Annons:
Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 4930 ggr
Eveo
1/9/17, 9:21 PM

Bostadstillägg, bli sambo med inneboende barn på 18år.

Hej! Har försökt få fram lite information om detta men blir inte så mycket klokare. Om jag vill flytta ihop med min partner som har ett barn på 18 år som bor hemma på heltid, skulle det innebära att jag mister möjlighet till bostadstillägg? Vill få information om barnet går/inte går i skolan och/eller har/inte egen inkomst.

No time to waste, only time to treasure.

Annons:
[AnimeV4]
1/9/17, 9:23 PM
#1

Har du ingen handledare? Även om det finns riktlinjer kan de bedöma olika.

Honestyisdead
1/9/17, 9:37 PM
#2

Bostadstillägget baseras ju på inkomster. Så din och dom sambos inkomst blir en om ni inte tjänar mindre än  (?)

[HundochKatt]
1/9/17, 9:52 PM
#3

Du kan nog räkna med att du blir av med bostadstillägget eller den största delen i alla fall och beroende på vad din ev. sambo tjänar. 

Tyvärr tycker jag, för egentligen borde man ju få behålla bostadstillägg för sin del av bostadskostnaden ex. halva hyran. Men så fungerar det inte utan beror som sagt var på den sammanlagda inkomsten.

Eveo
1/10/17, 4:46 PM
#4

Min partner är för tillfället sjukskriven och har sjukbidrag. Jag är inne i ett rehabiliteringsprojekt och förhoppningsvis blir det jobb/studier innan årets slut. Jag misstänkte nästan att jag skulle mista bostadstillägget om vi flyttar ihop innan dess. Hans dotter både jobbar och går i skolan för tillfället. Var mest nyfiken på om vi skulle besluta att flytta ihop innan dess, hur det hade blivit med bostadstillägget. Han har ju själv bostadsbidrag. Tack för svaren, vi får helt enkelt ta det då om det blir aktuellt innan jag får en annan inkomst :)

No time to waste, only time to treasure.

Honestyisdead
1/10/17, 5:03 PM
#5

#3 Nu har du missuppfattat.  Ts ska SKILJA SIG . Hon lär definitivt inte få mindre.

[HundochKatt]
1/10/17, 5:08 PM
#6

#5 Jag tror snarare att det är du som har missuppfattat det hela för det står ingenting om det, så läs en gång till TS inlägg.

Annons:
Honestyisdead
1/10/17, 5:31 PM
#7

Helt korrekt :)

Blandade ihop trådarna.  Ber om ursäkt!

Upp till toppen
Annons: