Annons:
Etikettarbetsgivare
Läst 5214 ggr
lillan-65
2/26/15, 2:15 PM

sjukskrivning

Jag har en fråga som ja undra över. Är det nån som har erfarenhet av sjukpension?? Hur lång tid tar det inanan man får veta hur beslutet gått?? Ja har varit sjukskriven 50 prosent lenge (flera år typ) o min läkare och min förra har skrivit om att ja ska ha sjukpensjon halvtid för lenge sen till försekrignskassan. Min sjukskrivning går ut sista mars o min shef vil veta snart helst nu (hon rignde mej i går) OM ja komer jobba heltid eller HUR det går o ja vet inte VAD ja ska svara o hon ringer i mon ijen o vil veta. Ja är inte orolig för o jobba mer nu för ja har fått jetebra medeciner så ja kan klara mer nu kener ja. MEN den läkarn ja hade inan (är avslutad där) vile helst att ja jobar halvtid o ja vil helst jöra som hon tyker för ja litar på hene o jilar hene. O min kurator som håler i det är sjuskriven nu o det verka som hon komer va borta lenge tyver och nu kan ja inte fråga hene om HUR ja ska svara till min shef .  O ja kan INTE prata med min nuvarande doktor tyver av personliga shjäl. Jo, ja har sjelklart sackt till min shef att ja inte hört nåt enu men hon sejer att då får ja prata med din doktor o hon sa med igår att hon vil ha samtal med nån doktor ja har om ja ska börja heltid o INGET av det går tyver. Ja sa till min shef att ja har fåt DUNDER MeDECIN nu men hon verkade inte glad för det. Ja hitar inget sett o ta mej ur deta. SÅ SNELLA om nån har erfarenhet av sån här sitvatjon skriv hur du jorde. Tusen tack i förskot.

Annons:
Maria
2/26/15, 2:24 PM
#1

Jag har 50% sjukersättning och jobbar 50%

När försäkringstiden gick ut på min sjukskrivning  så hade vi hade ett möte, min läkare, försäkringskassan och arbetsgivaren och så jag förstås. Sedan så fick jag hemskickat ett formulär från försäkringskassan där jag skulle skriva under att jag accepterade sjukersättning på 50%.

Försäkringskassan borde kanske kontakta din arbetsgivare och läkare för att bestämma ett möte? Kan du inte fråga din handledare?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2/26/15, 2:29 PM
#2

Du kan ringa försäkringskassan, välj alternativet för sjukersättning i början i telefonen. Sen frågar du om din ansökan kommit in och hur det går med den. När du kan tänkas få besked.

Normalt tar det fyra månader innan man får besked. Vet du om ansökan skickats in och isåfall när?

Men jag tycker du ska ringa försäkringskassan och fråga. Berätta också att din sjukskrivning går ut sista mars och att din chef vill veta vad som händer sen.

Här är numret till FK: 0771-524 524

När man ansöker om sjukersättning brukar man få en egen handläggare och telefonnummer till den, men om du inte har det kan du nog få hjälp att komma rätt om du ringer försäkringskassan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

lillan-65
2/26/15, 3:44 PM
#3

tack snella för svar. Till maria- NEJ det går inte med möte nu när ja inte har min kurator o min läkare hiner inte (o det är ja inte heller ledsen för). Till Theresa - ja har ringt nu o fick prata med en o hon kolade o sa att det verka först som dom tenkt "byta ut den" sjuksrivnignen ja har nu till sjukersetning men sen verka det som dom ångrat sej o hon kunde inte seja varför på det utan ja fick ett telefonumer till min handleggare o kunde rigna det numret i moron klokan 9 men det kener ja blir onödit för nu har ja ju fåt svar o vet VAD ja ska svara min shef i moron. Men tack snella för svar.

Maria
2/26/15, 3:47 PM
#4

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

lillan-65
2/26/15, 4:27 PM
#5

Tack snella för hjelpen. Ja kansje förklara dålit men ja har altså ingen sjuvårdspersonal o ha avstemningsmöte med eller ens beretta att det inte jick ijenom. Min kurator är sjuskriven o det är hon som vart med på möte förut för lenge sen )o då handlade det inte om deta som nu). O min läkare kan ja inte prata med o den andra läkarn som ja kan prata med jilras ja inte lengre hos o har inte pratat med hene sen september när det var aavslutning o hon kansje inte ens mins mej lengre om ja skule skriva till hene o beretta (stort sjukhus o hon har många pasienter. Ja kener ja måste tenka nu o vet inte hur ja ska jöra eftersom ja inte har min kurator o fråga heler nu. Men tack snella endå för tips o hjelp.

Maria
2/26/15, 4:29 PM
#6

#5 Men vad är det för läkare som sjukskriver dig? Den läkaren måste väl kunna gå med på ett avstämningsmöte.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
lillan-65
2/26/15, 4:33 PM
#7

Det är en läkare som har veldit brotom o pratar veldit fort o är oftast arj på rösten. O hon hiner inte sånt o ja vil inte ens fråga hene.

Maria
2/26/15, 4:40 PM
#8

Fast Försäkringskassan måste ju ha en läkares utlåtande tillsammans med din historia för att du ska kunna få permanent sjukersättning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2/26/15, 6:57 PM
#9

#8 Det verkar som de skickat in läkarintyg tidigare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2/26/15, 7:02 PM
#10

Jag tycker du ska försöka ringa ändå och fråga varför de vill ge dig avslag. Kan vara bra att veta för framtiden om inte annat. Annars lär du få hem ett besked på posten så småningom där de förklarar.

Förstår att du känner att du kan jobba mer nu, men kommer det hålla i längden? Men om du känner att du vill så kan det ju vara bra att pröva en tid. Om du jobbar heltid ett tag och sen känner att det inte fungerar så kan du bli sjukskriven igen på halvtid, tror det måste gå tre månader för att man ska få komma in i sjukförsäkringen igen efter att man blivit utförsäkrad (tiden med sjukpenning är slut).

Hoppas din kurator kommer tillbaka så småningom. Lycka till med allt!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

lillan-65
2/26/15, 8:39 PM
#11

Ja hopas med hon komer tiibaka snart o tack för lykönskan. Ja ska till en doktor (ja aldrig vart hos på måndag men det jeller ignet sånt då (inte sama som ja vart sjuksriven för) så ja tenker att det är vel dumt o ta upp det med han. Desutom har ja ju aldrig treffat han innanan.

Upp till toppen
Annons: