Annons:
Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 5956 ggr
[Melbun]
2016-07-22 14:03

Bostadsbidrag som student

Hur är det med bostadsbidrag som student? Har fått visning på en lägenhet som tyvärr kan vara lite för dyr för mig men som jag gärna vill säga ja till. Tråkigt nog är det väldigt svårt att få bostad här då köerna är så långa så då vill jag gärna inte säga nej :) Hyra 6600, 65kvm. Är 24 och student. Har isf CSN som inkomst. Enligt försäkringskassan så blir summan 0 oavsett hur jag leker runt med siffror.. Någon som har koll? :)

Annons:
Honestyisdead
2016-07-22 14:14
#1

Märkligt att du ens blir kallad till visning om du är student.  Finns ju ingen chans att du har över den procent som de flesta hyresvärdar vill att man ska ha kvar av sin inkomst efter att hyran är betald. Och det där är ju en hög hyra.

Ring till fk och kolla för korrekt svar.

Blanksteg
2016-07-22 14:21
#2

80 % av bidragsdelen från CSN räknas som bidragsgrundande. Har du ingen annan inkomst så tycker jag det är konstigt att du inte får bostadsbidrag. Är det på hemsidan du räknat ut det på? Är du säker på att du har fyllt i alla fält? Ibland missar jag något, och får 0 kr tills jag gör rätt.

När jag hade CSN och min hyra var ca 3800 så fick jag fullt bostadsbidrag.

Honestyisdead
2016-07-22 14:32
#3

Hur mycket är fullt bidrag?

Ikajo
2016-07-22 14:44
#4

Du kan få ca 1300 i fullt bidrag, kolla själv: https://www.forsakringskassan.se/privatpers/kassakollen

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Honestyisdead
2016-07-22 14:46
#5

Ja då var det som jag trodde.

6600 låter väldigt mycket för en student.  Fast om man har studiedag plus lån kanske man får tillräckligt med bostadsbidrag för att klara det. Vet inte hur mycket man får med allt tillsammans. Tog aldrig lån själv.

Ikajo
2016-07-22 14:55
#6

Du får strax under 10 000 med bidrag plus lån. Det blir extremt tajt eftersom det tillkommer ytterligare kostnader i form av el, hemförsäkring, bredband osv beroende på vad som ingår.  Var ska du plugga? Har du mentaliteten och möjligheten att dela lägenhet?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Annons:
Blanksteg
2016-07-22 15:05
#7

CSN+ fullt bostadsbidrag räcker nog även med den hyran. Beror på vilken livsstil man har. Finns ju bredband med studentrabatt, även hemförsäkring med studentrabatt, o.s.v. Räknade ut att om jag hade CSN och fullt bostadsbidrag och min hyra var 6600 kr så hade jag ändå haft 1500-2000 kr kvar efter alla fasta utgifter, busskort och matkostnad på 1500 kr.

Men eftersom det är 65 kvm så vore det smart att ha en inneboende så att man kan spara mer pengar, eller inte ta fullt CSN-lån.

Åsa S
2016-07-22 15:11
#8

På vissa studenorter kan man få hyra trots at man är student bodde hos Burlövbostäder i Burlöv när jag pluggade iSkåne de hade t.o.m viss rabatt för studenter då. Man behövde inte ens fylla i vad man tjände utan var man antagen för att plugga på Alnarp så fick man bo där. Kanske är lite tuffare nu när fler vill ha lägenhet med invandring etc. men det är inte kört för att man är student. Man bör dock skaffa en lägenhet man har råd med utan bostadsbidrag och får man bostadsbidrag är det en bonus och kan hjälpa till vid köp av litteraur etc. som ibland kan vara rätt dyr. Jag säger skaffa dig en rumskompis och så delar ni på hyran. 6600 är extremt mycket och man får ju inte studiemedel 12mån om året viss del av studiebidraget ska man ju leva på under sommaren ifall man inte lyckas skaffa sommarjobb

Ikajo
2016-07-22 15:36
#9

#7 Hur hade du råd med kurslitteratur? Jag bor i en lägenhet på 73kvm och betalar ca 5500 exklusive el. Då jobbade jag ändå under studietiden och har nu fått ett mer stadigt jobb.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Honestyisdead
2016-07-22 15:44
#10

#7 Matt för endast 1500kr per månad? Wow! Jag lägger minst 3000kr per månad och tycker jag handlar ekonomiskt. Fast det är klart om man inte äter mycket kött och skaldjur som jag gör kommer man säkert billigare undan.

Men 1500 kvar per månad för nöjen och kurslitteratur samt sommar utan studiebidrag låter otroligt. Hur klarar man det?

Blanksteg
2016-07-22 16:13
#11

Jag lagar oftast min mat från grunden, äter sällan halvfabrikat, inget kött (fast gissar att jag lägger mer än 1500 kr på mat, men att det skulle kunna bli max 1500 om jag skippar impulsköp och blir bättre på att göra slut på det jag har). 

Kurslitteratur har jag köpt mest begagnat, kopierat enskilda kapitel som behövs (när inte hela boken ingår i läsningen), eller lånat från bibblan och suttit hemma och sammanfattat kapitlena så att jag sedan inte behöver boken när jag pluggar inför salstenta utan kan utgå från mina sammanfattningar istället. På mitt högskolebibliotek så finns daglån, så går att sitta i bibblan och skriva seminarieuppgifter om man hinner till bibblan innan någon annan hinner låna boken för dagen. Man kan ju också sälja sina kursböcker efter varje termin, via kurslitteratur.se. Går man med i Unionen så kan man få pengar tillbaka för litteraturen om man lämnar in kvitton, men det blir iofs när man studerat klart.

Mjo, om man inte har sommarjobb så går det ju iofs inte med så hög hyra och endast CSN+bidrag. Jag kunde spara undan rätt mycket tack vare min låga hyra, så kunde spara inför varje sommar ifall jag inte skulle få jobb, och då klarade jag mig.

Nöjen spenderar jag knappt pengar på. Men det bör man ju förstås kunna unna sig också.

Nä, min livsstil är väl ganska tråkig, så är nog en dålig måttstock.

Honestyisdead
2016-07-22 16:17
#12

#11 Okey.

Så länge du inte tycker den är tråkig så :) Din livsstil alltså.

[Melbun]
2016-07-22 18:50
#13

Vad kul att så många kommenterat 😃 

Då räknas fullt csnlån som 0 i inkomst iaf? Har för mig att jag läste på deras sida att de inte betalade bostadsbidrag om bostaden var större än 60kvm, men nu på datorn så står det ändå 1300 i månaden för 65kvm när jag fyllt i rätt. Kanske blev det konstigt på mobilen tidigare. 

Hur som så verkar de inte så kinkiga eftersom jag tidigare fått visning på en 2a för 7800kr i hyra (som student). Fick tyvärr säga nej till den iaf för det var ju inte riktigt rimligt om msn inte vill behöva sälja sina organ på svarta marknaden. 

Får nog till viss del hjälp med matkostnaderna iaf bara jag flyttar härifrån. 😃 Är fruktansvärt jobbigt att vara 24 och fortfarande bo hemma men efter oändligt många ansökningar på lgh så har jag bara fått kanske 5 visningar och ändå inte fått den. Hyresvärdens lägenheter nu brukar i regel ligga på 10-15 års kötid, en del har gått på nära 30 år men problemet ligger väl i att man får hälften av föräldrarnas kötid och jag är tyvärr barn nr 2 som vill flytta så jag har bara 7 år allt som allt. 😐 

Problemet med att ta in en inneboende är väl mest att jag har två kaniner som är frigående och det kompromissar jag inte med. Men har däremot frågat runt bland vänner ifall någon (som gillar djur) behöver boende så det är eventuellt möjligt. 

Men ja, känner helt klart stress över att inte ha råd att leva också, enbart busskortet går ju på 800kr i månaden och som fattig student är det inte helt lätt. Studentlitteratur lånar jag ändå på biblioteket så det köper jag inget 🤪 Sen har jag ju deltidsjobb men är osäker på hur mycket jag kommer hinna och orka jobba utöver skolan. Men går det att kombinera med bidrag så vore det ju ok att jobba då och då iaf.

Men hur som helst så ska jag på visning på söndag så jag får väl se då, men det känns som att man får ta det man får nästan och bostadsbidrag är ju isf en stor hjälp 🙂

Annons:
Honestyisdead
2016-07-22 19:25
#14

#13 Här får man inte några dagar av föräldrarna. Här har man endast de man själv samlat. Och 30 års kötid?? Herremin! ! Var bor du? Måste ju finnas privata hyresvärdar som inte har den kötiden?

[Melbun]
2016-07-22 19:40
#15

#14 I Göteborg, eller ja lite utanför i en förort. 😂 Jag står i alla köer som går. 5 år, 7 år, 1år och 1 år (de på 1 år hos mindre känd hyresvärd). 

Men visst är det, tidigare såg man inte kötiden men nu är det minimum 3300.. ködagar. Oftast 5000-6000. Men har sett några runt 8000-10000..  Så ja här sitter jag på 2400+ dagar och hoppas att de före mig ska tacka nej om jag någon gång skulle få en visning 😃 Men dyra lägenheter som denna är inte riktigt lika populära, tyvärr har jag som student ingen nytta av det. Det är dock inte så många sökande, runt 200-300 men de sitter med helt löjliga kötider..

En del lägenheter speciellt i Göteborg kan alla söka men då beror det ju helt på vilka områden.  Vissa har över 3000 sökande per lägenhet men där jag har fått visningar har det varit runt 400.

Ikajo
2016-07-22 20:23
#16

#13 Du får bidrag för 60kvm, även om du har en större lägenhet får du inte bidrag för mer. Som inneboende kan du inte få bostadsbidrag alls. Du får inte bo på samma  tomt som din hyresvärd. Något jag upptäckte…

Jag vet hur det är att flytta med djur, det har jag också gjort - även om mina bor i bur (de måste bo i bur). Pröva med en annons på Blocket. Jag bodde som inneboende i 2,5 år, även om det var en egen lägenhet, och den fick jag genom Blocket. Då kan du skriva ut att du har djur.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

[Melbun]
2016-07-24 17:47
#17

#16 😃👍

Var precis på visning. Fin lägenhet, både tvättmaskin och diskmaskin ingår och så är det nära till buss. Dock är jag 5a i kö så det känns ju lite surt att jag inte kommer få den då. 🤪

Upp till toppen
Annons: