Annons:
Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 6194 ggr
Aleya
2016-12-02 16:53

Hur gör man med fk?

Jag är kroniskt rädd för fk, kanske löjligt då jag inte haft stora problem med dom innan. Jag är rädd att inte få pengar för att jag är sjukskriven. Idag kan jag ansöka om sjukpenning. Och jag går in på fk och kan göra det. Sidan frågar om jag vill skicka in elektroniskt intyg. Och kan välja nej läkaren har skickat in och jag har/kommer skicka in eller ja jag vill skicka in elektroniskt. (Kommer skicka per post) Men just nu vågar jag inte klicka på nått. Törs jag vänta tills på måndag? Var år och dar sedan jag var sjukskriven och då var det t o m mildare än det jag har nu. Kan jag få avslag? För jag kan omöjligt jobba just nu, så är det bara. Hjälp kära ni som är erfarna.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Åsa S
2016-12-02 17:00
#1

Javisst kan du få avslag men du blir ju utan pengar oavsett ifall du inte skickar in intyg, anmälan mm. till fk, så du har ju inget att förlora. Om fk gör en bedömning att du kan jobba medans du, din läkare och din chef anser annat så brukar även din chef kunna ringa och prata med dem och förtydliga att du inte klarar av dina arbetsuppgifter och att det inte finns några andra arbetsuppgifter på jobbet att erbjuda som du kan klara av. Bara för att man får ett avslag från en handläggare betyder det inte att de inte kan ändra sig ifall de gjort en felbedömning.

Aleya
2016-12-02 17:06
#2

#1 åh blä. Hur jäkla länge måste jag vänta på om jag får godkänt? Och om jag blir sjukskriven länge, måste jag sitta och förnya ansökan varje sjukskrivning?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Åsa S
2016-12-02 17:36
#3

Om jag minns rätt (var sjuk i våras och under sommaren) så tog det bara nån vecka att få besked. Och ja man måste anmäla och skicka in nytt läkarintyg ifall man får förlängd sjukskrivning av läkare. Går du tillbaka till jobbet och blir sjukskriven igen så får du anmäla en ny sjukskrivning. Riskerar du bli sjukskriven mer än 3mån lär du även få papper efter bara 7-8v där du och din chef ska fylla i ifall det finns möjlighet för dig att gå tillbaka till jobbet ifall du jobbar mindre eller får nya arbetsuppgifter och liknande. Hann få såna papper trots att jag bara skulle vara sjukskriven i 7-8v efter en stor operation, så de är snabba ibland att skicka ut blanketter. Vid andra sjukskrivningen sket jag i att förlänga min sjukskrivning med nån vecka som läkaren hade sagt att jag kanske behövde, orkade inte med all byråkrati och jag skulle bara jobba 5dagar innan min semester kickade in, jag hade pratat med min chef och det var ok jobba i slow motion de dagarna och jag kunde lämna över alla tunga lyft till mina arbetskamrater så det gick men man var rätt trött när man kom hem.

Honestyisdead
2016-12-02 17:41
#4

Min väninna fick vänta två månader på sina pengar.  Så jag hade inte väntat.

Aleya
2016-12-02 17:42
#5

#3 Tack för all information. Ja jösses så jobbigt detta är. Jag vet tyvärr inte när min åkomma kommer gå tillbaka. Kan ta månader eller resultera i operation i värsta av alla världar. Så vi får se hur detta går. Men jag får ringa på måndag och höra hur man fyller i rätt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2016-12-02 19:09
#6

Jag var nyss sjukskriven för min arm och jag ringde och frågade om de fått in läkarintyg plus från arbetsgivaren och då skickade de papper där jag själv fick ansöka om ersättning.

Det brukar inte vara några problem och kommer man väl fram på telefonen så brukar de vara hjälpsamma.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Åsa S
2016-12-02 19:59
#7

Jo det jobbigaste är ju att komma fram via tel. har ju hänt man fått meddelande att det är 200 personer före en i kön. Och jag har ingen e-legitimation och hela tiden får man höra av datorrösten om att man kan logga in själv ifall man har e-legitimation och när man har hört den rösten för 40:e gången vill man bara skrika.

Maria
2016-12-02 21:43
#8

Jag fick plats 179 i lön men det tog bara 20 minuter

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2016-12-02 21:59
#9

#6 papper? Kan man inte fylla i allt på nätet? Hade som varit 20 gånger lättare. #7 kön har jag kommit snabbt fram i när jag hade ersättning från fk via Ams för hundra år sedan. Så det är jag inte så orolig för.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2016-12-02 22:02
#10

#9 Det är mycket möjligt. Jag frågade inte ens utan jag fick papper skickat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
2016-12-03 08:24
#11

Har man e-legitimation kan man söka genom att fylla i på en blankett på nätet. Har man inte e-legitimation måste man ringa och be om att få en blankett skickad hem.

Aleya
2016-12-03 11:13
#12

#10 jag får fråga på måndag. ☺ #11 ah. Ja jag litar inte på posten så det är därför. Vill ju inte att mina papper kommer bort.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Madde
2016-12-04 19:00
#13

#12: Du kan fylla i allt på nätet så du slipper tänka på att skicka det via posten. Det är ju alltid en risk att det försvinner.

Jag var sjukskriven i somras och jag fyllde i det 1 gång och sen fick de in läkarintygen varje gång jag var till läkaren så behövde aldrig göra något mer.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
Aleya
2016-12-04 19:07
#14

#13 jo men jag kan inte skicka in elektroniskt sjukintyget. Har ingen scanner.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Madde
2016-12-04 19:16
#15

#14: Hur länge har du varit sjukskriven? 

Min läkare berättade att det alltid gick ett läkarintyg till försäkringskassan när de skriver ut ett. Så har det i alla fall varit för mig. Så du kan ju gå in och titta om det finns på försäkringskassans hemsida på "mina sidor".

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aleya
2016-12-04 19:19
#16

#15 det stod på sidan att jag ska skicka in intyget. Jag har varit sjukskriven i snart en månad.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Åsa S
2016-12-04 20:54
#17

Alla läkare skickar inte läkarintyg elektroniskt. När jag opererades på St Göran som är privatägt fick jag skicka in det själv via posten, det finns fortfarande rätt många läkare som inte är anslutna till det elektroniska systemet som försökringskassan har.

Aleya
2016-12-04 21:06
#18

#17 detta är vanliga vc och dom hade skickat in intyget.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Madde
2016-12-04 21:48
#19

#18: Vad bra att intyget fanns på försäkringskassans sida.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aleya
2016-12-04 22:25
#20

#19 oh ja. Men måste skicka in papper ändå.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Madde
2016-12-05 04:40
#21

#20: Varför då?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aleya
2016-12-05 09:18
#22

#20 för det stod det på deras sida.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Madde
2016-12-05 10:20
#23

#22: Det var inget jag gjorde och jag var sjukskriven i 4 månader innan jag gick över på föräldrapenning.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aleya
2016-12-05 11:19
#24

#23 ska ringa dom idag.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Madde
2016-12-05 12:54
#25

#24: Det gör du rätt i. 😀

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aleya
2016-12-05 13:05
#26

#25 amen för fk. Man kunde chatta live med dom om man hade frågor när man fyllde i blanketten. Så nu hoppas jag att jag får pengar och att dom fattar att jag inte kan jobba.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Madde
2016-12-05 13:31
#27

#26: Håller tummarna. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
Aleya
2016-12-09 13:29
#28

Tack alla för hjälpen. Nu har alla papper och min ansökan kommit in. Så nu är det bara vänta. Men jag lär bli fortsatt sjukskriven. Så vi får ju se hur det går.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2016-12-27 16:41
#29

Jag har fått pengar av dom. Så det har löst sig. Men det var med andan i halsen

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

LaPrincipessa
2017-02-21 18:53
#30

#29 Skönt att det löste sig!

Upp till toppen
Annons: