Annons:
Etikettfunktionsnedsättningar
Läst 3490 ggr
bandi43
2013-10-13 02:16

Vilka rättigheter har jag?

Jag började med 3stent i hjärtkärl innan 41 emellan fick jag av diabetes spruta in staffelycocker i blodet som gav mig bölder,som jag alltid varit att fixa själv.Men denna gång kostade det nästan mitt liv med utbildningar på ryggmärgen med allt det förde med sig.Blev nästan förlamad midjan och ner men till skillnad mot då kan jag gå ok men fruktansvärt mycket smärtor.Min fru har flera skadade diskar och flera disk operationer och även hon mycket fysiskt begränsad. Vad har vi för möjlighet till bidrag till saker som underlättar vår vardag så man är själv ständig som möjligt?

Annons:
Maria
2013-10-14 14:17
#1

Har du eller ni inte kontakt med någon arbetsterapeut? Annars brukar de vara duktiga att rekommendera hjälpmedel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

bandi43
2013-10-14 15:59
#2

Var på smärtkliniken i Simrishamn och där precis som överallt annars är det inte på schemat att berätta vad för möjligheter till hjälp och var man kan söka den.Har tyvärr behövt få hjälp av mina gamla pensionärs föräldrar bara för att ha något att köra med så man kan ta sig till läkare eller handla mm.

Maria
2013-10-14 16:45
#3

Är det biltransporter du behöver hjälp med så rekommenderar jag att söka färdtjänst som jag skrev i andra tråden.

Här kommer annars en länk till LSS

Lagen om stöd och service.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lagen_om_st%C3%B6d_och_service_till_vissa_funktionshindrade

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Nathalie62]
2013-10-15 15:23
#4

Ni kan bli beviljade handikappersättning, personlig assistent men det beror lite på vad ni behöver hjälp med och även färdtjänst men tyvärr har dom fått enormt mycket kritik idag, nyheterna brukar dra upp det då och då så om jag var ni skulle jag inte förlita mig på dom.

Ett förslag är att ni ringer försäkringskassan och får tag på en bra handläggare som kan sätta sig in i er situation och förklara hur just ni kan gå tillväga.

Det viktiga är att ha konkreta bevis på de funktionshinder ni har för det kommer dom begära.

mongu
2013-10-15 18:03
#5

Arbetsterapeuter har många bra lösningar på hjälpmedel som underlättar ens vardag.

När det gäller transporter så är det färdtjänst man kan söka via kommunen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Upp till toppen
Annons: