Annons:
Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 14195 ggr
[Udoon]
2014-03-06 18:11

Bostadstillägg vid kallhyra?

Tittar lite på lägenheter just nu, har hittat en jättefin 2:a på 63 kvm i ett lungt och bra område med gångavstånd till både mataffär och pendel, men det är kallhyra på den, 4400kr i månaden. Jag har just nu aktivitetsersättning och bostadstillägg, men hur funkar det med bostadstillägget när det är kallhyra? Har googlat en del men det kommer bara upp om antingen bostadsBIDRAG eller om man är pensionär, vilket inte känns särskilt relevant(är 25). Har inte lagt in intresseanmälan än, men tänkte höra om någon här vet något. Vill ju inte lägga in intresseanmälan, kanske få lägenheten, och först då få reda på att jag inte får bostadstillägg längre, eller att jag inte får tillräckligt. Har hört av mig till försäkringskassan och de bara säger att "det beror på" vad som ingår i hyran och inte, och hur mycket, och den infon får jag ju inte om jag inte redan lagt in anmälan på lägenheten, och man kan bara tacka nej till en lägenhet 5ggr per halvår innan man blir avstängd från att ansöka ett tag, och jag vill inte "slösa bort" ett av mina bara för att försäkringskassan vägrar hjälpa. Så trött på att bo hemma hos mamma och pappa fortfarande, vill så gärna få någonstans eget.

Annons:
Maria
2014-03-07 13:32
#1

Kan du inte kontakta fastighetsägaren och få en ungefärlig uppskattning vad som tillkommer för avgifter och så får du räkna därefter?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mongu
2014-03-11 06:39
#2

Kallhyra då ingår ju inte uppvärmningskostnad, el och vatten. Så det kan bli dyrt boende. 

Men kolla med värden det måste ju gå att få fram vad kostnaderna ligger på ungefär i alla fall.

Många gånger så är det stora kostnader så du ska nog tänka över det noga innan du bestämmer dig för att lämna intresseanmälan. Kanske bättre att bo hemma lite till och få nåt som är vettigare hyra.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Daniela1983]
2014-03-14 18:21
#3

Har en liten tvåa på 44 kvm och kan säga att elräkningen landar på dryga tusenlappen under vinterhalvåret. Inget jag rekommenderar.

Honestyisdead
2014-03-15 19:22
#4

3 För hur många månader? 

Elräkning får man ju oavsett kallhyra eller varmhyra.

[Daniela1983]
2014-03-15 20:13
#5

per månad. 42a har jag till och med, inte 44a.

grannen betalar ungefär lika mycket för sin el han med. jag skulle undvika boende m kallhyra om jag fick välja.

Honestyisdead
2014-03-15 20:35
#6

5 vi bor i en tvåa på 60kvm och har inte ens 300/månad i el. Fy tusan vad dyr el ni har 😓

Annons:
[Daniela1983]
2014-03-15 21:57
#7

Både elnät och elförbrukning? Bara elnätet här (Eon) kostar runt 350 kr/mån vilket jag inte fattar varför det är så dyrt.

Sorry TS för OT.

mongu
2014-03-16 14:51
#8

# 6 Men är det kallhyra du har med den låga elkostnaden? Ungefär den summan vet jag flera som har där värme och allt är med. 

Kallhyra då betalar man ju uppvärmning och all annan hushållsel som går åt per månad.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

TjockaBerta
2014-03-21 10:50
#9

1000,- i månaden för uppvärmning och hushållsel är väl ganska rimligt.

>>>Malum domesticum<<<

Åsa S
2014-03-28 21:37
[Udoon]
2014-03-28 21:41
#11

#10 Har man aktivitetserstänning så är det bostadtillägg man får. Får fortsätta vänta och hoppas på att det ploppar upp en lägenhet som inte kostar multum, tack för alla svar :)

Upp till toppen
Annons: