Annons:
Etikettbra-att-veta
Läst 7053 ggr
Saffran0Spice
12/16/14, 8:18 PM

Var för man klagomål?

Vart ska man vända sig om man vill framföra klagomål gällande handläggare på FK?
Hittar bara vart man ska gå vid överklagande av beslut =/

Annons:
Mia-45
12/16/14, 8:21 PM
#1

Försök att få tag på högsta chefen. 
Jag blev illa behandlad då jag skickades hit och dit i 5 timmar…så en handläggare frågade om jag ville ha högsta chefens telefonnummer. Schysst av henne tycker jag. 
Så be om det.

Saffran0Spice
12/16/14, 8:21 PM
#2

Ok, skall försöka med detta =)
Tack för svar!

TjockaBerta
12/19/14, 6:07 PM
#3

Håller med. Var trevlig mot telefonisten så kommer du längst. Jag fick ut handläggarens direktnummer när det gällde sjukersättning.

>>>Malum domesticum<<<

iarkimedes
12/26/14, 9:55 PM
#4

De flesta myndigheter i Sverige, numera inklusive Försäkringskassan som stod utanför dessa tidigare, är s.k. förvaltningsmyndigheter som lyder under Förvaltningslagen. Även domstolarna lyder under Förvaltningslagen som i sin myndighetsutövning mot enskild måste beakta vissa viktiga regler till förmån för den enskilde. När en myndighet ger dig som enskild ett icke-gynnande beslut har du alltid möjlighet att överklaga detta beslut. Det gör du i första hand till myndigheten som utfärdat det missgynnande beslutet.  Om sen inte myndigheten vill ändra sitt beslut - som enligt lagtexten ska vara uppenbart felaktigt - så ska de ex officio - på eget intiativ - skicka din överklagan till första instans som blir förvaltningsdomstolen. Du kan även vända dig till en sakkunnig jurist om du är osäker men förvaltningsärenden är lite enklare då officialprincipen innebär att de dömande måste vara insatta - och något - behjälpliga i processen.

iarkimedes
12/26/14, 10:07 PM
#5

Klagomål görs antingen till Justitieombudsmannen (JO) eller om det rör pengar/ersättning så ska jag föra sina klagomål till Juristitiekanslern (JK) där du kan få ersättning för liden skada. JO slår endast den felande myndigheten på fingrarna och brukar kallats vid en papperstiger utan några direkta befogenheter eller verkställighetsåtgärder.

Upp till toppen
Annons: