Annons:
Etikettbra-att-veta
Läst 7381 ggr
ninajag
2014-04-12 12:28

MEDICIN-HJÄRNSKADA

 2014-04-12 12:19 ninajag        

Man vill inom psykiatrin inte tala om de bieffekter olika preparat kan ge.
Om du upplever att medicin inte hjälper dig, utan du kanske tom. blivit ännu sämre kan de ha med medicinen att göra. Lyssna på din intuition, jag gjorde det. När jag slutade med den medicin jag fick,(Trots vårdpersonals ifrågasättande..) då minskade drastiskt mitt självskadebeteende och mina självmordsförsök upphörde helt. RITALIN ÄR INTE ENS GODKÄNT FÖR VUXNA! (Uppgift från KMR) Gå på -Kommiten för mänskliga rättigheter, (Texten nedan kommer därifrån)där finns mycket att läsa för de som orkar och vill ha information om vad som händer i psykiatri/läkemedelsindustrin. Lyssna på dig själv/på din intuition.

Lycka till!

Med vänlig hälsning/Nina

ADHD-EXPERTER:

ETT ÅRS BEHANDLING MED ADHD-DROGER SKAPAR SKADLIGA FÖRÄNDRINGAR I HJÄRNAN.Nu har de främsta "ADHD-experterna" internationellt bevisat vad kritiker sagt i alla år: ADHD-droger skapar skadliga förändringar i hjärnan. Den nya forskningen visar att vuxna med en ADHD-diagnos hade normal hjärnaktivitet till att börja med, men fick tydliga skadliga hjärnförändringar efter ett års behandling med metylfenidat (Ritalin, Concerta). Läs mer   

Annons:
Maria
2014-04-12 13:59
#1

Jag lyssnar inte på något som kommer från Scientologikyrkan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Grace2009
2014-04-12 14:12
#2

Men en del mår ju faktiskt bättre av metylfenidat. Det kommer ju alltid finnas de som får negativa biverkningar som gör ett hysteri av det. Du får ursäkta, men jag förstår liksom inte riktigt vad det är frågan om.

Tyvärr öppnar inte länken för mig så jag kan inte läsa mer vad som står just där.

TjockaBerta
2014-04-12 16:38
#3

Jag tar aldrig mediciner som jag mår dåligt av.

>>>Malum domesticum<<<

ninajag
2014-04-12 18:29
#4

Hej!

Om man läser bipacksedeln så framkommer det även där att mediciner kan ge biverkningar. Man behöver alltså inte vara Scientolog för att ge ut sådan information…. Dessvärre tror jag inte att det framkommer i hur stor utsträckning mediciner verkligen kan förvärra symtom för människor. Märk väl att jag vet att människor också känner att dom blir hjälpta av medicin. Jag är av den åsikten att vi människor är unika, men vi bygger upp ett samhälle där olikhet är sjuklighet.

Det hittas på den ena diagnosen efter den andra…inte för att ta tillvara på det unika i människan, utan för att tala om att man nu inte är som andra och behöver specialanpassas i sin missanpassning.

Man kan bli diagnostiserad för allt idag. När jag vid tillfälle talade om till läkare att jag alltid varit lättgråten, då sa hon…-Att det var en del i den diagnosen jag har!!! Hmmmm!

Jag tror inte att alla som har jobbiga erfarenheter av mediciner och psykiatrin ens vet om att scientologerna existerar. Ärligt talat har jag ingen aning om vad dom står för, mina erfarenheter är således mina egna. Dels genom mig själv, dels genom människor jag mött i mitt liv.

Om man blir hjälpt av medicin då är det bra. Men om man själv och kanske omgivning reagerar över att man blivit sjukare efter att man börjat med medicin…då skall man lyssna in sig själv……Om man klarar av detta…det kan vara fruktansvärt svårt, och ibland omöjligt.. jag vet det.

Med vänlig hälsning/Nina

0Bra inlägg

| Anmäl

Maria
2014-04-12 18:36
#5

#4 Detta passar knappast in på denna sajten.

"Jag tror inte att alla som har jobbiga erfarenheter av mediciner och psykiatrin ens vet om att scientologerna existerar."

Du ska nog inte underskatta människor så.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ninajag
2014-04-12 18:44
#6

Hej Maria!

Tack för svar. Det är inte jag som underskattar människor som mår dåligt…det gör ofta psykiatrin, myndigheter och politiker. Jag har tron och vetskap om att människor är mer värda och kunniga om sig själva än vad nämnda många gånger tror.

Med vänlig hälsning/Nina

Annons:
Maria
2014-04-12 19:33
#7

Du menar att en psykiskt sjuk människa ska och bör bota sig själv?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ninajag
2014-04-12 21:15
#8

Hej Maria!

Nej, absolut inte…Ensam är inte alltid stark.

Får jag säga att jag tycker om att du ifrågasätter?…för det gör jag..

Nu undrar jag…..vad skall man bli botat ifrån??? Sitt eget jag?

För detta är vad jag upplever att människor skall bli i vårat samhälle.

Det jag menar, det är att man skall ha mer tilltro till sitt eget jag. Psykiskt sjuka människor har mer tilltro till andra än till sig själva…..Jag vet vad jag talar om…..

Med vänlig hälsning/Nina

Maria
2014-04-12 22:39
#9

Den här diskussionen hör knappast hemma på denna sajten som jag tidigare skrivit.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ninajag
2014-04-13 13:58
#10

Texten nedan är kopierad från Wikipedia. Faktum är, en del människor reagerar negativt på vissa mediciner. En son till en bekant blev sämre då han började ta medicin, mycket sämre. Han gav även uttryck för att det kändes som att det blivit mycket värre sen han började med medicinen. Men han kom inte så långt så att han slutade. HAN TOG NÄMLIGEN LIVET AV SIG. Denna man hade ingenting med scientologin att göra. Jag är inte intresserad av scientologin, jag vill bara upplysa om det som många kanske tänker. -Kan det vara medicinen som gör att jag mår ännu sämre? … men som sen tvivlar på sig själv….Ohälsa ger i allra högsta grad en koppling till Försäkringskassan

Med vänlig hälsning/Nina

Metylfenidat ('metylfenidathydroklorid') är ett centralstimulerande medel. Metylfenidat används för att behandla personer med (ADHD/ADD). Läkemedlet används även för att behandla människor med kraftiga hjärnskador, svår Aspergers syndrom, narkolepsi, vid ME/CFS samt vid kraftig depression som visat sig resistent mot antidepressiva läkemedel. I studier har man även kunnat visa att metylfenidat har kunnat användas för att patienter snabbare skall vakna efter Generell anestesi.[1]

Läkemedel i Sverige som innehåller metylfenidathydroklorid är:

  • Medikinet
  • Equasym Depot
  • Ritalin
  • Concerta

Metylfenidat beskrivs emellanåt som en amfetaminliknande substans, vilket är en beskrivning som inte är helt tillfredsställande. En mer passande benämning är snarast centralstimulerande preparat. Metylfenidat och amfetamin påverkar primärt samma signalsubstanser i hjärnan och ger i viss grad likartade effekter, men det finns stora skillnader i substansernas potens, verkningsmekanism, och kemiska struktur. I själva verket har metylfenidat mer likheter med kokain än amfetamin, men trots det är inte kokainliknande substans en vidare givande beskrivning då det även mellan metylfenidat och kokain finns betydande skillnader på många punkter.

Förskrivningen av preparat innehållande metylfenidat har ökat på senare år. Enligt ett pressmeddelande från Socialstyrelsen den 29 oktober 2012 ökar förskrivningen av preparaten framförallt till vuxna och skrivs också ofta ut tillsammans med andra narkotikaklassade läkemedel, vilket enligt Socialstyrelsens utredare Peter Salmi är anmärkningsvärt. Läkemedlet är inte godkänt för vuxna men får ändå skrivas ut till vuxna genom så kallad off label-förskrivning, vilket innebär att den förskrivande läkaren får skriva ut ett preparat för en åkomma eller till en grupp människor som medicinen inte är godkänd för. [2]

Metylfenidat är narkotikaklassat och ingår i förteckning P II i 1971 års psykotropkonvention, samt i förteckning II i Sverige.

Maria
2014-04-13 14:04
#11

Det finns Bokstavsdiagnoser iFokus, Bipolär, Borderline, Ångestsjukdomar, Psykologi och säkert någon mer sajt som passar.

Jag låser tråden nu.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: