Annons:
Etikettsjukdom
Läst 11502 ggr
tlover
2014-12-03 19:54

Sjukpenning som arbetslös

Min man har sedan länge varit arbetssökande/tagit ströjobb men han har inte varit inskriven på arbetsförnedringen, helt enkelt för att han får mer jobb (timvick, kortare vikariat) på det sättet och han skulle ändå inte vara berättigad A-kassa så han skulle inte få något för det och det skulle bara ge mindre jobb.

Nu i somras så fick han däremot sorkfeber vilket gjorde honom sängliggande i lite mer än en månad (med ungefär en vecka på sjukhus). Han är ännu inte helt frisk och har dessutom pga stress fått problem med hjärtat (är han väldigt stressad så svimmar han för att istället för att öka pulsen så gör hjärtat fel och minskar den tills han svimmar), läkaren på akuten har varnat att han måste stressa ner annars kan han få en hjärtattack.

Tyvärr så kan han inte göra det vad jag förstår eftersom han måste ta springvick då och då för att ekonomin ska gå ihop och vad jag förstår så kan han inte bli sjukskriven eftersom han inte är inskriven på arbetsförnedringen.

Jag kan själv inte "pick up the slack" då jag själv har aktivitetsersättning på 50% och resten håller jag på att starta företag på (och nej jag kan inte söka jobb på dessa 50% istället tyvärr). Som det är nu har vi levt på sparande helt enkelt (vi försöker att sälja saker men ingen vill köpa just nu).

Så lång fråga kort, kan han bli sjukskriven (och få pengar från FK) eller är det som jag förstår det att det är kört?

l'm back

Annons:
Calcifer
2014-12-03 20:00
#1

Nu går jag igenom en liknande situation, fast min är psykisk, men jag får INGEN sjukersättning av FK då jag aldrig haft fast arbete/inkomst. Punkt slut. Däremot bör han kunna söka ersättning från soc under en kortare tid. Och sjukskriven kan han bli även om han inte är inskriven hos arbetsförmedlingen, jag är det, så det går visst. Men de brukar ha krav på att man ska ha kontakt med dem om man har kapacitet att arbeta i framtiden så att man t:ex kan gå ut på praktik etc.

Men mitt första råd är att ringa FK, och ringa soc, och se vad som kan göras. För ni SKA ha rätt till att få allt att gå runt, så är det ju, även om han inte har rätt till pengar från FK så ska han kunna få pengar så att ni inte blir vräkta eller inte kan äta osv.

Så det är mitt tips!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Misanthropist]
2014-12-03 20:01
#2

Om man blir arbetslös, måste man anmäla sig på Af sin första arbetslösa dag, annars förlorar man sin sjukpenninggrundande inkomst. Tyvärr är det nog kört, för även om han anmäler sig nu, får han inte tillbaka sin SGI.

edit: Som #1 skriver, man kan vara sjukskriven om man är arbetslös, men för att få sjukpenning från Fk, måste man ha en SGI. Har man inte det, är det ekonomiskt bistånd som gäller. Och soc kollar kontot en tid bakåt också.

tlover
2014-12-03 20:08
#3

#1 Vi har hus, bil, skog, traktor m.m. så vi får nog aldrig. Däremot så varken kan (eller vill för den delen) vi sälja nått av det så vi sitter fast.

#2 Inte för att vara negativ men det där var ett väldigt onödigt inlägg, vad ska han göra? hoppa in i en tidsmaskin? (och förlora en massa pengar genom att vara inskriven hos arbetsförnedringen).

l'm back

[Misanthropist]
2014-12-03 20:19
#4

#3 Eh, va? Du frågade om han kan bli sjukskriven, och jag berättade vilka regler de har. Var har jag sagt att han ska hoppa in i en tidsmaskin? Jag har inte lagt NÅGON SOM HELST värdering i det jag skrev. Jag berättade bara att han inte kan få någon sjukpenning, och jag förklarade varför. Och för att vara extra tydlig: Det är inte jag som skrivit reglerna. Jag är utsatt för dem.

Calcifer
2014-12-03 21:08
#5

Nej har ni tillgångar är soc nog inte ett alternativ. Jag önskar er verkligen all lycka, men tyvärr blir det nog inga pengar från soc eller fk.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

VildaVittra
2014-12-29 20:25
#6

Varför skulle han inte kunna bli sjukskriven? Sjuklön beräknas ju på hur mycket man jobbat det senaste halvåret, inte på huruvida man är inskriven på arbetsförmedlingen eller om man har en tjänst. 

Ring och boka tid hos en handläggare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Maria
2014-12-29 22:13
#7

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

VildaVittra
2014-12-30 06:47
#8

#7 Precis, så Tlovers man skulle få sjuklön beräknad på de 6 månaderna som var innan han blev sjuk och inte innan han blev arbetslös.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

OlgaMaria
2015-01-19 13:09
#9

Han har ju tydligen en regelbunden inkomst nu så då kan han få sjukpenning. Den baseras på den inkomst han har nu. En handläggare på FK kan hjälpa er med hur ni ska göra. Men se till att få ett läkarintyg om sjukskrivning på direkten så ni har det iaf.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: