Annons:
Etiketttandvård
Läst 7782 ggr
[Nathalie62]
2011-06-03 23:23

Tandvårdsrädsla

De som är extremt tandvårdsrädda kan få stöd av en psykolog under tandvårdsgruppen.

För att få detta stöd måste man först ta kontakt med någon tandläkare. Man kan be en vän eller släkting ringa, om man inte vågar själv.

Tandläkaren ser sedan till att man kommer vidare till psykolog för bedömning. I ett senare skede sker sedan behandlingen i samarbete mellan patient, psykolog och tandläkare. Man använder kognitiv beteendeterapi (KBT) vilket innebär att man sakta möter de saker och föremål som väcker rädsla. Detta sker i små steg och visat sig vara mycket framgångsrikt.

Man ska uppfylla tre grundkrav för att få landstingsstöd för psykologbehandlingen och tandbehandlingen:

  • man ska, bortsett från akuta ingrepp, ha låtit bli att gå till tandläkaren under lång tid (cirka 5 år)
  • man ska bedömas lida av extrem tandvårdsrädsla av både en tandläkare och en psykolog
  • det ska finnas ett behov av tandbehandling
Annons:
MariaG
2011-06-05 17:47
#1

Är inte direkt rädd för att gå till tandläkaren, men dragit mig undan ändå ett tag pga kostnaderna de har där.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

[Nathalie62]
2011-06-06 03:15
#2

#1, Många gånger är det just det, man drar sig för att gå dit på grund av kostnaden också, samtidgt är man dum mot sig själv för det blir oftast bara dyrare i slutändan.
Jag är inte heller rädd för att gå dit men jag tycker det är mycket obehagligt.

MariaG
2011-06-06 11:29
#3

Visst blir det dyrare i slutändan, men vad hjälper det när man har ont om pengar redan från början.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

[Nathalie62]
2011-06-06 17:04
#4

#3, Det hjälper inte när man inga pengar har men jag brukar lägga undan en slant varje månad just för sådana ändamål ifall det skulle behövas. Försöker gå en gång om året också. I början sparade jag bara strax under 100-lappen och efter 1.5 år hade jag en slant til det.
Kände dock att det var så obehagligt så väntade ytterliagre 6-7 månader innan jag gjorde slag i saken :-)

Maria
2011-06-06 21:19
#5

Vissa kliniker har en slags tandvårdsförsäkring.

Man gör en grundbedömning och åtgärdar vad som behövs och sedan hamnar man i en månadskostnad från ca 50 kronor och uppåt beroende på tandstatus.. Då kan man gå fritt och få lagat eller vad som nu kan hända.

Detta är ju särskilt bra för ungdomar som inte har hunnit få så dåliga tänder ännu för de hamnar på en ganska låg månadskostnad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nathalie62]
2011-06-06 22:45
#6

#5, Ja det tycker jag är väldigt bra.

Annons:
Leffe
2011-06-06 23:35
#7

Tandläkarrädsla har jag som tur är inte med alla de problem jag har med mina tänder

[Nathalie62]
2011-06-07 02:42
#8

#7, Så underbart att du inte har någon rädsla om du har många problem med tänderna. Det måste ha varit väldigt jobbigt annars.

Perly
2012-10-23 22:04
#9

Rädsla har man inte även om de börjar bli jobbigt att gå ditt pga. tandläkarens fummel (borat ner i min nerv av misstag) vilket resulterat i konstant tandvärk samt flertalet fler besök för byte av lagningen med sprutor i mängder (ena gånger hela 7sprutor!) o ännu mer olyckor med nerven… Se vad som händer nästa gång då jag då inte längre har gratis tandvård, men borde vara deras sak att stå för efter ett sådant misstag?

Alltid Oavsett

bandi43
2013-10-13 07:03
#10

Tycker att det är tråkigt att du är i behov av att gå till tandläkaren men trots smärtor mm i dina tänder så din ångest är starkare ändå.Men tycker det är vanvett att det.Finns grupper liksom jag själv som.inget hellre än skulle vilja fixa sina tänder men summorna det kostar är tagna från en helt annan värld än den jag lever i.Jag kommer inom 5år ca få dra ut alla.mina tänder och det har jag inte råd med heller.Det är bara folk med pengar som kan gå.till tandläkaren och visa upp ett leende utan att skämmas.Alltid vårdat dem men mina mediciner sliter ner dem.Ändå ska vissa ha rätten till gratis tandvård,men får väl bli flykting låtsas fly så jag har råd att gå till tandläkaren.

Upp till toppen
Annons: