Annons:
Etikettsjukdom
Läst 18638 ggr
Aleya
2017-05-16 06:41

Borde inte jag få hem ett avslag?

Hej! Den 13 maj hade jag varit sjukskriven i 180 dagar. Och redan i mars fick jag varning om att dom med nuvarande diagnos eventuellt skulle dra in sjukpenningen(kul för det är läkaren på vc som har gett sig fan på en diagnos, som består i att det är smärta som är grundorsaken till att jag inte kan gå och inte känner nått i benet och har droppfot men jag är inte ens färdigutredd på neurologen). Men jag har har ännu inte fått något beslut. Det står inte på mina sidor och har inte fått hem nått. Borde jag inte få det eller menar dom att jag ska utgå från det dom skriver i mars? För jag har skickat in ytterligare intyg från andra utredningar också och även en full journal. Jag är så förvirrad och stressad så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Jag har ändå anmält mig till Ams så att det inte blir nått glapp. Men tycker det är konstigt som sagt att jag inte får ett beslut i handen att jag inte ska få mer sjukpenning så att det är bekräftat liksom.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Maria
2017-06-06 08:54
#1

Hur har det gått?

Det bästa är väl att du ringer och pratar med din handläggare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2017-06-06 12:35
#2

Jag har fått hem avslaget tillslut. Har överklagat men det lär nog inte ge nått

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2017-06-06 13:08
#3

Aj då.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2017-06-06 13:19
#4

#3 ne men det är väl så det ska vara i dagens Sverige. Ursäkta min bitterhet

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
2017-06-15 14:41
#5

Jag undrar ibland om dom på fk ens läser vad sjukintygen säger. För det verkar dom inte göra i mitt fall tydligen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2017-06-15 14:44
#6

Har du inte någon handläggare som är din personliga så att säga? Jag har två gånger sista tiden  varit sjukskriven lite längre än de 14 dagar arbetsgivaren står för och när jag pratat med handläggaren så har de varit så tillmötesgående.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Aleya
2017-06-15 15:01
#7

Ja jag har ringt henne och lämnat ett meddelande. Jag ska fråga hur dom tolkar detta ja.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

beem
2017-07-30 19:41
#8

Är du med i facket ? Be dem om hjälp i så fall.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Aleya
2017-07-30 19:48
#9

Jo jag är med i facket. Men jag vet som ändå inte hur jag ska formulera en omprövning.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

beem
2017-07-30 19:52
#10

#9 Det är det facket kan hjälpa till med.  Berätta för dem hur det ligger  till så kan de formulera ett brev.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Aleya
2017-07-30 20:46
#11

#10 det visste jag inte. Får testa

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

OlgaMaria
2017-10-17 14:03
#12

Du kanske ska rikta in dig på att ansöka om sjukersättning? Hursomhelst tror jag det bästa är att försöka jobba vidare med arbetsförmedlingen. Det är bästa sättet att på sikt övertyga FK om att du inte kan jobba. De måste liksom veta att du försökt och ha bevis för att det inte funkar…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2017-10-17 14:04
#13

Hur har det gått Aleya?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Aleya
2017-10-17 17:04
#14

Jag fick hem avslag och skickade in överklagan. Men inte fått svar än. Men har fortfarande problem.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

OlgaMaria
2017-10-17 20:35
#15

Okej. Så jobbigt. Vad ska du göra nu? Tror inte det är så "smart" att hoppas på överklagan. När man blir utförsäkrad ska man bli vidareslussad till arbetsförmedlingen till en handläggare som har hand om dessa ärenden… men du kan ta kontakt med arbetsförmedlingen själv också. Berätta att du är utförsäkrad så kommer de guida dig rätt. 

Jag had ingen ersättning i typ två års tid… orkade inte göra annat än att skicka in överklaganden heller, men det ordnade sig till slut och jag fick 100% permanent sjukersättning efter att jag gått den nödvändiga rundan med arbetsförmedlingen. Jag fick dessutom ersättning från dem (aktivitetsstöd, inte mycket men mer än 0 kr) under ett halvår trots att jag bara arbetstränade 1 tim om dagen i typ en månad innan det inte funkade längre. Hade aldrig fått sjukersättning utan arbetsförmågeutredningen från arbetsförmedlingen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aleya
2017-10-17 20:47
#16

Jag ska dock börja jobba 100% nästa månad och se hur det går. Men vi får se vart detta slutar. Vården har sedan länge struntat i min rygg och säger att det kan gå bort om 2 år. Men har bytt vc men vågar inte börja gräva i ryggen när jag nyss börjat gå där.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

OlgaMaria
2017-10-17 20:53
#17

Okej! Hoppas det löser sig på ett eller annat sätt!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zepp
2017-10-30 19:50
#18

För det första så vill jag fråga om det är arbetsrelaterat.. dvs något du ådragit dig på arbetet?

Som fackligt förtroendevald så har jag haft några sådana medlemmar.. och då ringer jag som regel vår Ombudsman!

Som i sin tur då oftast hänvisar till avdelningens juridiska expert.. iallafall så får man då ett visst stöd/någon att rådfråga.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aleya
2017-10-30 20:06
#19

#18 nix inte p g a arbetet. Det bara kom och har stannat.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Zepp
2017-10-30 20:50
#20

Iallafall vill jag att du söker kontakt med någon på din avdelning.. helst din ombudsman, som sen hänvisar dig till deras juridiska expert.. jodå de flesta avdelningar har sådana anställda.

Och hade jag varit din förtroendevalde.. så hade jag självklart inte kunnat göra speciellt mycket förutom att förmedla själva kontakten.

Om man säger som så.. får man iallafall snacka med den juridiska experten så kan man hur som helst få lite olika råd.. om hur man går vidare.. oavsett om det är arbetsrelaterat eller ej.

Dvs vi är rätt bra försäkrade i det här landet.. men det är en djungel.. och har man jobbat så finns det olika försäkringar.. främst handlar det om att man har pengar/försörjning att hämta om man bara uppfyller vissa villkor.

Pengar gör knappast att man blir frisk, men kan bidra till ens försörjning hur som helst.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: