Annons:
Etikettarbetssökande
Läst 6439 ggr
Paimon
2011-10-12 19:03

Bidrag till arbetsgivaren?

Hej,

min flickvän är sjukskriven för tillfället och vill arbetsträna. Efter mycket om och men kom hon med i ett rehabeliteringsprogram som kommunen har, som är ett samabete mellan arbetsförmdelingen och FK.

Det dom erbjuder verkar väldigt bra, finns bara ett problem, hon har hittat ett ställe hon vill arbetsträna på men arbetsgivaren är ensamföretagare och det är väldigt mycket upplärning i jobbet och hon känner att hon kan inte ta på sig det ansvaret utan ett ekonomsikt stöd ifrån t ex AF men eftersom flickvänen är inskriven i programet är hon inte med i AF längre och därför kan inte arbetsgivaren få något bidrag ifrån dom, om vi har förstått situationen rätt.

Så därför undrar jag om det finns nån här som har någon idé om det finns nåt bidrag som arbetsgivaren kan söka för att ta emot flickvännen?

Annons:
[Nathalie62]
2011-10-16 14:00
#1

Är tyvärr inte insatt i sådant så föreslår att du ringer försäkringskassan och frågar.

Maja2
2011-10-18 19:48
#2

Det måste ha blivit nåt missförstånd, för är hon inskriven i samverkan mellan fk och af så finns flera bidrag till arbetsgivaren att få.  Har hon varit sjukskriven länge så finns tex nystartsjobb. MEN det gäller anställning.  Så länge hon arbetstränar så får hon all ersättning från fk, tex aktivitetsstöd.

Maja2
2011-10-24 10:05
#3

Ts, hur har det gått för din flickvän?

[Nathalie62]
2011-10-24 16:12
#4

#2, Det har du ju faktiskt rätt i, var nog trött sist hi hi.

[Beavis]
2011-10-26 23:20
#5

arbetsgivaren kan få bidrag för att anställa en funktionshindrad med lönebidrag motsvarande nedsatt arbetsförmåga. Det går i olika steg procentuellt.

ingann
2011-11-08 02:33
#6

ska hon läras upp till något hon ska sköta själv sen på arbetsplatsen?

som jag har fattat det så är arbetsträning inte samma sak som att arbeta "på riktigt" utan man ska gå brevid en ordinarie anställd och hjälpa till… hon får då alltså inte utföra ett arbete med fk´s ersättning om hon då har eget ansvarsområde… eller har jag fattat det helt fel?

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
[Beavis]
2011-11-08 23:36
#7

#6 Så är det nog tänkt men det är ju inte så i praktiken. Då arbetar den praktiserande eller arbetstränande ungefär som de anställda. Men gratis för arbetsgivare. tack för kaffet

Madameh
2011-11-27 07:28
#8

Ja precis som du säger Maja 2  så försök igen med att prata med arbetsgivaren. annars får hon väl ta ett nystartsjobb om det finns möjlighet? Är inte insatt i just er situation och din flickvän men tycker att det ska kunna gå att få hjälp!!

Upp till toppen
Annons: