Annons:
Etikettövrigt
Läst 7016 ggr
Pialinn
4/5/14, 10:03 PM

Knä-operation i Tyskland?

Vart/till vilken myndighet vänder man sej om man vill ha en knä-operation gjord i Tyskland?

Bor i Husbil sen 9 år tillbaka och har ingen kontakt i Sverige som "kan ta hand" om mej efter en operation. Har däremot en väninna i Tyskland vars granne är ortoped + att hans fru är allmänläkare.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
mongu
4/6/14, 7:55 PM
#1

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Kopierade lite från FK hemsida. Men mitt råd är att du kollar med FK innan du bestämmer nåt.

Skulle detta ske privat utomlands tänker det du nämnde med grannen som var ortoped?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Pialinn
4/7/14, 10:57 AM
#2

Tack snälla du. Vet inte hur saker fungerar i Sverige längre eller var man ska söka. Är bara hemma nån månad vartannat år.

Just nu är allt på planeringsstadiet. Min husläkare har gått i pension så jag får ingen hjälp hemifrån.

Kanske kan operationen ske på granens sjukhus och skulle det bli komplikationer finns hjälp nära.

Har laddat ner blanketterna. Får kolla var jag kan få dom utskrivna.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

iarkimedes
10/16/14, 11:40 PM
#3
Kontakta ditt försäkringsbolag eller din jurist

Kan du inte komma åt internet så kontakta ditt försäkringsbolag eller du försäkringsjurist.

knattefnattetjatte.anka
10/22/14, 2:01 AM
#4

Ja, kanske ska kolla med försäkringskassan först. Allltid bra att veta vilka villkor man har innan man råkar "försäga" sig. 

Iarkimedes du har rätt, men jag kollade sidan som verkar vara en informationssida. Hamnade till slut på  Försäkringsjuristerna Stockholm, det är kanske de man ska välja. Kolla deras sida själv de verkar mycket kunniga inom sina områden.

knattefnattetjatte.anka
10/22/14, 2:06 AM
#5

Läs noga vad som står i dina försäkrings villkor. Det är nog viktigast. Innan du ringer varker polis eller försäkringsbolag. Kontakta först en jurist. Försäkringsbolagens mål är INTE att betala ut ersättning till varje person som säger sig ha råkat ut för skada. Man måste bevisa att man råkat ut för skadan och varit med om försäkrings fall  på något sätt. Det står på sidan i förra inlägget.

Pialinn
5/13/15, 8:47 PM
#6

Nu har jag börjat! Har varit på sjukhuset i Tyskland och blivit röntgad. Artros och byte till knäprotes tyckte doktorn/grannen, som är chefsläkaren. Har en OP-tid reserverad i september.

Pappren ifyllda och ivägskickade. till FK.

Det enda stället jag kan bo på är uppfarten hos min väninna här i Tyskland. Ingen av mina vänner i Sverige har plats för mej. Har förklarat det i medföljande brev.

Får vänta 2-3 månader på beslut.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
Pialinn
8/26/15, 10:38 AM
#7

Jag fick vänta ca100 dagar innan jag fick ett besked. Jag får hjälp i efterskott med ca 78000:- Operation+logi kostar 9800€. Ca 20000:- får jag alltså betala ur egen ficka. Tur jag har en rik vän som kan låna mej hela beloppet och ta emot de som inte FK betalar på avbetalning.

Den 16/9 opereras jag och får ett nytt knä.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Maria
8/26/15, 1:02 PM
#8

Åh då får man önska dig lycka till med både operation och rehabilitering.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pialinn
8/26/15, 4:56 PM
#9

Tack Maria!

Detta blir min 3:je protes, så jag har en viss vana. En ½-protes för 18 år sen, en hel efter 2-3 år som håller fortfarande i vänster knä. Denna gång blir det i höger.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Maria
8/26/15, 4:57 PM
#10

Det är bra att det finns reservdelar😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: