Annons:
Etikettarbetssökande
Läst 21870 ggr
[NightStorm]
2013-01-26 03:47

hur överlever ni med aktivitetsstöd?

om man går ett program på arbetsförmedligen får man ju aktivitetsstöd….

detta är på ca 3700

hur betalar ni hyran? mat?

(bostadstilägg får man ju bara upp till 29år)

Annons:
CatchFatch
2013-01-26 04:37
#1

Jag är 19år och mitt svar är : Det gör jag inte.

Jag bor som tur är antingen hos min pojkvän eller hos min mamma så jag slipper betala hyra.

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Mona22
2013-01-26 06:35
#2

Min man jobbar som tur är.

[NightStorm]
2013-01-26 06:49
#3

men hur gör folk som är ensamstående och har eget hushåll(utan barn)?

jag förstår inte hur det går ihop…

[Lilla Fröken]
2013-01-26 06:57
#4

Skulle tro att de som inte får andra bidrag eller tillägg kan få försörjningsstöd.

Mona22
2013-01-26 07:04
#5

De får hjälp från socialen isåfall.

[NightStorm]
2013-01-26 07:20
#6

men då får man inte ha några tillgångar va ?

inte ens bil?

Annons:
[Lilla Fröken]
2013-01-26 07:23
#7

Man får självklart inte ha tillgångar, isåfall behöver man inte ekonomisk hjälp. Däremot kan man få ha bil, om den inte är värd mer än max 5000 kr tror jag och att man är i behov av den. Har man bostadsrätt, sparande mm, så får man använda sig av dem.

Twisted_T
2013-01-26 12:59
#8

Ja fast man vill ju kunna ha pengar på sparkonto utan att behöva länsa hela det med… Man vill ju ha en framtid. Eller som för min del så ligger de på bospar konto vilket gör att jag får mer poäng där för ny lägenhet senare. Nu har jag lägenhet och pluggar så får CSN. Men tidigare har jag fått leva på killen. Eller föräldrar. Vilket är jättejobbigt.

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

[Lilla Fröken]
2013-01-26 13:36
#9

Socbidrag (försörjningsstöd) är till för dom som inte har något att leva på, inte till för dem som har, men inte vill röra pengar.

Vi andra skattebetalare vill ju inte betala för dem som har pengar men inte vill röra dem. Gå till socialen om du har rätt till stöd istället för att leva på andra för att kunna spara. Ursäkta, men jag har svårt för sånt.

Twisted_T
2013-01-26 14:01
#10

Man har inte rätt till stöd om man har sparkonto. Och mitt sparkonto är ett bosparkonto vilket gör att tar jag ut pengar så förlorar jag poäng. Vilket leder till ingen hyresrätt senare.  Bor i Göteborg så man får ju inte direkt lägenheter på löpande band. Så mitt val då var att få hjälp av andra för att inte behöva bo hemma resten av livet i stort sätt.

Självklart har jag tagit ut pengar från det med när det behövdes. Men detta kontot är inte till för att tas ut ifrån. Det är till för att spara poäng till lägenhet. För att sedan använda de till något bra när man väl fått lägenheten.

Sen hade jag troligen inte fått ändå för att killen tjänar för mycket. Jag fick ju inte bostadsbidrag av den anledningen. Hade kunnat stå med 0kr och ändå inte få någonting i bostadsbidrag. Man vill ju kunna leva själv och inte få hjälp av alla andra.

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Twisted_T
2013-01-26 14:05
#11

Det var inte jag som sparade ihop pengarna heller utan det är pengar mina föräldrar har sparat för detta ändamål sedan jag var liten. Och de är ju inte direkt rika om man säger så… de ville helt enkelt att vi barn skulle ha en bra framtid. Vilket jag tycker är surt att man förstör. Och tror att man kan leva på tillgångar som ens föräldrar inte egentligen har eller kille för den delen. Det är en skillnad från att vara rik och snål. Det är en annan sak att försöka överleva på det man har och skapa sig en framtid på det lilla som finns.

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

[Lilla Fröken]
2013-01-26 14:17
#12

Jo, men om kontot står på dig så.. då räknas det väl som tillgångar. Det är skillnad om man KAN klara sig själv eller väljer att bo hos andra och vill slippa hyra.

Twisted_T
2013-01-26 15:09
#13

Ja fast man kan ju inte säga att det är tillgångar ändå? det är ju fortfarande inte ett sparkonto där jag kan ta ut hur mycket som helst. Det var inte så att jag inte ville betala hyra. Tack vare bosparkontot så har vi idag en lägenhet, vilket vi inte hade haft om jag hade länsat allt. Det är inte en lägenhet på något speciellt fint ställe. Men det är en lägenhet och det är jag helnöjd med.

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Annons:
[Lilla Fröken]
2013-01-26 16:48
#14

Jo tyvärr, har man pengar på ett konto som står på sitt namn och det finns pengar man kan röra, så är det tillgångar. Och det är väl bra att soc tar hänsyn till det, att få försörjningsstöd är ju en nödlösning. Har jag en bil värd 10 000 så måste jag sälja den. Om det inte finns ytterst särskilda skäl. Har man en bostadsrätt så är det en tillgång mm.

[Lilla Fröken]
2013-01-26 16:52
#15

Kopierat från socialstyrelsens sida:

Om du har pengar på banken, aktier eller någon annan tillgång som är lätt att komma åt måste du i regel utnyttja den i första hand. Om du har tillgångar som är mer låsta, t.ex. hus eller bostadsrätt, kan du få ekonomiskt bistånd under en period medan du säljer tillgången eller löser ditt ekonomiska problem på annat sätt.

Kan jag få ekonomiskt bistånd om jag har en bil?

En bil är ofta en tillgång som kan säljas och ge inkomst, oavsett om den används eller inte. Socialtjänsten bedömer dock från fall till fall om bilen ska räknas som en tillgång. Man tittar bl.a. på bilens värde och hur länge du behöver ekonomiskt bistånd. Om behovet av bistånd är tillfälligt eller om du behöver bilen i ditt arbete, kan socialtjänsten acceptera att du har den kvar. Detsamma gäller om bilen är så gammal att det knappast blir någon inkomst om den säljs.

Socialstyrelsen rekommenderar att driftskostnaderna för bilen (bensin, reparationer m.m.) räknas in i ditt ekonomiska månadsbehov om du behöver bilen t.ex. i ditt arbete eller för att komma till arbetet. I andra fall får du klara av dessa kostnader på annat sätt.

mongu
2013-01-26 19:35
#16

Det kvittar om det är ett bosparkonto eller om det är dina föräldrar eller mor- och farföräldrar som sparat pengarna till dig. När kontot står i ditt namn så räknas det som en tillgång och gör att du inte har rätt att få nåt bidrag från socialen. Med all rätt för med ett konto så har du ju tillgångar.

Det finns även de som har pengar på sina barns konton som först är tvungna att använda de innan bidrag kan komma på tal.

Tyvärr så är det så i livet att man inte alltid får som man vill. Det som är tänkt som en buffert eller tänkt till nåt roligt kanske måste gå till nåt helt annat och livet kan väldigt snabbt ta en vändning man inte alls har räknat med.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Åsa S
2013-01-27 08:48
#17

Jo har man pengar i något konto så måste man använda det. Tycker dock att det där med bostadsrätt bör man få ha och ändå få bidrag för på många håll t.ex där jag bor finns knappt några hyresrätter och man får stå rätt många år i kö för att få en + de som finns kostar mer i månaden än min bostadsrätt. Så tvingar man en del att sälja bostadsrätten när det inte finns någon hyresrätt att få så blir ju folk hemlösa och då förvärras ju situationen för det är ju svårt hitta jobb då man är hemlös alla har inte släktingar och vänner att bo hos.

Med tanke på att fler och fler hyresrätter omvandlas till bostadsrätter borde man se över den regeln att man inte ens får äga sin bostad för annars riskerar ju fler och fler bli hemlösa.

[Lilla Fröken]
2013-01-27 09:15
#18

Då får man hyra bostad eller kanske flytta på sig om det är dåligt med ekonomin för lång framtid. Har man tillgångar i en bostad och man kanske räknar med att bli bidragsberoende ett år, då är det ju bara att sälja. Man behöver inte bli hemlös för att man kan hyra istället.

Men nu kanske diskussionen går ot.

Honestyisdead
2013-01-28 12:31
#19

Självklart kvittar det om det är bosparande eller vanligt sparande. Har du pengar så ska du inte ha av socialen. Självklart ju! Sen att det är surt att använda pengar man vill ha till annat är förståeligt, men det tar inte bort det faktum att det är pengar du har som tillgång och således ska dom användas istället för skattebetalarnas pengar.

Åsa S
2013-01-28 18:41
#20

#18 Fast här där jag bor så är det ca 20års kötid som gäller ifall man ska få en hyresbostad (stockholm) och det är här det finns jobb så jag tror ju inte man sätter sig i en bättre sits att sälja en ev bostadsrätt för att flytta till en ort med många lediga hyreslägenheter för skälet till att det finns många lediga hyresrätter på en del orter är för att det inte finns några jobb alls i området = man lider större risk bli långtidsarbetslös än om soc skulle hjälpa en att betala månadsavgiften till bostadsrätten.

Annons:
[Lilla Fröken]
2013-01-28 19:46
#21

#20  Regler är regler. Varför skulle de vara annorlunda för stockholmare? Det finns många som måste flytta för att få arbeten. Finns inget skäl att gå på socialen och skattepengar för att man vill ha en bostad. Men det går inte att komma undan, man måste lämna papper från skatteverket för att få bidrag.

Sen må man tycka vad man vill om regler och lagare, men det är som det är.

Twisted_T
2013-01-28 20:09
#22

Ja fast jag känner ju att hade man lagt ut det så att rika människor kan använda lite mer av sina pengar till att betala skatt än att betala mindre och sedan gnälla, så hade Sverige kunnat hjälpa varandra. Klart man inte kan ha hur mycket pengar som helst på ett konto och inte använda någonting. Men jag tycker att man har rätt att ha någon form av framtid även om man inte är rik… Det är inte så lätt att bara flytta för vissa. Jobb är svårt att få överallt och jag har min familj här. Det är inget alternativ för mig då jag stått i bostadskö sedan flera år tillbaks och det är i Göteborg jag vill bo. Jag tycker helt enkelt att man kan ha kvar lite pengar på kontot till ett ändamål som att kunna få en lägenhet. Däremot tycker jag inte att man då kan räkna med att ha kvar allt. Men ett liv hemma hos mina föräldrar som 23 åring, i ett litet hus med 2 bröder plus hund. Och pojkvän i en egen lägenhet? Det blir ju ganska jobbigt. Och när man blir äldre vill man ju inte gärna bo kvar hemma hos föräldrarna. Man vill ha en egen lägenhet. För mig så finns inte möjlighet till bostadsrätt för de pengarna finns inte. Så det var ju hyresrätt eller att bo kvar hemma hos föräldrarna. Och man får inte hyresrätt på 1 månad i göteborg direkt. Det tar några år… eller ganska många.

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

[Lilla Fröken]
2013-01-28 20:15
#23

Nu är vi inne på andra diskussioner, men jag kan i alla fall säga vad jag tycker om det innan jag avslutar då det gått ot. Personligen tycker jag att det är ren avundsjuka att påstå att rika ska betala mer i skatt osv, de betalar en hel del redan. (Nej, jag är absolut inte rik). Många är så avundsjuka på de som  har pengar, jag tycker att de kan göra precis som de vill och de ska inte behöva betala för dem som inte vill röra sitt sparande. Som sagt, regler är ju regler, och det är bra, för jag vill inte betala för någon som  har tillgångar, det finns de som är i nödläge.

Åsikter är en sak, men så fungerar det inte i verkligheten. Och man har val, ibland får man flytta sig, även långt för att få ett jobb. För att inte snylta på skattebetalare. Det finns inget som säger att man måste bo i en storstad, man får rätta mun efter plånboken. Glad

Twisted_T
2013-01-28 20:17
#24

Ok. Ja jag tänker inte fortsätta diskussionen då det gått från vad det var från början. Vi har helt enkelt olika åsikter och det går ju inte direkt att ändra på :)

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

[Lilla Fröken]
2013-01-28 20:18
#25

Glad

Honestyisdead
2013-01-28 20:18
#26

"Jag tycker helt enkelt att man kan ha kvar lite pengar på kontot till ett ändamål som att kunna få en lägenhet. Däremot tycker jag inte att man då kan räkna med att ha kvar allt. Men ett liv hemma hos mina föräldrar som 23 åring, i ett litet hus med 2 bröder plus hund. Och pojkvän i en egen lägenhet? Det blir ju ganska jobbigt. Och när man blir äldre vill man ju inte gärna bo kvar hemma hos föräldrarna."

Det kan du tycka, men om du har kvar pengar har du inte rätt till socialbidrag. Socialbidrag är till för folk som verkligen inte har några pengar. Har du pengar, oavsett anledning, så får du leva på dom eller flytta hem.

Många blir tvingade att flytta hem i vuxen ålder, det är inget ovanligt idag. Att det är jobbigt spelar ingen roll.

Twisted_T
2013-01-28 20:31
#27

#26 Vi kan la släppa diskussionen innan det spårar ur helt? Vi har olika åsikter. Jag kommer inte släppa på vad jag tror på och hur jag tycker det bör vara, även om det inte ser ut så idag så finns det folk som tycker olika. Det börjar bli löjligt när man förklarat hur man menar hur många gånger som helst ändå ifrågasätts saker som man redan förklarat. Alla har rätt till sina åsikter, inget mer med det.

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Annons:
Honestyisdead
2013-01-28 20:35
#28

Anser helt enkelt att det är fult att man tror att man ska få gratis pengar när man faktiskt har egna pengar.

Twisted_T
2013-01-28 20:43
#29

Ok men för mig är det ju ett helt annat synsätt som du hade hängt med på om du läst vad jag skrivit ordentligt. Däremot att du har en annan åsikt är en annan sak. Jag är inte snål jag är uppväxt med ganska lite att leva på och jag skäms inte över att tycka att de som har det sämre ställt ska ha en framtid med. Och att rika betalar för lite skatt pga. dagens politik. Jag hade betalat skatt till andra i min situation. Utan problem. Hade jag haft de pengarna så hade jag inte tvekat. Jag tycker dock att denna diskutionen bör ta slut här, men jag gillar inte att bli utpekad till att vara snål på något sätt när jag knappt haft råd till att leva ordentligt. Jag har dock aldrig sökt socialbidrag som sagt. Bostadsbidrag har jag sökt men det fick jag inte pga att de ansåg att killen hade tillräckligt med pengar för att försörja oss. Vilket verkligen är fel om något…

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Honestyisdead
2013-01-28 21:01
#30

Du upprepar att man ska ha en framtid. Totalt orrelevant i detta fallet.
Din framtid hänger knppast på om du får spara dina tusingar på kontot.

Angående att man som sambos räknas som en, tycker jag är fel.
Tycker det är sjukt att ens sambo ska behöva försörja en om man får det illa ställt. Möjligt vis när mn är gifta, men inte som sambos.

Åsa S
2013-01-28 21:37
#31

Angående bostadsrätt resp hyresrätt. Är ju ofta så att hyresrätter kostar mycket mer pengar i månaden = soc måste betala ut mer i bidrag.

Själv betalar jag 2800 i månaden för min bostadsrätt är ju inte så att jag har en lyxlägenhet, en motsvarande hyresrätt kostar 6000kr här i ett mindre populärt område i stockholms utkant så skulle jag råka ha oturen bli utan jobb en längre tid och   bli tvingad sälja min bostadsrätt kan det ju innebära att månadsavgiften blr det dubbla är ju att slösa med skattebetalarnas pengar ifall soc måste bidra med dubbelt så mycket pengar än om man bor kvar i bostadsrätten.

Och är inte så lätt tvinga nån flytta bara sådär finns ju många som har barn, kanske äldre föräldrar som behöver hjälp och stöd varje dag,  alla som råkar ha otur i livet och sitter utan pengar är inte ungdomar utan egen familj. Så jag tycker det ska behovsprövas och kan de inte hitta något billigare boende så ska man få bo kvar i sin bostadsrätt + man bör ta hänsyn till barn etc.

Honestyisdead
2013-01-28 21:45
#32

Angående bostadsrtter så kollar socialen på det från fall till fall. r det billig hyra kan man få behålla lägenheten.

[Lilla Fröken]
2013-01-29 03:23
#33

Fast om man säljer bostadsrätten så kan man kanske fp loss en hel del pengar. Jag tycker att det är bra att samboinkomster räknas samman. Tror att de som inte tycker det själva sitter i den sitsen, vill ha bidrag men är inte berättigad. Varför vara sambos om man inte hjälps åt med ekonomin? Det ska vara nödlösningar att få bidrag.

Honestyisdead
2013-01-29 11:04
#34

#33 Jag är inte i den situationen. Däremot så är de inte många av mina vänner som är sambos som inte har gemensam ekonomi. Så att bli tvingad till att ha det bara för att man bor ihop är inte rätt.
Att vara sambo är inte lika med att ha gemensam ekonomi. Det fnns folk som är gifta hel livet och aldrig har gemensam ekonomi.

Vi är egna personer och ska således "dömas" som det också.

Kan tänka mig att det tär på ett förhållande om den ene blir tvungen att leva på den andra ofrivilligt. Så jag ser det som nödfall.

Annons:
[Lilla Fröken]
2013-01-29 12:51
#35

Det kan man ju också ha olika åsikter om. Är man sambos så tycker jag också att man räknar ihop inkomsterna. Att många inte håller med förstår jag Flört

[Murvel]
2013-01-30 20:39
#36

Min sambo fick aktivtetsstöd och det klarade vi oss ok på, då jag betalade lite mer i hyra och vi har lärt oss att leva snålt. Så det fungerade "ok" under perioden. En längre period hade dock inte gått, han gick ju minus varje månad och mitt studiemedel räcker inte långt när det handlar om två personer.

Då var det värre de där tre månader (?) det tog INNAN han fick aktivitetsstöd. Då var han tvungen att låna pengar av sina föräldrar. Och jag hade inget sommarjobb så vi levde båda på lån och sparade pengar :(. Ingen av oss var berättigad till a-kassa.

mollusk
2013-02-21 01:57
#37

Som svar till Heras "Din framtid hänger knppast på om du får spara dina tusingar på kontot." tänker jag bara säga "Jo, det kan faktiskt vara så i vissa fall" och jag baserar det på verklig livserfarenhet.

Redigerat/sajtadministrationen

[Lilla Fröken]
2013-02-21 07:53
#38

Tyvärr kan jag inte anmäla inlägg, men jag hoppas att nån anmäler #37!!

Honestyisdead
2013-02-21 10:21
#39

#37 Med andra ord har jag ingen framtid om jag inte har sparade pengar på kontot?

Twisted_T
2013-02-21 14:44
#40

#38 vad jag vet så kan alla anmäla allt. Tycker dina och Heras inlägg gentemot bl.a. mig var rent utsagt påhopp i vissa fall. Det beteendet är inte ok på bland annat hamster iFokus. Tycker det är väldigt konstigt att man kan påstå saker om en person när man egentligen inte vet hur hela situationen ser ut. Det är ok att ha sina åsikter, men att komma med att någon är för lat eller är för snål för att betala hyra är inte ok i min värld i alla fall.

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Honestyisdead
2013-02-21 15:11
#41

#40 Nej, man kan bara anmäla om man är Insider medlem.
Jag ser inga påhopp mot dig. Inte heller att du kallas lat eller snål?

Klart vi kan påstå saker om själva fallet angående socialen och vem som är berättigad pengar. Den som har pengar är inte berättigad.
Vi har inte skrivit något som bryter mot reglerna.

Vad är det du tycker vi påstått om dig som person?

Annons:
[Lilla Fröken]
2013-02-21 16:13
#42

#40 om du känner dig påhoppad ber jag om ursäkt, jag har mina åsikter och de gäller alla, så du ska inte ta det personligt. Sen är ju regler ändå regler.

Twisted_T
2013-02-21 16:47
#43

"Jo, men om kontot står på dig så.. då räknas det väl som tillgångar. Det är skillnad om man KAN klara sig själv eller väljer att bo hos andra och vill slippa hyra." - en kommentar jag tycker är onödig, då jag själv faktiskt sagt att jag aldrig sökt socialbidrag och betalar för mig(och självklart vill jag göra det med).

"Anser helt enkelt att det är fult att man tror att man ska få gratis pengar när man faktiskt har egna pengar." - Som jag sade, jag själv har aldrig sökt bidrag. Men hade jag gjort det, så hade jag betalat det i skatt sen när jag väl hade kommit på fötterna. Betalat för någon annan som hade behövt det. Det är inte att tro att man ska få det gratis, pengar är inte gratis. Många kämpar med sina liv även om de går på någon form av stöd. Många behöver det för att klara en del av sina liv.

Det jag säger är bara att alla har olika förutsättningar, alla med lite pengar på kontot är inte giriga snåla as. Vissa har bara den livlinan att gå på och klarar inte av jobb/skola eller livet överlag. Människors liv ser väldigt olika ut.

// Linn

 

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

Maria
2013-02-21 16:51
#44

#40 Jag kan inte se några personangrepp i tråden mer än de som är bortredigerade.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2013-02-21 16:51
#45

#43 Min kommentar handlade om att du skrev att du inte ansåg att du skulle behöva använda dina pengar OM du hade sökt bidrag.
Jag har inte skrivit att du har gjort det.

Säger inte att du är snål. Bara förklarade att det är så det är, och att jag tycker det är fel att tänka att man inte ska behöva använda en viss del av sina pengar bara för att de är en viss del av dom. alla andra får använda sina pengar slut innan de söker bidrag, och det anser jag ska vara självklart för alla.

Var inte menat att vara otrevligt.

Fridaaaa
2013-02-21 22:01
#46

När jag var inskriven på AF fick jag 3000kr/månad, och då har jag ändå klarat gymnasiet osv :S

Bodde hemma då, men var en del hos min pojkvän när jag kunde.
Han fick gå till socialen :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Timmorn
2013-03-08 13:04
#47

Tänker inte säga något mer. 
Jag förstår ditt tankesätt TS men tyvärr skulle nog alltför många utnyttja situationen och säga att ens bostadspoäng/pengar var till annat, eller lägga alla sina sparpengar där så de fortfarande kan få socialbidrag. 

För att du ska sluta känna dig nere, så kan jag berätta att i Spanien så är det normala medelåldern att flytta hemifrån typ 27 för tjejer och 29 för killar. 
Är snart 22 och bor hemma, dock i egen del… Vilket är oändligt skönt för man känner ju tyvärr tydligt av att man inte längre vill bo hemma då och då.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

mayolica
2013-04-03 14:15
#48

Har inte läst igenom hela tråden. Men ligger man under riksnormens existensminimum och inte har någon annan  möjlighet till egen försörjning så är man som regel berättigad till att kunna få mellanskillnaden upp till existensnormen försörjningsstöd från socialen.

Försörjningsstödet är inte en inkomst,så som lön, A-kassa, aktivitetsstöd.sjukpeng, eller liknande bidrag. Det är ett bidrag som man tar till som en sista utvägen lösning, när ev sparpengar är slut och inga andra möjligheter till egen försörjning finns.

~ mayolica ~

Annons:
Fridaaaa
2013-04-03 14:18
#49

#48 Ja kan kan få det via socialen MEN då får man inte äga en bil, man får ej ha några fonder, ej ha sparade pengar ect :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2013-04-03 14:20
#50

#49 Antar att det är just därför som #48 skrev "Det är ett bidrag som man tar till som en sista utvägen lösning, när ev sparpengar är slut och inga andra möjligheter till egen försörjning finns. " 😉

[Lilla Fröken]
2013-04-03 14:23
#51

Man kan få äga en bil, det beror på värdet och behovet.

Fridaaaa
2013-04-03 14:23
#52

#50 Fast det har inte med fonder eller att äga bil, att det är "sista utvägen" eller vad man ska säga, tycker jag i alla fall 🙂
För de begär ju att man ska ta sig till ev vikariejobb eller praktik, men du får ändå ej ha bil. Man får itne ens ha en fond på några få kronor…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2013-04-03 14:24
#53

#52 Det är olika. Som #51 skriver beror det på värdet och behovet av en bil.

Likaså kan man få behålla sin bostadsrätt om hyran är låg på den.

Fridaaaa
2013-04-03 14:26
#54

#53 Inte här. Min sambo fick från socialen innan, och här går kasst med bussar, men han fick inte äga bil ändå.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2013-04-03 14:28
#55

Precis, det är olika.

Annons:
Fridaaaa
2013-04-03 14:29
#56

#55 Extremt dåligt anser jag 😮

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2013-04-03 14:31
#57

Kan det inte vara skillnad på att införskaffa bil och att redan ha en gammal skorv?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
2013-04-03 14:38
#58

#57 Inte enligt socialen här. Då får man varken äga eller skaffa sig en bil, alltså man får ej stå som ägare på en bil.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Lilla Fröken]
2013-04-03 14:40
#59

Här får man äga en bil värd 3000 kr. Att äga är ju att vara registrerad ägare.

Maria
2013-04-03 14:43
#60

OK, jag trodde det fungerade lika överallt. Trist.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
2013-04-03 14:52
#61

#60 Dessvärre gör det inte det. Ja det är jättetrist 😕

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2013-04-03 14:53
#62

Man undrar hur dom tänker när dom då tvingar en att sälja en bil på tex 5000kr. Då minskar ju chanserna för att få ett jobb ganska markant, vilket innebär att man kommer behöva bidrag längre tid än om man fått behålla bilen.

Annons:
mayolica
2013-04-03 15:15
#63

#50 Ja just det 😉

Det var det jag menade med att socialhjälp INTE är en inkomst. Det är en trygghet som enbart är till för att  människor utan egna pengar ska kunna bo och slippa att svälta ihjäl,och köpa det allra nödvändigaste. Det säger sej självt att har man pengar i fonder så behöver man inte få socialbidrag. Det är inte meningen att andra som arbetar ska betala skatt till att försörja folk som inte vill slösa på sina egna sparade pengar😮.

 Tror man att man har rätt till  socialbidrag och har sparpengar och eller fonder på banken så har man missförstått vad socialbidrag egentligen är. 

Det är sant att man kan få behålla bil och ägd bostad,det bedöms individuellt efter behov och vad dom anser vara mest rimligt att göra för just den personen/ familjen det gäller?

( Det har tom förekommit att någon har fått socialhjälp till en bil för att man ansett det det varit nödvändigt)

~ mayolica ~

Fridaaaa
2013-04-03 15:24
#64

#62 Ja jag fattar faktiskt heller ärligt talat hur dem tänker…

#63 Min sambo t.ex är i behov av bil (nu har han ej därifrån längre), men icke att han fick ha det. 

Att ha fond på några kronor, big deal tycker jag? 
De kollar varenda krona i princip, som finns på konton osv.
Det var så jag menade, att om man har en fond på kanske 150 kr eller nått, förstår jag varför dem ska ta så hårt på det liksom? Det är ju liksom inga pengar….

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Lilla Fröken]
2013-04-03 15:48
#65

Klart att det är pengar. Hat man ex.vis fått en insättning på sitt konto med 150 kr,.så dras ju det på nästa utbetalning från soc. Så varje krona räknas och det är ju rätt.

Fridaaaa
2013-04-03 16:14
#66

#65 Har inte sagt att det inte är pengar (om du menar mig?):
Nej det dras ej, finns dem som inte ens får bidrag pga sån löjlig summa på som fond (ja det är sant), så tycker att dem har konstiga regler, eftersom det uppenbarligen skiljer mellan kommunerna :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Lilla Fröken]
2013-04-03 19:44
#67

#66 tyckte att du skrev "det är ju liksom inga pengar" :)

Fridaaaa
2013-04-03 19:45
#68

#67 Syftade på att det är ingen summa att "hojta" om, som socialen lätt kan göra. Alltså att det är löjligt att ev neka någon bidrag pga att man har så liten summa som fond eller så.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Lilla Fröken]
2013-04-03 20:18
#69

Visst kan man tycka vad man vill, men jag tycker att det är rätt, alla medel ska vara uttömda för att få försörjningsstöd. 150 kr, låter inte mycket, men har man inga pengar, så kan man få en del för det. Det är väl bara att plocka ut de kronor man har på konton.

Annons:
Fridaaaa
2013-04-03 20:20
#70

#69 Ja det kan man få. Ja man måste sälja fonden och ta ut pengarna, för att kunna få stöd sen ja.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Spetsig
2013-07-07 02:47
#71

När socialnämnden gör en bedömning av om den enskilde har rätt till ekonomiskt bistånd, bör nämnden beakta kontanter, bankkonton och andra tillgångar som denne förfogar över och som lätt kan realiseras, t.ex. aktier och obligationer. 'Detta bör inte gälla hushållsmedlemmars eventuella bosparande upp till den nivå som behövs för att behålla platsen i bosparkön'. Behåll ditt bosparande. Det har du rätt till.

[Lilla Fröken]
2013-07-07 04:12
#72

#71  Källa?

Seppele
2013-08-13 08:44
#73

#65 jag får pengar av min mormor och morfar hela tiden och tidigare fått försörjnings stöd. Inte varit något problem. Räknas inte som inkomst utan gåva.

" Be the person your dog thinks you are"

[Lilla Fröken]
2013-08-13 08:58
#74

#73 Då har du inte försörjningsstöd nu? För då hade de pengarna räknats av från stödet. Många vet inte att all inkomst, gåva som annat, ska redovisas om man har försörjningsstöd. 

Aldrig att jag skulle ta emot pengar från släktingar till försörjning. Isåfall skulle jag vilja skriva kontrakt som ett lån som ska betalas tillbaka. Jag skulle hellre söka försörjningsstöd.

bandi43
2013-10-15 13:08
#75

Tills politiker och det de gynnar helst,sina likar så kommer det vara så att trots att vi har en statsminister som trots sin klena inkomst inte lyckas klara av betala tv avgift så förvänta inte att de kommer ge dig en inkomst som gör att du kan leva drägligt.De som kan sitter redan ganska tryggt i sin tillvaro.Men det skadar inte att ha föräldrar som är täta eller lyckas fixa politiker arbete i ung ålder då har man en chans.

Upp till toppen
Annons: