Ersättningar och bidrag

Söka Sjukersättning fast FK ej godkänt sjukintyg

2017-06-22 10:33 #0 av: Barbro2017

Jag har tidigare i år blivit utförsäkrad och har nu postat min överklagan till Omprövningsnämnden. Under tiden har jag fått nytt läkarintyg och jag har sökt om ny sjukersättning, vilket FK inte har fattat beslut om ännu. Det står bara på mina sidor att ansöka är mottagen och det är nu kanske 3 veckor sedan jag skickade in. Så till min fundering; kan man söka sjukersättning nu, fast de inte har fattat beslut om min läkarintyg? Jag har gjort funktionsbedömning och där framgår det att min kapacitet är mycket svag och det är ju kronsikt tillstånd, så därför funderar jag på att söka sjukersättning istället för sjukpenning, som jag ju dessutom blivit utförsäkrad från. Är det någon här som har någon erfaranhet av detta?

Anmäl
2017-06-22 10:59 #1 av: Maria

När jag fick min sjukersättning så hade vi möte innan. Det var försäkringskassan, min läkare och arbetsgivaren.

Det är ju alltid lättare att prata när man träffas.

Kan du inte prata med din kontaktperson på FK?

/Maria

Anmäl
2017-06-22 11:13 #2 av: Barbro2017

Jag har ju ingen i och med att jag är utförsäkrad. Satt i telefonkö i över 1 timma och sedan bröts samtalet när jag skulle kopplas fram. 

Anmäl
2017-06-22 11:16 #3 av: Maria

Aj då. Men du måste väl ha haft någon innan du blev utförsäkrad. Går det inte att få till ett samtal med denne då?

Jag vet tyvärr inte hur det fungerar när man söker sjukersättningen på egen hand.

Jag ville inte få sjukersättning men efter vårt möte så fick jag papper från FK för att fylla i och på den vägen är det.

Idag är jag nöjd med hur det blev.

/Maria

Anmäl
2017-06-22 11:51 #4 av: Barbro2017

Tyvärr hade jag ingen bra kontakt med den handläggaren. Det kanska är så att det bör komma från läkaren? Jag trodde man själv kunde söka det när man varit sjukskriven under lång tid och det inte verkar bli ngn förbättring.

Anmäl
2017-06-22 11:57 #5 av: Maria

Jo du kan söka på egen hand med läkarintyg som grund men eftersom det inte gick till så i mitt fall så vet jag inte riktigt hur det fungerar.

Jag minns bara att jag tyckte mötet med handläggaren, läkaren och min chef var så bra.

/Maria

Anmäl
2017-06-22 15:41 #6 av: Barbro2017

TAck för att du tog dig tid att svara. Ska kolla med min läkare efter helgen. Det är kanske den "rätta" vägen att gå. Såg när jag var inloggad hos FK sist, att det fanns en "knapp" för att ansöka om Sjukersättning, så därför trodde jag det var ngt man ska göra själv. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.