Annons:
Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 9297 ggr
Barbro2017
2017-06-22 10:33

Söka Sjukersättning fast FK ej godkänt sjukintyg

Jag har tidigare i år blivit utförsäkrad och har nu postat min överklagan till Omprövningsnämnden. Under tiden har jag fått nytt läkarintyg och jag har sökt om ny sjukersättning, vilket FK inte har fattat beslut om ännu. Det står bara på mina sidor att ansöka är mottagen och det är nu kanske 3 veckor sedan jag skickade in. Så till min fundering; kan man söka sjukersättning nu, fast de inte har fattat beslut om min läkarintyg? Jag har gjort funktionsbedömning och där framgår det att min kapacitet är mycket svag och det är ju kronsikt tillstånd, så därför funderar jag på att söka sjukersättning istället för sjukpenning, som jag ju dessutom blivit utförsäkrad från. Är det någon här som har någon erfaranhet av detta?

Annons:
Maria
2017-06-22 10:59
#1

När jag fick min sjukersättning så hade vi möte innan. Det var försäkringskassan, min läkare och arbetsgivaren.

Det är ju alltid lättare att prata när man träffas.

Kan du inte prata med din kontaktperson på FK?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Barbro2017
2017-06-22 11:13
#2

Jag har ju ingen i och med att jag är utförsäkrad. Satt i telefonkö i över 1 timma och sedan bröts samtalet när jag skulle kopplas fram.

Maria
2017-06-22 11:16
#3

Aj då. Men du måste väl ha haft någon innan du blev utförsäkrad. Går det inte att få till ett samtal med denne då?

Jag vet tyvärr inte hur det fungerar när man söker sjukersättningen på egen hand.

Jag ville inte få sjukersättning men efter vårt möte så fick jag papper från FK för att fylla i och på den vägen är det.

Idag är jag nöjd med hur det blev.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Barbro2017
2017-06-22 11:51
#4

Tyvärr hade jag ingen bra kontakt med den handläggaren. Det kanska är så att det bör komma från läkaren? Jag trodde man själv kunde söka det när man varit sjukskriven under lång tid och det inte verkar bli ngn förbättring.

Maria
2017-06-22 11:57
#5

Jo du kan söka på egen hand med läkarintyg som grund men eftersom det inte gick till så i mitt fall så vet jag inte riktigt hur det fungerar.

Jag minns bara att jag tyckte mötet med handläggaren, läkaren och min chef var så bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Barbro2017
2017-06-22 15:41
#6

TAck för att du tog dig tid att svara. Ska kolla med min läkare efter helgen. Det är kanske den "rätta" vägen att gå. Såg när jag var inloggad hos FK sist, att det fanns en "knapp" för att ansöka om Sjukersättning, så därför trodde jag det var ngt man ska göra själv.

Annons:
Maria
2017-07-07 15:06
#7

Hur har det gått för dig?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vallhund
2017-10-02 18:45
#8

Jag har sjukersättning, jag ansökte själv o läkaren skickade in intyg. Handläggningstiden var ca 8 månader, fick visserligen ersättning retroaktivt, men det var drygt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

OlgaMaria
2017-10-17 13:55
#9

Jag blir lite förvirrad av ditt inlägg för du skriver att du sökt ny sjukersättning, men sen frågar du om du kan ansöka om sjukersättning nu. Så jag vet inte om du ansökt om sjukersättning eller inte? Men du kanske menar att du ansökt om ny sjukpenning? Man måste skicka in en egen ansökan om sjukersättning men det är ju bra om man samtidigt kommit överens med läkaren om att ansöka om just detta. Din läkare måste veta vilka papper som ska fyllas i och dessutom vara duktig på att skriva intyget på rätt sätt. Det är väldigt höga krav… läkaren måste uttrycka sig precis rätt för att det ska gå igenom. Sen är det lång handläggningstid på dessa ärenden, minst fyra månader. Jag gjorde arbetsförmågeutredning på Arbetsförmedlingen samt arbetstränade genom dem. Detta var väldigt viktigt för att min ansökan till slut skulle gå igenom. De vill ha bevis för att man inte kan jobba och det kan de få genom att man provar jobba och blir utredd. Intygen som jag fick från arbetsförmedlingen var viktiga. Vet inte exakt vad du menar med funktionsbedömning, är det något liknande? Kan också nämna att det är olika handläggare som jobbar med sjukpenning och sjukersättning. Så om du ansöker om sjukersättning kommer du få en ny handläggare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2017-10-17 13:55
#10

Ojdå, det var länge sen Barbro skrev… hoppas något bra hänt!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: