Annons:
Etikettarbetssökande
Läst 8655 ggr
NoriDori
2016-02-20 21:46

Aktivitetsstöd Försäkringskassan

Hej, min man ska precis börja få aktivitetsstöd. Jag tycker allt är så himla svårläst hos FKs! Man får ju info om hur mkt ersättning man får per dag.. men är det 5dagar i veckan man får ersättning eller alla dagar i månaden..7dagar i v.? Förstår ni hur jag menar?

Annons:
fridelfina
2016-02-20 21:49
#1

Arbetsdagar, alltså fem för det mesta

 
 

fridelfina
2016-02-20 21:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här står fem dagar i veckan….

 
 

Magrat
2016-02-20 22:06
#3

Fem dagar i veckan så länge han uppfyller kraven, har han exempelvis en praktikplats och blir sjuk så mister han aktivitetsstödet de dagar han är hemma sjuk. Värdelöst system enligt mitt tycke, men det är så någon utformat det. Maken gick med Aktivitetsstöd tills han fick ett OSA-jobb för några månader sedan. Hoppas han kommer bort från det så snabbt som möjligt =)

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

NoriDori
2016-02-21 02:51
#4

Tack för svar!! Jag vet att om han medverkar i något program, praktik m.m. så är ju själva närvaro/frånvaron samma med 5 dagar i v. Men själva ersättningen tänkte jag kanske tickade på från dagen man går med i "programmet" och det tickar ju på i ca 400 dagar eller 350 någonting. Jag menar när man får tex a-kassa, ränkas inte de dagarna man får ersättning för just för själva tiden inte de dagar man borde ha jobbat…?! Oj så jag tyckte det var svårt att förklara detta.. Men man får ju bara ett visst antal dagar med a-kassa också.. då borde ju de dagarna som här räknas med tiden du är utan jobb, alltså 7 dagar i v inte om du i vanliga fall jobbat 5 dagar i v… ja ni kanske förstår hur jag tänker?

fridelfina
2016-02-21 10:22
#5

Hm, a-kassa är väl också uträknad på arbetsdagar, dvs 5 per vecka. Eller missförstod jag nu? :-) Det är väl bara föräldrapenning som är på kalenderdags basis?

 
 

Maria
2016-02-21 10:58
#6

Jag hänger inte riktigt med heller och A-kassan har som sagt 5 dagar också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
NoriDori
2016-02-21 12:20
#7

Oki toppen då vet vi! Tack för hjälpen :)

Upp till toppen
Annons: