Annons:
Etikettbra-att-veta
Läst 5977 ggr
Winta
11/18/15, 6:28 PM

25 % arbete eller plugg

Hejsan på er!

Jag har frågor och funderingar…om hur det ser ut idag. Jag är själv sjukskriven 100% och om man känt för att ta steget att plugga 25% på allvar så läste jag om att CSN bara gör det för de som pluggar 50%, 75%… ingen info om 25%?

Sen samma fråga om jobb i framtiden på 25% verkar inte finnas nu.. Min vänner har varnat mig att det är mest 75-100% jobb som gäller idag.

Känner mig orolig om hur man gör om man tar det steget och det inte funkar..?

Hur upplever ni det som sitter i samma sits och hur löste ni det? osv osv… Sen är jag mottagliga för olika tips…

Tack för mig.. :)

Annons:
tlover
11/18/15, 6:35 PM
#1

Jag har varit med om samma, därför gick jag ner till 50% aktivitetsersättning direkt, nu startade jag ju eget så oftast jobbar jag inte mer än 25% men de korta perioderna jag arbetar mer ville jag inte riskera att förlora resten av aktivitetsersättningen. 

Edit: vet inte om det hjälper så mycket däremot

l'm back

Maria
11/18/15, 6:50 PM
#2

Jag har en 50% tjänst och sjukersättning 50% men det var kanske inte det du menade.

Hur det funkar med studier har jag ingen aning om.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

annia1
11/19/15, 12:44 AM
#3

När det gäller CSN så har jag ingen aning hur deras regler är. Så där är väl bäst att ringa eller mejla dom och fråga. Men 25% är ju bara två timmar om dan så jag kan tänka mig att de anser det vara för lite tid.

När det gäller sjukskrivningen så om du studerar så läggs hela ersättningen från försäkringskassan vilande under tiden du studerar oavsett hur många timmar per dag du studerar. (Om jag förstår det som står på försäkringskassan rätt). Du kan ha din ersättning från försäkringskassan vilande i högst två år och få tillbaka den utan ny prövning om det inte funkar. Blir det mer än två år så blir det ny prövning om du ska får ersättning. Så du måste ju få pengar från nåt mer ställe än CSN även om dom godtar 25% för att klara ekonomin under studietiden.

När det gäller framtida jobb så är det väl tveksamt om det finns nåt företag som anställer personer för bara 25% är väl ev typ samhall (eller vad det kallas i kommuner där personer med funktionsnedsättning arbetar) i så fall, man hinner nog inte mycket på den tiden. Har dock svårt att tänka mig försäkringskassan godtar sjukskrivning på 75%.

Men om du är sjukskriven eller om du får sjukersättning (fd sjukpension) så får man jobba (gäller alltså inte studier) högst 5 timmar i veckan och tjäna en viss summa på det utan att förlora ersättningen. Så jag skulle tro att klarar du bara av 2 timmar om dan så är det nog det alternativet som blir aktuellt för dig. Det dom skriver på FK:s sida är då politiskt eller ideellt arbete, men hittar man nåt annat så funkar nog det också. Vill du arbeta dessa 5 timmar så ska du kontakta försäkringskassan först.

.

TjockaBerta
11/19/15, 2:31 PM
#4

Jag var sjukskriven 100% men startade enskild firma och jobbade 25% så länge det gick. Resterande 75% fick jag från FK. Det var inga problem med det.

>>>Malum domesticum<<<

Winta
11/23/15, 10:52 PM
#5

Hejsan! Tack för era svar! får fundera på hur jag ska göra åt det.

Upp till toppen
Annons: