop som kompisar…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Nathalie62]
12/7/11, 2:58 PM
#19

#18, Där satt den, KomBo heter det ja, jag satt och funderade för hade en liten aning om att det kallades för annat men nu slipper jag tänka mer på det hihi. Glad

Maria
12/7/11, 3:26 PM
#20

#18 Dumbo kallas det när man flyttar ihop med sitt exSkrattande sa en jobbarkompis till mig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Nathalie62]
12/7/11, 3:41 PM
#21

#20, Dumbo hihi.

Maria
12/7/11, 3:47 PM
#22

#21 Ja, hon hade tydligen erfarenhet av detFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mongu
12/7/11, 4:42 PM
#23

# 17 Inte så konstigt om FK räknar med de bankkonto som står på dig. Det framgår väl inte att pengarna inte är dina?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Madameh
12/8/11, 5:27 AM
#24

Hej JO det framgår att pengarna ska vara till konserter etc för föreningens räkning och kontot har föreningens namn men är tecknat av mig.

Sen så finns ite Kombo med i ansökan att välja. Bara sambo och inneboende. Det finns ju kollektiv också. Då är man inte heller inneboende. Men nästa gång ska jag skicka med underskrifter från alla i styrelsen tillsammans med bankkontot.

Jag trodde det räckte med föreningens namn på skattsedeln. Dumbo är jag!!! och bor man med pappa är man Pappbo och med sitt ex är man Exbo och med sin älskare = sexbo. Ja det var vad jag kom på idag.

Upp till toppen
Annons: