Annons:
Etikettförälder
Läst 3231 ggr
infocus
2012-11-26 21:29

Fk räknade två månader fel på mina föräldradagar!!

Jag är föräldraledig och bad fk att räkna ut hur många dagar jag skulle ta ut för att kunna vara hemma till jul. En kvinna på fk sa att tar du ut fyra dagar så räcker dina dagar. Bra tänkte jag och sökte barnomsorg lagom efter jul, samtidigt sa jag till arbetsgivaren när jag skulle komma tillbaka.

¨Två veckor senare fick jag ett brev hem där det stod att mina dagar var slut sista oktober!!! Nu har jag försökt få tag i kvinnan som räknade ut hur mina dagar skulle räcka.. vad ska jag göra??

tips någon? jag kan inte börja jobba för jag har ingen barnomsorg, dessutom går det en vikarie på min tjänst, jag kan förmodligen inte sjukskriva mig (har en ryggskada, så jag har ont) då arbetet ska betala de första två veckorna.

Hjälp…Gråter

Annons:
[Moa-]
2012-11-26 21:38
#1

Troligen så är det så att du får finna dig i att dagarna tar slut och helt enkelt försöka lösa det på något sätt. Tyvärr.

Matematik är ej försäkringskassans starka sida. När jag insåg att jag skulle tjäna för mycket vid sidan av mina studier för att ha rätt till bostadsbidraget, så jag skulle betala tillbaka i förväg det jag fått för att slippa administrativa avgifter och liknande, ringde tre gånger och frågade hur mycket pengar det var de skulle ha åter, fick tre olika svar…

Året innan när jag endast arbetade under sommaren så hade jag ansökt om bostadsbidraget och fyllt i hyra, inkomster, bostadsyta, hyresfria månader och liknande samt skickat in kopia på hyresavtalet, jag angav två hyresfria månader då jag bodde i studentbostad, vilket även framgick av avtalet. Jag fick sedan ett beslut och pengar utbetalt under året, även under sommaren, jag utgick givetvis från att de slagit ut mina uppgifter på året och tänkte inte mer på detta, ett och ett halvt år senare återkrävde de pengarna. I brevet stod även vi vet att det inte är du, utan vi som gjort fel, men det spelar ingen roll, utan du är oavsett skyldig att återbetala pengarna samt ränta på beloppet.

Så om de inte har andra regler gällande föräldradagar så är det tyvärr så att det inte spelar någon roll vem som gjort fel…

mongu
2012-11-30 13:49
#2

Det är väl så att man själv måste hålla koll på sina dagar. Har du kollräknat så alla dagarna är förbrukade? Det kan ju bli fel så det dragits fler dagar än det skulle eller mindre dagar.

Så jag rekommenderar alla att räkna själva så man kan planera in för barnomsorg osv.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Upp till toppen
Annons: