Annons:
Etikettfunktionsnedsättningar
Läst 4161 ggr
[Lilla Fröken]
2013-08-28 22:41

Aktivitetsersättning och arbete

Undrar om det finns någon som har Aktivitetsersättning och får hjälp med att hitta ett passande jobb med hjälp av AF och FK? Hur går ni tillväga? Har du fått den hjälp du behöver för att kunna få ett arbete eller kanske en utbildning?

Annons:
mongu
2013-08-30 13:45
#1

Bra fråga det undrar jag med vad det finns för hjälp att få.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Lilla Fröken]
2013-09-09 07:21
#2

171 st som läst.. ingen som har aktivitetsersättning som kan/vill svara?

mongu
2013-09-09 15:36
#3

# 2 Hoppas nån kan svara på din fråga då den är intressant.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Lilla Fröken]
2013-09-09 16:12
#4

Ja du det hoppas jag med :)

tlover
2013-09-10 10:08
#5

Tyvärr måste man kunna kämpa för sin rätt till hjälp, vilket få med funktionshinder el dyl har så vanligtvis hamnar man bara i nått som inte hjälper alls.

Jag själv har inte fått nån hjälp egentligen, min man har hjälpt betydligt mer. ag har inte heller hört talas om nån som faktiskt får hjälp till jobb. dom flesta gör nått som är meningslöst för just dom (tex praktik på nått ställe som inte passar eller där man får göra saker som inte passar) och så får man antingen förlängt eller slängs ut i kylan.

Man får se till att vara sin egen hjälp helt enkelt.

l'm back

[Lilla Fröken]
2013-09-10 10:30
#6

Så du har aktivitetsersättning, men inte fått någon bra hjälp av AF eller FK? Har de utrett din arbetsförmåga? På FK står det ju att om man inte har hel aktivitetsersättning så kan man få lönebidragsanställning eller erbjudas plats på Samhall om inget annat finns. Vad har din man hjälpt dig med som du inte fått hjälp med? Många frågor, men jag är nyfiken :)

Annons:
tlover
2013-09-10 11:26
#7

oftast så har jag bara gått hemma för att då och då sättas i praktik eller liknande för att det ska se bra ut (dom är ju dom som frågar efter praktik, så får dom ett nej så lägger dom ner fram tills man påminner dom)

Min man stöder mig, försöker hitta sätt som vardagslivet kan bli enklare (det som en arbetsterapeut gör), hjälper mig skriva träningsscheman och liknande (sånt som en sjukgymnast gör) försöker komma med ideer på vad jag kanske kan joba med och hur jag ska kunna nå det målet etc

Utan min man skulle jag vara extremt lågfungerande.

Samhall skulle jag aldrig klara av, det är för hög takt där (jag har olika funktionshinder man ett är tex en reumatisk sjukdom som gör att jag vintertid knappt kan komma ur sängen. Då är min man min personliga assistent i princip)

Jag tycker snart min man ska få pengar för allt jobb han gör som FK, AF, Hab m.m. ska göra

l'm back

[Lilla Fröken]
2013-09-10 16:03
#8

Okej.. Låter jobbigt för dig. Har du varit på Samhall? Jag har jobbat där tidigare det som ställde till det för mig var nacken. Annars är ju många arbetsuppgifter såna att man kan jobba i  egen takt. Men många är också stressande också. Eller så är det arbetskamrater som stressar.

tlover
2013-09-10 16:22
#9

#8 nej och jag skulle inte klara det (jag kan bra dagar inte stå i 20 min och diska och samhall har här främst städjobb som ska gå snabbt!!!)

l'm back

[ElisabethYL]
2013-09-18 11:39
#10

Kanske jag haft tur då??

Själv har jag inte ens hunnit gå från min lönebidragsanställning före jag fick frågan om jag vill gå en kurs ca 8 mil hemifrån, men föreslog själv att ta en praktik och gå kursen när den startar i staden där jag bor istället då det bara skilljer ca 5 månader och då vet jag vad yrket innebär så jag inte pluggar till något som senare visar sig att det inte fungerar…

Sen har jag disskuterat Samhall lite med AF och min coatch som jag fått genom facket och just nu ligger det på is, men kan bli aktuellt om jag inte får någon ny lönebidragsanställning inom en viss tid - men de vill inte lova något…

mongu
2013-09-18 11:49
#11

#10 Låter hoppfullt med den hjälp du fått och jättebra att du tar egna initiativ. Hoppas det leder fram till ett jobb för dig.

# 9 Vad säger dina läkare? Sen hoppas jag du har kontakt med både sjukgymnast och arbetsterapeut.

Även om man har flera sjukdomar så kan träning som är anpassad till de begränsningar man har hjälpa väldigt mycket. 

Det låter som du redan från början bestämt dig för att du inte klarar av det eller det. Vet du med säkerhet att du inte klarar av Samhall? Ett besök där kanske kan va på sin plats. 

Finns det inget du skulle kunna tänka dig att prova? Kanske du ska fundera på vad det kan finnas för arbetsplatser du skulle kunna få en praktikplats på. Ge förslag till arbetsförmedlingen och försök få testa.

Det är ju så att man själv måste va aktiv och inte vänta på att allt ska serveras för det är inte så för nån av oss. Vi måste kämpa för att må så bra vi kan, för att klara av vår vardag så bra vi kan och även få en meningsfull livskvalitet.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

tlover
2013-09-18 12:00
#12

#11 som sagt jag kan knappt diska då kan jag inte samhalljobben som städ tex. Jag kan inte vara två gånger i veckan i stan á 40 min/gång efter några veckor med sånt så måste jag vila i nån/några veckor.

Läkaren vet jag inte vad h*n säger då jag alltid har en ny läkare.

Sjukgymnasten kan inte hjälpa mig nått för "jag är för duktig" arbetsterapeuten kan inte hjälpa nått för "jag är för duktig"

Jag kommer antagligen starta ett eget företag som funkar med alla mina funktionsnedsättningar men det är en bit bort innan jag klarar av det.

Jag är aktiv, varje dag kämpar jag för att nästa ska bli bättre men inte hjälper det mycket för allt kan man inte göra själv vissa saker måste man få hjälp med.

l'm back

[Lilla Fröken]
2013-09-18 12:35
#13

Jag har själv jobbat på Samhall, och som tur var så fanns det olika arbetsuppgifter och inte bara städ. Vet inte om det bara finns det på vissa orter? Där jag jobbade så gjorde folk det dom kunde, i sin takt, men sen finns det ju andra arbetsuppgifter som ska vara klara inom en viss tid. Något jag har lärt mig är att många har mycket fördomar om Samhall. Tyvärr så har de sett någon ute på städ eller fastighet som har maskat eller annat och då dras alla över en kam.

Annons:
[ElisabethYL]
2013-09-18 12:35
#14

#12 Sjukgymnasten kan inte hjälpa mig nått för "jag är för duktig" arbetsterapeuten kan inte hjälpa nått för "jag är för duktig"

Hur kan du vara för duktig om du inte klarar något? Själv har jag gått på olika rehabiliteringar med "jämna" mellanrum i ca 22 år (jag har inte fyllt 30 än), men aldrig blivit nekad för att jag är för duktig på något annat… Men - som en vän till mig sa en gång - man måste vara frisk för att vara sjuk..

Vad man gör på Samhall varierar stort beroende på vilkenn Samhallavdelning man kommer till. Här har de en avdelning där man packeterar godis t.ex.

Själv har jag flera funktionsnedsättningar och för några år sedan ville AF förtidspentionera mig (det var på den tiden folk förtidspentionerades nästintill som en AMS-åtgärd). Det ville inte jag utan vägrade skriva under papprerna, efter det har jag varit på både praktiker, utbildningar och hör och häpna haft anställning inom ett fysiskt tungt yrke där man i princip aldrig sitter still..

Men nu orkar jag inte med tempot på jobbet längre, så på det planet känns det skönt att sluta så jag kan satsa på något annat istället :)

Livet blir vad man gör det till - Har några inramade diktkort stående i fönstet som jag tittar på ibland när livet känns för hårt och försöker se det ljusa i det mörka så långt det bara går…

tlover
2013-09-18 13:20
#15

#14 ingen aning, jag tror det är det att jag och min man kommer med ideér om hur man kan förbättra saker och dom (arbesterapeut/sjukgymnast) kan inte komma på några bättre ideer.

Vissa saker har tex arbetsterapeuten aldrig stött på ens så det finns ingen hjälp att få.

När det gäller sjukgymnasten så är jag sen tidigare intresserad av träningslära så jag kan väldigt mycket teoretisk, jag kan skriva träningsscheman osv men jag har för ont för att träna nått alls ens. Och det jag inte kan inom träningslära kan min man.

l'm back

[ElisabethYL]
2013-09-18 13:23
#16

#15 Ok, då hänger jag med på hur du menar där..

Upp till toppen
Annons: