Annons:
Etikettförälder
Läst 14345 ggr
pernillaa
2012-05-24 07:51

Föräldrapenning

Halloj

Väntar mitt andra barn nu om en månad och funderar på det här med föräldrapenning.
Har aktivitetsersättning p.g.a. min ADHD, bipolära och ångestproblematik.
Har dock jobbat de tillåtna 5 timmar i veckan trots aktivitetsersättningen.
Alltså, vad jag förstått kan jag ha både aktivitetsersättning och föräldrapenning.

Men visst behöver jag bara söka föräldrapenning för den tiden jag egentligen skulle jobba varje vecka?

Hur länge brukar mannen oftast vara hemma samtidigt som mamman innan han återgår till arbetet? Alltså just där i början för anknytningens skull.

Jag ber om ursäkt ifall det är dumma frågor men min ADHD komplicerar allt sånt här för mig. Det är svårt att få logiskt.

Tack på förhand

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
ingann
2012-05-26 12:59
#1

Jag tror inte du kan ha aktivitetsersättning och föräldrapenning samtidigt. När du får barnet kommer troligtvis aktivitetsersättningen att läggas vilande under föräldraledigheten. Tar pappan ut sina pappamånader så har han föräldrapenning och du aktivitetsersättning.

Du kan ta ut föräldrapenning på hel, halv eller fjärdedels-tid men den tiden kommer då dras från aktivitetsersättningen. Du kan inte få full aktivitetsersättning och föräldrapenning samtidigt.

(Min granne har sjukersättning och en liten bebis och sökte bara halv föräldrapenning för att spara dagar. Hon var tvungen att skaffa dagmamma på den halvan hon hade sjukersättningen så hon ändrade till att ta 5 dagar i veckan istället)

Pappan har rätt till 10 dagar i samband med barnets födelse.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Nathalie62]
2012-05-26 18:25
#2

#1, Detta hade jag ingen koll på så det var bra information Skrattande

pernillaa
2012-05-27 00:24
#3

Men min handläggare har sagt att jag kan ha båda… =/ Jag frågade specifikt och hon sa att det inte påverkar aktivitetsersättningen.

Ha en bra dag! // Pernilla

ingann
2012-05-27 01:14
#4

#3 det låter väldigt märkligt tycker jag. aktivitetsersättning är ju samma sak som sjukersättning fast för ungdomar.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Nathalie62]
2012-05-27 01:38
#5

#4, Visst är det väl så om dom inte ändrat det nyligen ?

#3, Men har dom sagt det specifikt till dig så är det ju verkligen konstigt.

ingann
2012-05-27 01:59
#6

#5 Ja, jag tycker det låter väldigt märkligt. Fick man ha 2 inkomster samtidigt så bör man ju även få arbeta valfri tid med bibehållet bidrag.

Men jag ska passa på att fråga på måndag när jag ändå ska ringa om sonens ansökan.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
[Nathalie62]
2012-05-27 03:42
#7

#6, Det har du rätt i, det borde man få då.

[Fröken P]
2012-05-27 04:40
#8

#6  men det får man väl? man får väl prova att jobba med sjukersättning?

har för övrigt för mig att jag läst om liknande frågor på familjeliv, och jag är inte hundra på att man inte får båda ersättningarna. det bästa är att ringa fk och få det på papper, vad som gäller så det inte blir missförstånd.

ingann
2012-05-27 13:30
#9

#8 Du får arbeta maximlt 5 timmar i veckan/thäna högst 1/8 av normal inkomst med bibehållen aktivitetsersättning. I annat fall kan man begära att få ersättningen vilande medan man prövar att arbeta.

Att vara föräldraledig samtidigt som man uppbär aktivitetsersättning är jag starkt tvivlande till då föräldrapenningen är sjukpenningsgrundande, men jag ska fråga om det i morgon när jag pratar med avdelningen för aktivitetsersättning.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Fröken P]
2012-05-27 13:33
#10

#9  jag tänkte på sjukersättning, aktivitetsersättning vet jag inget om. men det kanske har ändrats, jag vet att folk som har haft halv sjukersättning har jobbat heltid och fått både lön och sjukersättning, man fick då prova max tre månader, men det kan som sagt vara borttaget, regler ändras ju hela tiden Glad

att fråga är det bästa, och gärna få det på papper om det gäller en själv, man får ofta olika svar av olika personer tyvärr.

ingann
2012-05-27 13:44
#11

Så här står det under sjukersättning: Under tiden du har sjukersättning kan du arbeta eller studera och ändå ha kvar din rätt till ersättning. Det kallas för vilande ersättning. Du måste ansöka om vilande ersättning innan du börjar arbeta. Läs mer under "Prova att arbeta eller studera" i vänstermenyn.

Läser man sen i menyn så är det reglerna för aktivitetsersättning som räknas upp. Så jag tolkar det som att det är samma regler. Och eftersom min granne inte fick ha ersättningarna paralellt så borde ingen annan få ha det heller.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

pernillaa
2012-05-27 20:18
#12

Men alltså vad gör jag av jobbet om jag inte kan ha föräldrapenning? Alltså jobbet behöver väl papper av något slag. Antingen sjukskrivning eller föräldrapenning eller nåt…
Gaaah, jag blir tokig på sånt här. Får inte ihop det i huvudet. Som sagt, vad gör jag med jobbet?

Ha en bra dag! // Pernilla

[Fröken P]
2012-05-27 20:45
#13

Prata med fk så du får de besked som gäller just dig, så slipper du spekulationer som kanske bara oroar dig.

Annons:
ingann
2012-05-27 22:35
#14

#12 Kolla med din handläggre. Men se till att h*n kollar upp med rätt avdelning så du inte får fel besked!

Vad jag däremot är helt säker på är att du inte kan ta ut föräldrapenning på endast 5 timmar i veckan. Det går efter hela dagar.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

pernillaa
2012-05-28 07:08
#15

Okej. Tack. Jo jag ska ringa dom idag.

Ha en bra dag! // Pernilla

ingann
2012-05-28 09:09
#16

Uppdatera gärna här sen med vad de säjerGlad

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Nathalie62]
2012-05-28 12:35
#18

#14, Jättebra information du anger ingann Skrattande

pernillaa
2012-06-08 12:49
#19

Alltså mitt problem är ju att jag endast jobbar 5 h i veckan. Så mycket får jag jobba utan att det påverkar min aktivitetsersättning. Jag har alltså 100 % aktivitetsersättning ändå. Det har ingenting att göra med  någon vilande ersättning.

Nu har jag snackat med typ 5 olika personer på föräldrapenningen och alla säger olika. Men de flesta hänvisar mig tillbaka till min handläggare för aktivitetsersättningen. hon säger att man KAN ha båda och att hon vet om flera tjejer som haft både föräldrapenning och aktivitetsersättning. Blev lovad förra veckan att bli uppringd av en av hennes kollegor den här veckan som jobbat med föräldrapenning tidigare, men har inte blivit uppringd. Så jag ringde försäkringskassan idag och dom skrev någon notis så att jag skulle bli uppringd inom 2 arbetsdagar. Gaaah! på tisdag är det bara 2 veckor kvar till bf!

Och sen har jag blivit nekad graviditetspenning så nu måste jag ha ett sjukintyg och läkaren vet inte vad som gäller då jag redan har aktivitetsersättning på 100%. Alltså JAG BLIR TOKIG!!!!

Det är liksom ett svart hål, de här 5 timmarna i veckan. Alltså om jag inte får varken sjukintyg eller föräldrapenning så måste jag ut och jobba! Tror fan jag säger upp mig snart!

Ha en bra dag! // Pernilla

ingann
2012-06-08 13:01
#20

Som de förklarade för mig förra veckan så är arbetet på 5 timmar utanför aktivitetsersättningen och räknas då som ett extrajobb skulle ha gjort om du haft ett ordinarie arbete. Man kan alltså inte få vare sig sjukpenning, föräldrapenning eller annan ersättning för detta jobb.

Det är din aktivitetsersättning som utgör din huvudsyssla och är det enda som kan omvandlas till andra ersättningar.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
pernillaa
2012-06-08 14:52
#21

Men vad ska jag göra då? Om jag inte får föräldrapenning eller blir sjukskriven så måste jag ut och jobba. Har ju en skyldighet mot jobbet också.

Ha en bra dag! // Pernilla

ingann
2012-06-08 18:41
#22

Ja, klarar du dig inte utan extrajobbet så måste du jobba. Du kan, enlig vad fk sa till mig, få föräldra, eller sjukpenning för samma tid som du får aktivitetsersättning. Du får ju aktivitetsersättning på 100% och mer kan du inte få.

Klarar ni er verkligen inte utan de 5 timmarna trots att mannen jobbar? Aktivitetsersättning på 100% är högre (inte mycket men ett par 1000 mer per år) än min sjukersättning på 100% och då är jag ensamstående med 2 barn.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

pernillaa
2012-06-08 20:13
#23

Problemet är väl inte att jag inte klarar mig utan pengarna från jobbet. Snarare det att när man väl fått in en fot någonstans så…

MEN….
Jag har legat på försäkringskassan som en tok idag och blev strax före 4 uppringd av hon som skulle ringt upp mig den här veckan. Hon hade glömt bort att ringa mig.

Det visade sig vara så enkelt att jag inte behöver varken graviditetspenning eller sjukskrivning för att det ska räcka för min chef, jag ÄR ju redan "sjukskriven" på heltid i.o.m. min aktivitetsersättning. Hon sa att det borde räcka den här tiden FÖRE förlossningen.
Sen EFTER förlossningen KAN jag ha föräldrapenning och aktivitetsersättning. Föräldrapenningen är visst ett undantag. Men däremot kan jag inte graviditetspenning eller sjukpenning samtidigt som aktivitetsersättning. Så nu har det löst sig det här. Skönt. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

ingann
2012-06-08 20:35
#24

Skönt att det löst sig! Tråkigt bara att alla ger så olika besked hela tiden.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Nathalie62]
2012-06-08 20:52
#25

Skönt att det löste sig till sist för dig, jobbigt att det ska vara så invecklat innan man får klart besked.

pernillaa
2012-06-08 20:56
#26

Ja verkligen synd att det ska vara så omständigt. Men som ni säger, skönt att det löste sig. Tack för att ni försökt hjälpa.

Ha en bra dag! // Pernilla

mongu
2012-06-08 21:09
#27

Graviditetspenning är väl samma som man får om man har ett tungt jobb som man inte orkar med när man är gravid och man inte kan bli omplacerad till lättare jobb.

Men då du har en 100 % aktivitetsersättning så har du väl knappast rätt till graviditetspenning?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
pernillaa
2012-06-08 22:31
#28

Nej det har jag inte. Sa ju det: "Men däremot kan jag inte ha graviditetspenning eller sjukpenning samtidigt som aktivitetsersättning."

Ha en bra dag! // Pernilla

Upp till toppen
Annons: