Annons:
Etikettnya-sajter-ifokus
Läst 3836 ggr
VildaVittra
2016-12-27 15:53

3 månader till sjuklönen kom

Det hände mig trots att jag som första gången som sjukskriven i hela mitt liv gick till FK och fick hjälp av dom att fylla i blanketten (vilket dom gjorde fel). Jag hade ett aktivt jobb som jag absolut inte kunde gå till efter att jag splittrat fibulaskaftet, så det var inte den delen som var orsaken till att det tog tid utan den mänskliga faktorn. 

Skulle du klara dig utan inkomst i tre månader? Har du pengar till hyran? Har du mat hemma? Hur kan man förbereda sig på att plötsligt stå helt utan inkomst?

Delta gärna på den nya sajten Prepping iFokus och lär dig mer: 
http://prepping.ifokus.se/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Åsa S
2016-12-27 19:56
#1

Klart man har pengar i buffert motsvarande flera månadslöner det kan ta bra mycket längre tid än 3mån att få pengar från A-kassan ifall man blir arbetslös och liknande. Man måste se till så att man klarar sig man kan inte bara leva i det blå och lita på nån myndighet

[HundochKatt]
2016-12-28 01:41
#2

#1 Jag hoppas att du var ironisk nu? 

Nej, det är inte klart att man har en buffert, utan det beror helt och hållet på livssituationen man har. Har man tex. tampats med försäkringskassan i 11 år med sjukskrivning, sjukersättning (tillfällig) och utförsäkringar så finns det ingen buffert. Är man dessutom ensamstående så är det ännu svårare att fixa en buffert. 

Det enda är att man är frisk och kan jobba, då kan man förhoppningsvis lägga undan för oförutsedda utgifter, men långtidssjuka kan det definitivt inte!

Åsa S
2016-12-28 11:25
#3

Nej jag var inte ironisk det kan ta många månader innan man får A-kassa har själv råkat ut för det så jag har ALLTID pengar I en buffert så jag klarar mig nått halvår eller så det hade jag även som student. Det dras en liten summa från mitt konto varje månad in I den bufferten, det har det gjort sedan jag var tonåring. (min farsa har varit arbetslös 1gång I sitt liv det tog runt 6mån innan han fick pengar vi hade det rätt tuft hemma då men av det har jag lärt mig redan då som tonåring att man bygger sin egen trygghet genom att ha en buffert på banken.)

Velinga1984
2017-01-03 17:08
#4

#3 Låt säga att någon gått en längre tid på ekonomiskt bistånd, får jobb men bryter benet efter 3 månader in i jobbet. När ska man ha hunnit bygga en buffert då man inte får spara på ekonomiskt bistånd? 

Att bygga buffert innebär att man alltid levt på egna tillgångar eftersom sparkonton räknas in vid bedömning ifall man måste söka socialens hjälp. För så ser det ut för många. 

Ja, vi skulle klara 3 månader enbart då hyran skulle kunna betalas hos hyresvärden genom att arbeta på hans gård. Barnbidrag etc skulle bli matpengar och vi har en jänkare att sälja vid akuta pengabehov.

cissi_1993
2017-01-09 19:09
#5

har man varit sjuk eller arbetslös en längre tid i sitt liv är det så klart svårt om man har barn osv. men är man singel eller två vuxna som har jobbat heltid två tre år och är inskriven på A-kassa ska man klara sig 3 månader lätt om en blir arbetslös eller sjukskriven tycker jag.

Upp till toppen
Annons: