Annons:
Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 1905 ggr
[lorathiana]
2015-03-26 17:19

Underhållsstöd till icke studerande

Hej! Jag undrar hur det fungerar med underhållsstöd ifall man inte studerar? Jag är 19, fyller 20 om knappt en månad och hoppade av mina studier pga personliga skäl i början av den här terminen (alltså efter jullovet), men jag har fortsatt få mitt underhållsstöd nu, fastän jag inte pluggar eller arbetar, jag sitter endast hemma på dagarna och har heller inte några som helst planer på att börja plugga igen. Har jag verkligen rätt till att ha som pengarna eller kommer jag få hem ett brev om några veckor att allt ska skickas tillbaka? Jag har försökt att googla fram någonting men inget bra svar har hittats någonstans

Annons:
Maria
2015-03-26 17:26
#1

Jag hittade denna länk. Där står bl.a

  • Du får underhållstöd till och med den månad som barnet fyller 18 år.
  • Om barnet sedan får förlängt underhållsstöd, betalas det ut direkt till honom eller henne. Då är det också barnet som lämnar in ansökan. För att ha rätt till förlängt underhållsstöd måste barnet gå heltid i skolan på grundskolenivå, gymnasienivå eller motsvarande.

https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/vart_serviceatagande/var_handlaggning/underhallsstod

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: