Annons:
Etikettförälder
Läst 3989 ggr
dragonstar
2012-03-15 10:28

att vara sjuk som förälder?

Jag sagtt och funderade på en sak. Jag är nu heltidsjuksriven och har varit det ungefär ett år.  Det jag satt och funderade på var detta med barn, hur kommer det funka?

Om jag nu inte kan jobba och inte kommer kunna börja jobba hur funkar det då?

Nu får jag ekonomiskt bidrag via Försäkrnignskassan iochmed att jag är med i Fenix utåtriktad. Men jag vet inte hur det kommer bli i framtiden?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Trollhassel
2012-03-15 10:36
#1

Om du är föräldraledig som sjukskriven så kommer du ju troligen få lägsta nivån som är 180 kr om dagen (före skatt). Inget man blir rik av direkt! Jag gissar att din sjukpenninggrundade inkomst är ditt bidrag från FK. Går du på aktivitetsersättning?

Om du sedan bedöms oförmögen att jobba på grund av sjukdom efter din föräldraledighet så kommer du väl vara fortsatt sjukskriven och då får pengar från FK, tex. aktivitetsersättning.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

dragonstar
2012-03-15 10:43
#2

Ja det är Aktivitetsersättnign jag får om jag mins rätt.

Det jag unfdear på är om jag kan göra något utna at behöva börja jobba så att säga, kan tec arbetsträning ge bättre ekonomi när man får barn?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Trollhassel
2012-03-15 13:51
#3

Jag tror inte det. Föräldrapenning är ju uträknad efter din SGI och du kan bara höja den genom att din inkomst höjs.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

dragonstar
2012-03-15 14:01
#4

Okej, så med andra or krävs anställning och om man inte kan jobba så finns det inget att göra.

Surt, men ja så är det ju.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Nathalie62]
2012-03-15 16:50
#5

Jag vet inte om dom räknar från att du är sjukskriven eller från när du sist jobbade för att få rätt SGI. Om du vill arbetsträna får du behålla din ersättning som den är idag, man har rätt att prova sig fram men det ger inga förändringar på aktivitetsersättningen för att man får barn.

dragonstar
2012-03-15 16:55
#6

Okej ja jag har alldrig jobbat så ingen inkomst. Vilket resulterar i minimibelopp på alla vis.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
[Nathalie62]
2012-03-15 17:09
#7

#6, Okej men då blir det troligen som #3 skrev, att det blir det lägsta men man har ju rätt att få ersättning för vissa kostnader i samband med aktiviteter.

Man kan oxkså ha en "vilande ersättning" som innebär att man kan arbeta eller studera men ändå ha kvar sin ersättning och det är en särskild blankett man fyller i då.

Trollhassel
2012-03-16 09:04
#8

Du kommer med största säkerhet få lägsta nivån. Tyvärr.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

dragonstar
2012-03-17 15:01
#9

Okej, bra att veta. När ädanras det? Om jag tex börjar jobba någon dag i veckan ändras det då?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Lillfjanten]
2012-03-17 15:40
#10

#9  kan du jobba någon dag i veckan, eller tänker du något år framåt? jag skulle föreslå att du pratar med din handläggare på fk (eller kontaktperson) och ställer dessa frågor så du får rätt svar. som jag tolkar det i din ts så kan du inte jobba alls, så då tror jag också som många andra att du får den lägsta nivån. att ha barn är ett heltidsarbete :)

dragonstar
2012-03-17 15:48
#11

Ja jag kan inte jobba nu, men tanken var längre faram om kanske ett år. Om jag skulle lyckas börja jobba.

Precis som allt annat i mitt liv så är det längre fram. Föröker lära mig att hanskas med mitt liv och komma på vad jag nkan göra och att jag har en framtid.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Lillfjanten]
2012-03-17 16:31
#12

ok, planerar ni bebis inom den närmaste framtiden? Glad

dragonstar
2012-03-17 17:17
#13

tror inte det, jag har planerat barn sen jag var 20 tror jag. alltså 4 år. sambon säger att i framtiden innom 8 år. Så ja vi får se kanske nästa år blir vårt år. Hmmm eller året efter det.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Upp till toppen
Annons: