Annons:
Etikettarbetsgivare
Läst 8415 ggr
[Billan]
2012-04-17 14:12

Någon som vet ?

Har varit sjukskriven sen hösten 2010. Nu är jag uppsagd från mitt arbete på grund av arbetsbrist. Uppsägningstiden sattes till 9 månader då jag varit i företeget i 25 år. Är fortfarande sjukskriven och har arbets tränat till och från.

Min fråga: Får/kan jag fortsätta arbets träna under uppsägningstiden ? eller är det stopp. Arbets träningen är förlagd till ett annat företag.

Verkar konstigt, men har inte fått något rakt besked från något håll.

Annons:
[Nathalie62]
2012-04-17 14:46
#1

Jag föreslår att du tar kontakt med din arbetsgivare eller fackliga företrädrare för att få besked om vad som gäller på din arbetsplats. Det är möjligt att din arbetsgivare kan vara generös om du ändå ska sluta.

ingann
2012-04-18 03:08
#2

Om jag inte har helt fel så har inte arbetsträningen med ditt arbete att göra utan är en åtgärd från fk för att se hur mycket du kan komma tillbaka till arbetslivet igen.

Jag har haft arbetsträning utan att vara anställd någonstans.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Maria
2012-04-18 07:13
#3

Jag tror också att arbetsträning är helt och hållet försäkringskassans ansvar då det är därifrån pengarna kommer under tiden.

Arbetsgivaren betalar inte din lön om du arbetstränar om jag fattat det hela rätt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Billan]
2012-04-18 08:28
#4

Tack för era svar.

Detta är ju en djungel. Svårt att ta några beslut är ingen kan ge besked om hur det egentligen är.

[Moa-]
2012-04-18 14:42
#5

Får du lön under uppsägningstiden från arbetsgivaren eller är du sjukskriven även under denna?

Lagen.nu säger följande om att få annan ersättning under uppsägningstiden:

"En arbetsgivare kan vara skyldig att betala ut lön till arbetstagaren under uppsägningstiden beroende på situationen. Om en uppsagd arbetstagare som är arbetsbefriad mottager ersättning från annan anställning kan den tidigare arbetsgivaren dra av motsvarande belopp i sin ersättning till arbetstagaren. Dubbel lön under arbetsbefriad uppsägningstid är därför i princip inte möjligt.

Inkomster från bisysslor eller förvärvsarbete från enskild firma ska i regel ej räknas av.

Med annan godtagbar anställning avses jobb som kan åtagas utan olägenhet för arbetstagaren. I bedömningen tas hänsyn till bl.a. lön, personliga förhållanden, arbetsort och kompetens.

Bevisbördan ligger på arbetsgivaren."

Hoppas att det löser sig på bästa sätt för dig! Din kontaktperson på försäkringskassan borde dock ha full koll på vad som gäller i dessa situationer. (Det kan inte vara allt för ovanligt förekommande.)

[Nathalie62]
2012-04-18 15:02
#6

#3, Det beror lite på situationen precis som Moa skriver.
#4, Jag föreslår också att du ringer till din handläggare på försäkringskassan i så fall.

Annons:
[Billan]
2012-04-19 10:55
#7

Min handläggare är otroligt bra och har varit så hela tiden. Men just i detta får jag inga raka besked. Jag är fullt medveten att man inte kan ha betalt från två håll, och är heller inte ute efter det.

Men jag är sjukskriven och uppsagd. Min anställnings sista dag blir 2012 12 31. Min handläggare säger att jag räknas som arbetslös så fort jag blivit varslad, det känns inte rätt, därmed sjunker min sjukpenning med flera tusen kronor.

Jag har också en plats där jag kan få arbets träna, om jag kan/får göra det,får jag heller inget svar på av någon.

[Moa-]
2012-04-19 11:17
#8

Billan; nej, du bör ha rätt till samma ersättning under uppsägningstiden (så tillvida att du ej blir arbetsbefriad och får annan ersättning från annat håll, då sjunker den ursprungliga ersättningen med den senare summan). LAS är semi-dispositiv, det innebär att det kan förhandlas bort, men ej till avtal som sänker skyddet för arbetstagarna…

Hade jag varit du så hade jag ringt till försäkringskassans kundtjänst eller begärt att få tala med någon som har större erfarenheter av denna typ av frågor, självfallet så har du rätt att få fullgoda svar på dina frågor!

[Nathalie62]
2012-04-19 13:51
#9

#7, Du ska kräva att få ordentliga svar, det är man värd. Tycker också du ska ringa tillbaka och begära att få prata med någon som kan det här.

chokladgumman
2012-04-22 10:45
#10

a det brukarkossta mellan 2 occh 3 tusen kronor.

[Moa-]
2012-04-22 10:56
#11

chokladgumman; skrev du i fel tråd nu? Eller vad är det som brukar kosta mellan 2000 och 3000 kr?

chokladgumman
2012-04-22 12:53
#12

ops ja jag skrev fel, menade att om man blir sjuk mycket kan det bli dyrt… väldigt dyrt.

[Moa-]
2012-04-22 13:06
#13

Jag förstår inte riktigt vad du åsyftar just nu, men att bli sjukdom kan orsaka höga kostnader det håller jag helt med dig om… =)

Annons:
[Nathalie62]
2012-04-22 14:27
#14

#12, vill medge att jag inte förstår vad du menar. Tråden handlar inte om vad det kostar att vara sjukskriven.

Upp till toppen
Annons: