Annons:
Etikettsjukdom
Läst 5735 ggr
Haztparken
12/14/15, 4:25 PM

Får ingen sjukpenning

Har precis fått ett brev ifrån FK där dom skriver att dom överväger att inte ge mig någon sjukpenning alls.

Har varit inskriven på AF sedan jag tog studenten 2014. Blev för ca 2 veckor sedan sjukskriven på 100% och därmed pausad ifrån AF tills jag blir bättre (vilket vi inte vet när det är) och får således ingen ersättning från dom tills vidare, detta var ett gemensamt beslut.

Då ansökte jag ju om sjukpenning istället men eftersom jag inte haft någon inkomst så kommer dom förmodligen inte ge mig någon sjukpenning.

Jag har Crohns sjukdom och det är pga denna sjukdom som jag inte kunnat ta vilket jobb som helst (i enlighet med AF) och för tillfället inte är alls arbetsför (AF's beslut) därav min pausning.

Men vad gör jag då nu? Finns där något annat att söka via FK? Ska jag stå här som en 20 åring och inte få någon ersättning alls för att jag inte kan hjälpa att jag har en kronisk sjukdom som är väldigt svårmedicinerad i mitt fall?

Mina föräldrar har ingen skyldighet att ta hand om mig då jag är över 20 men dom är ju snälla som gör det ändå.

Men hur är tanken att jag ska leva? Jag har ingen aning om när jag blir bättre och kan avbryta min pausning, det kan dröja 1 vecka till 1 år!

Vad finns där att söka?

Annons:
VildaVittra
12/14/15, 4:29 PM
#1

Bor du inte hemma, så kan du få socialbidrag, men det är först om några månader tyvärr, eftersom deras underlag för hur mycket pengar man får ha fått är mycket lägre än akassan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Haztparken
12/14/15, 4:32 PM
#2

#1 Jag bor hemma, har inte kunnat flytta just för att jag inte fått något jobb.

Så då finns där inget annat? Jag ska gå runt i några månader kanske utan någon som helst inkomst och snylta på mina föräldrar? Låter inte så schysst :(

Challa86
12/14/15, 4:36 PM
#3

Ring kommunen/soc och berätta om din situation. Du får en handläggare (förhoppningsvis snabbt då läget är akut för din del) och ska ha med dig ett kontoutdrag för 3 månader bakåt på första mötet så de ser vad du haft för inkomst. Kontrakt på ditt boende ska också vara med (om du inte bor hemma) samt sjukskrivning. Anser de att du är berättigad pengar från dem kommer du leva på existensminimum. 

Det finns ju även aktivitetsersättning/sjukersättning men då tror jag det krävs att man varit sjukskriven minst ett år. (FK står för den utbetalningen)

challameow.wordpress.com 

Challa86
12/14/15, 4:37 PM
#4

Bor du hemma kommer soc säga att dina föräldrar är skyldiga att försörja dig. Tyvärr.

challameow.wordpress.com 

Therese
12/14/15, 4:40 PM
#5

Jag fick hjälp av sociala när jag var i din ålder och bodde hemma. Fick 3000, inte mycket men ändå något :)

[GråHäxa]
12/14/15, 4:40 PM
#6

Ja det är tyvärr soc som gäller. Du kan ju ändå ringa till dem och boka en tid för ny besök så att de kan titta på när du har möjlighet att få försörjningsstöd. Är i en liknande situation själv, vi skall leva på ca 4000 kr i 6 veckor pga att vi låg lite över existensminimum med ersättning från FK innan. 

Så mycket för det fina skyddsnätet vi har :(

Annons:
VildaVittra
12/14/15, 4:42 PM
#7

#3 Soc är under existensminimum, för i existensminimum ingår exempelvis kläder och tv-avgift. Från soc får man till mat, hyra, el, hemförsäkring, en liten summa för resor och eventuellt till saker i hemmet som om din säng går sönder.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Haztparken
12/14/15, 4:43 PM
#8

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_minst_1_ar/aktivitetsersattning

Läste denna. Kan jag måntro söka detta? Tror ju verkligen inte att jag kommer kunna jobba heltid inom ett år (snarare aldrig) pga min sjukdom.

Väntar just nu på medicinjusteringar (som tar minst 2 månader) och funkar inte det så är planen att operera och då tar det ju några månader efter dom fått remissen att ge mig ett datum och sedan är det ju läketiden efter operationen. Så ett år kommer nog snabbt kunna gå förbi för mig.

Vad tror ni?

Haztparken
12/14/15, 4:45 PM
#9

#6 Usch så tråkigt att höra! Känner med dig :(

Jag tror personligen inte att soc kommer godkänna mig. Jag vet inte hur dom ser på ens sparade pengar men jag har ju en del undansparat som var tänkt till att köpa bil och möbler när jag nu någon gång skulle få ett jobb och kunna flytta hemifrån.

[GråHäxa]
12/14/15, 4:48 PM
#10

Lustigt nog ansåg soc att pengarna man får från dem skall räcka till det du nämner #7. Skulle dock gärna vilja se någon som lyckades att få de och räcka så långt

#8 Prata med din läkare om möjlighet att ansöka om aktivitetsersättning. Det är enormt skönt att sånt finns. Anser din läkare att du kommer vara sjuk i minst ett år och skriver ett ordentligt utlåtande så borde kunna få det.

[GråHäxa]
12/14/15, 4:50 PM
#11

#9 med sparade pengar får du tyvärr inget från soc. De kan till och med kräva att man säljer sina smycken om man har något av värde :(

Men prata med din läkare om aktivitetsersättning, de är en mycket bättre väg om du ändå är såpas sjuk.

[LoveUnite]1
12/14/15, 4:52 PM
#12

får du a-kassa eller aktivitetsstöd?

Om du har aktivitetsstöd och blir sjuk ska du ändå kunna få sjukersättning i samma nivå som ditt aktivitetsstöd.

Har du a-kassa så är det värre.
Om du inte har jobbat har du inte någon sjukpenning eftersom sjukpenningen grundar sig på din inkomst.

Jag var själv inne hos FK och pratade med dem bara för någon vecka angående dessa saker.

Alternativt kan du ju se om du kan få läkarintyg från dina läkare där de beskriver vilka jobb du ej kan ta pga din sjukdom och ge det till din AF handläggare och se om du kan vara inskriven dock inte söka de jobb som läkaren säger du ej kan ta.

Ibland fungerar det men beror nog på vem man har som handläggare på AF.

Challa86
12/14/15, 7:58 PM
#13

#7 Tv-avgift och kläder/skor "ingår" i riksnormen som Soc gör sin uträkning efter. Det är ju en summa man får utöver hyra, el, hemförsäkning, medicin, läkarbesök och eventuella resor. Sen om man väljer att spendera summan på mat och räkningar eller unnar sig själv en ny tröja (om man tycker att man har råd med det) så är det upp till var och en.

challameow.wordpress.com 

Annons:
Aleya
12/14/15, 7:58 PM
#14

Inte lätt när man inte har ett jobb att få sjukpenning. Och soc kommer inte ge dig något då du har sparade pengar att leva av. Jag vet som inte hur man ska göra för att få det där aktivitetsstödet eller vad det heter. Är det ens säkert att du kommer alls kunna jobba i framtiden? Prata med din läkare och se vad som finns att göra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Haztparken
12/14/15, 11:56 PM
#15

#11 Ja jag får försöka få fatt i min läkare.

#12 Jag fick aktivitetsstöd när jag var med i AF men nu eftersom jag är pausad hos dom så är också min ersättning pausad så får ingen aktivitetsstöd från dom. Så jag får inte ut något på det viset.

Jag kan inte ta något jobb alls i nuläget. Har gått ett program via AF som heter Arbetslivsresurs som var toppen, fick en "praktik" plats på ett hunddagis där dom ordnade så jag fick mycket hjälp och stöd för att klara det. Kom till slut upp i 50% men sen behövde dom någon på 100% tyvärr.

Så både AF och Arbetslivsresurs anser att jag inte är arbetsför i nuläget utan bör vara sjukskriven på heltid som jag är nu. Alltså att där finns inga jobb jag klarar av i nuläget och när jag sen väl kommer tillbaka så behöver jag mycket hjälp och stöd igen när jag hittar ett jobb pga min tarmsjukdom.

#14 Nej jag har ingen aning hur framtiden ser ut! Tror dock aldrig jag kommer kunna jobba heltid, max deltid.

Har också fått en personlig handläggare på FK nu ser jag på brevet jag fick så min pappa (som jag skrivit på fullmakt för) ska ringa till han och prata om mitt ärende och hur vi ska gå vidare. Han är super på att snacka och är chef för Posten i vår stad så han vet hur man hanterar sånt här och ger sig inte förrän han fått fram något bra för mig.

Så nu får jag vänta och se vad dom beslutar, jag tror det lutar mycket åt nu att det blir att ansöka om aktivitetsersättning.

[LoveUnite]1
12/15/15, 12:05 AM
#16

Alltså om du får aktivitetstöd och blir sjukskriven ska du fortfarande få aktivitetstöd.

Jag är inte helt insatt på hur det fungerar men förklara för din FK handläggare att du är inskriven på AF och får aktivitetsstöd.

Visst, vet inte hur det blir om du är 100% sjukskriven. Men kolla upp det där.

Min mamma är sjukskriven på 50% och arbetslös 50% hon är inskriven på jobbgarantin och får aktivitetsstöd. Hennes sjuk"penning" är aktivitetsstöd också. Hon förklarade för mig någon gång men minns inte riktigt hur det gick till.

Men hon söker bara jobb 50%.

När jag var hos FK så förklarade hon att eftersom jag stämplar (akassa) får jag sjukpenning som är inkomstrelaterat eftersom jag haft jobb innan.

När jag blir inskriven hos jobbgarantin och får aktivitetsstöd kommer min sjukpenning bli densamma som aktivitetsstödet. (min sjukpenning är rätt låg så blir en höjning för mig.)

Men min sjukpenning SGI blir pausad, den som är baserad på min inkomst, under tiden jag har aktivitetsstöd.

Du borde få rätt till nånting eftersom du är i aktivitetsstöd.

[GråHäxa]
12/15/15, 12:12 AM
#17

Vad konstigt ändå att du inte får aktivitetsstöd trotts att du är sjuk. Jag väntar på att få aktivitetsstöd men är för sjuk för att delta i något utav deras åtgärder. Det ända jag behöver göra är att vara där på ett första möte och ett sista möte om 3 månader. plus att skicka in ett underskrivit papper i slutet av varje månad. 

Har en sjukskrivning på 100 % av min läkare men arbetsförmedlingen har inte ens bett att få se den. Har också varit på arbetslivsresurs innan, det tycks dock inte spela så stor roll vad de tycker. För min del har de skrivit helt felaktiga saker om mig till AF och de verkar inte bry sig om det. 

Kan ju tycka att du också borde ha rätt till aktivitetsstöd om jag kommer att ha rätt till det. Vi har ju väldigt lik situation, jättekonstigt och orättvist annars. 

Jag kommer dock bara att ha aktivitetsstöd i 3 månader, sedan skall de ansökas om sjukersättning ( som ju är motsvarigheten till aktivitetsersättning om man är över 30)

Hur länge var de tänkt att du skulle ingå i AF programmet? Fundera på om det har något med saken att göra.

Haztparken
12/15/15, 12:39 AM
#18

#16 Jag har varit sjukskriven på 50% sen i våras har jag för mig och då sökt jobb för resterande 50% utan problem och fått min aktivitetsstöd. Men så fort man blir 100% sjukskriven så är man ju sjuk på heltid och "kan" därför inte söka jobb via AF. Innan hade jag ju 50% sjuk 50% AF.

Så eftersom jag inte gör något relaterat till AF eftersom jag är 100% sjukskriven så får jag ju ingen ersättning för det heller (vilket ju är logiskt). Inte via AF kan jag få någon ersättning.

#17 Ja allt är så himla komplicerat så man vet ju inte riktigt vad som är rätt å fel!

Men vad jag förstått det som så är där skillnader om man är över 30 och under, känns som allt är svårare om man är under…

Vilket AF program menar du? Menar du Arbetslivsresurs så har jag gått hela mitt år där, sen får man inte gå där mer så jag är klar med det.

[GråHäxa]
12/15/15, 1:16 AM
#19

Ja det är oerhört förvirrande. Nej jag tänkte mer på arbetsförmedlingen hur länge du skulle ingå i det som man får aktivitetsstöd för? Arbetslivs introduktion eller vad det är dom kallar det. Jag hade haft aktivitetsersättning på 100 % ca 6 år innan detta så det är ju ingen som förväntar sig att jag plötsligt skall kunna söka jobba nu. Men trotts det så skall jag få aktivitetsstöd.

Den ända skillnaden tycks ju vara att du har haft en vanlig sjukskrivning innan och jag har haft en mer permanent sjukskrivning. 

Vet inte om något av de är orsaken att reglerna ser annorlunda ut för oss. Men kan du kanske be någon annan handläggare att titta på det? Ibland verkar olika handläggare gå efter olika regler, sjukt nog,

Får du aktivitetsersättning sen så är de faktiskt bättre regler för de som är under 30, så hoppas att din läkare kan hjälpa dig med det.

Zadeira
12/15/15, 7:27 PM
#20

Min tanke är hur det ser ut framöver. Det går nämligen att söka aktivitetsersättning från FK om man har läkarintyg på att man under 1 års tid inte kommer att kunna arbeta och är under 30 år. Men det verkar ju osäkert i ditt fall och då kommer de nog inte godkänna 100%. Däremot kan man få olika procent beroende på hur man bedöms kunna rbeta.

Annons:
Haztparken
12/15/15, 7:33 PM
#21

#19 jag har faktiskt ingen aning hur länge jag ingår i det programmet. Ja vi ska kolla runt och höra oss för och inte sluta förrän vi får något vi är nöjda med :) Min läkare är underbar och superduktig så han är inga problem, får försöka få tag i han så jag kan ansöka om aktivitetsersättning! #20 Ja det hittade jag och länkade i något inlägg längre upp. Som det ser ut nu så blir det förmodligen att försöka söka det istället. Ja problemet är ju också att med min sjukdom vet man ju aldrig hur man mår. Det går ju i skov men jag har haft mitt skov i snart 3 år så… så det är så svårt att säga hur framtiden ser ut och hur man ska kunna jobba.

ElisabethB
12/15/15, 7:52 PM
#22

Detta gäller vid försörjningsstöd/socialbidrag. Jag tolkar det ganska långt ifrån vad #7 skriver. http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/riksnormen

Jag har själv levt på försörjningsstöd under en period och klarade mig utan större problem på det.., så det är fullt möjligt.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Upp till toppen
Annons: