Annons:
Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 12156 ggr
[GråHäxa]
12/9/15, 5:26 PM

Ni som har varaktig sjukersättning

Hej!

Är det någon som vet vad som är det lägsta beloppet man kan få om man har varaktig sjukersättning på 100% ?

Vad är minimum som man måste ha jobbat för att få högre en grundbeloppet? Gissar att det inte räknas med några timmar här och var för ca 7 år sedan.

Tycker att all information är väldigt förvirrande.

Annons:
Maria
12/9/15, 5:30 PM
#1

"Har du haft låga inkomster eller inga inkomster alls kan du få garantiersättning. År 2015 kan du maximalt få 106 800 kronor (2,4 prisbasbelopp* om året i hel garantiersättning."

https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/96871520-eba4-4bda-96d8-c21395a247ea/4083-sjukersattning.pdf?MOD=AJPERES

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GråHäxa]
12/9/15, 5:32 PM
#2

Okej så ca 8900 kr per månad minus skatt då gissar jag? Vad kan det bli 6800 kr efter skatt? Eller är jag helt ute och cyklar?

Maria
12/9/15, 5:34 PM
#3

Jag har fattat det så som du men det bästa är väl kanske att ringa och fråga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GråHäxa]
12/9/15, 5:36 PM
#4

Ja jag skall göra det, när jag har möjlighet att tanka mobilen nästa gång

Tack för svaret :)

Annielle
12/9/15, 5:39 PM
#5

Kom ihåg att du har rätt till bostadstillägg om du inte har över hundratusen på banken eller så…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[GråHäxa]
12/9/15, 5:44 PM
#6

Ja den delen fattade jag som att det var 95% av hyran eller något sådant. Försöker förstå om sjukersättningen + bostadstillägg  skiljer sig mycket från aktivitetsersättning + bostadstillägg. Någon som vet? Når man upp till existensminimum med sjukersättning och bostadstillägg?

Annons:
Maria
12/9/15, 5:45 PM
#7

Jag vet tyvärr inte.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
12/9/15, 5:48 PM
#8

 Man når över existensminimum när man har sjukersättning och bostadstillägg tack och lov! 🙂

Har levt på exsistensminimum tidigare och det var helt klart värre!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[GråHäxa]
12/9/15, 5:50 PM
#9

Vad skönt att höra 🙂 Skall leva på existensminimum nu i väntan på besked om sjukersättningen och det här är ju ingenting att leva på i stort sett.

Annielle
12/9/15, 5:58 PM
#10

Vad skönt att det förmodligen är max tre månader på existensminimum då! 🙂

Hade det i typ två år när jag egentligen borde ha haft sjukersättning, går ju inte att leva på så länge utan att låna pengar el liknande, tack och lov kunde jag låna av min far.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[GråHäxa]
12/9/15, 6:14 PM
#11

Ja jag hoppas att det inte blir längre en så men min läkare är väldigt snurrig och vet inte riktigt hur han skall göra så ansökan blev inte iväg skickad vid vårt förra möte som jag hade hoppats. Jag vill gärna att en ytterligare läkare skall titta på intyget så det dröjer dessvärre till mitten av januari. Vill inte riskera att min snurriga läkare uttrycker sig "fel" så att man får gör om hela processen. Så jag får nog räkna med att det tar sin tid.

Men fy vad jobbigt att behöva leva på existensminimum i 2 år! Om dessutom egentligen har rätt till sjukersättning. Ja det går ju inte att leva på om man inte kan låna pengar av vänner och familj. Vårt första socialbidrag kommer nog att hamna på ca 4000kr under existensminimum, det är inte klokt. Skönt att du fick det du hade rätt till tillslut! Man måste verkligen vara frisk för att orka vara sjuk som dom säger.

Maria
12/9/15, 6:21 PM
#12

När jag fick sjukersättning så hade vi ett möte hos min läkare med min chef och FK.

Jag behövde inte ansöka själv utan pappren kom hem för underskrift bara.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GråHäxa]
12/9/15, 6:46 PM
#13

Ja så har jag hört att de ofta går till också. Det är dels därför jag känner att min läkare inte riktigt har koll på hur han skall göra detta. Har bett om hjälp från en person på försäkringskassan som jag har haft mycket kontakt med genom åren,  men hon har inte återkommit sedan senaste mötet. Det ända hon har konstaterat hittills är att alla åtgärder och resurser är uttömda och att jag bör ha rätt till sjukersättning. Men det är inte hon som beslutar om det i slutändan.

Annons:
Maria
12/9/15, 6:50 PM
#14

Kan inte hon kräva ett samtal med dig och din läkare tro?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[GråHäxa]
12/9/15, 6:58 PM
#15

Jag hoppas det, försöker att få kontakt med henne men hon har varit svår att nå på senaste tiden. Sedan måste jag säga att jag inte vet om min läkare förstår att allt verkligen måste komma fram på ett väldigt tydligt sett vid ett sånt möte. Jag har 2 kroniska diagnoser som är grunden till mina problem. Men han börjar lätt snurra om saker som inte riktigt är relevanta för att man skall få sjukersättning. Tex att jag tillfälligt har underfunktion av sköldkörteln. De är ju inte riktigt relevant för sjukersättningen eftersom att de inte är något som är kroniskt (eller något jag känner av ens) Jag hoppas som sagt på att få in en ytterligare läkare  som kan reda upp de hela lite.

Maria
12/9/15, 7:01 PM
#16

Aha, då förstår jag. Det gäller ju att läkaren är tydlig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[HundochKatt]
12/14/15, 5:06 PM
#17

Garantinivån är för 100 % sjukersättning efter skatt 6764 kr. Som mest kan man få i bostadstillägg 4650 kr. Sammanlagt alltså 11414 kr. Mer kan man inte få enligt garantinivån. 

Vet flera som jobbat över 20 år men får ändå bara garantinivån tyvärr. Så det handlar inte om hur länge man jobbat utan hur mycket man tjänat tyvärr.

[GråHäxa]
12/14/15, 5:11 PM
#18

Det är ändå så att jag skulle klara mig på det. Är man van vid att leva på lite så :) Var rädd att man inte skulle nå upp till existensminimum och således alltid behöva komplettera hos soc. 

Tack för ditt svar :)

Upp till toppen
Annons: