Annons:
Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 9629 ggr
xxmammaxx
2015-11-05 10:58

rätt till 15 timmar dagis??

Mina tvillingar har fyllt 1 och jag skolar nu in dom på dagis. Jag tängte ha dom 15 timmar i veckan för jag trodde man hade rätt till det då jag haft d förut. Under denna tiden söker jag arbete och går på möten på arbetsförmedlingen. Men jag tar ju även ut föräldrar penning och det fick jag höra att man inte fick. Å på ett annat holl fick ja göra att man fick. Så vad gäller igentligen? Någon som vet? Jag måste ta ut full föräldra penning då det är min inkomst just nu. Har även två andra barn på 5 och 8 år. Tack på förhand.

Annons:
Ria74
2015-11-05 11:13
#1

Dom dagarna du har barnen på förskola får du bara ta lägstanivådagar har jag för mig. Eller t.ex ta halv föräldradag om nu barnen är 4 timmar på förskola.

Om du går på arbetsförmedlingen har du kanske rätt till a-kassa istället?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Aslög
2015-11-10 14:41
#2

Har förhoppningsvis hittat rätt forum för mitt "mission".  Jag har i 15 års tid kämpat med FK men efter en tvist med dem trillade jag ur alla system och har nu socialbidrag.

Jag fick rätt mot FK men får ändå leva med alla konsekvenser som de orsakat, tvisten pågick i 1,5 år.  Ingen klarar att sköta sina åtagande så länge utan inkomst.

JAG LETAR EFTER DIG SOM MISSHANDLATS AV MYNDIGHETER( som idag inte följer lagar och har glömt bort syftet med sin anställning) SÅ ATT VI BLIR MÅNGA SOM KAN AGERA OCH EV. ANLITA PROFFS SOM FÖR VÅR TALAN.

De flesta orkar inte kämpa och sitter ensamma  runt om i Sverige och tynar bort,själsligt.  Vi har rättigheter och ska kunna slippa att bli utkastade genom bakdörren. Hela min person är kränkt och nu har jag bara munnen ovanför vattenytan, de har under alla år lyckats knäcka mig. Jag, och säkert du,  vill ha upprättelse och skadestånd.

Velinga1984
2015-11-20 14:30
#3

Man får inte ta föräldrapenning när barnen är på förskola, 

Inklippt från FK : 

"Kan jag få föräldrapenning när jag skolar in barnet på förskolan?

-

Ja det kan du. Men reglerna ser lite olika ut beroende på om du vill använda dagar på lägstanivå eller dagar på sjukpenningnivå.

Du kan alltid ta ut föräldrapenning på lägstanivå

Om du är med barnet på förskolan, eller finns tillgänglig medan barnet är på inskolning, mer än en åttondel (12,5%) av dagen kan du ta ut en hel dag med föräldrapenning på lägstanivå.

Så här kan du ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå

Huvudregeln är att du bara kan få föräldrapenning för den tiden du har rumslig kontakt med barnet. Alltså att du är i närheten av barnet. Så om du lämnar förskolan under inskolningen kan du inte få föräldrapenning för den tiden.

Exempel
Om du lämnar barnet på förskola för inskolning i 4 timmar och är tillsammans med barnet resten av dagen kan du bara ta ut halv föräldrapenning på sjukpenningnivå. Det gäller även om du måste finnas tillgänglig för förskolan (exemplet utgår ifrån att du arbetar 8 timmar).

Om du är med barnet mer än 75 % av en dag men inte hela dagen
Om du är med barnet mer än 75% av en arbetsdag kan du ta ut hel föräldrapenning för den dagen, oavsett om du skolar in barnet på förskola eller inte.

Vi får ofta synpunkter från er om att det blir krångligt i inskolningen eftersom det ibland är så att man måste finnas tillgänglig för förskolan och därför inte kan arbeta samtidigt som man inte får ha rumslig kontakt och därför inte kan få föräldrapenning. Vi håller med om att det kan bli krångligt och har därför fört fram era åsikter till lagstiftaren i vår antikrångelkatalog."

Upp till toppen
Annons: