Annons:
Etikettstuderande
Läst 11625 ggr
Lia
4/23/14, 6:27 PM

Underhållsstöd

Hej!

Jag vet inte om detta är helt rätt sajt att skriva på, men jag gör ett försök!

Jag fyller 21 år i februari 2015. Så nu är jag 20 år. Jag studerar på gymnasiet, men går endast ut med ett samlat betygsdokument med 1800 p. Det som är kvar (550 p) ska jag läsa på komvux två terminer nu med slut i juni 2015. Jag bor med min mamma. Det betyder att min pappa ska betala underhåll till min mamma. Och det gör han också.

Problemet är att min bror hävdar (själv har jag ingen kontakt med pappa) att han inte kommer att ha råd med det. Anledningen till det skulle vara hans pension. Men det har jag svårt att tro på eftersom pappa gick i pension i februari, och har kunnat betala bra hittills utan klagomål. I och med mina studier kommer han ju behöva betala tills i februari 2015.

Skulle han mot förmodan inte kunna betala (hur förstår jag inte) så skulle jag då i så fall få underhållsstöd (att ge till min mamma) från försäkringskassan. Men det är där mitt problem ligger, och det jag oroar mig över.

Enligt svensk lagstiftning så är föräldrarna underhållsskyldiga tills barnet har avslutat sina grund- eller gymnasiestudier, men då längst tills dennes 21-årsdag. Men underhållsstöd har man bara rätt till fram tills juni året man fyller 20. Hur går det ihop? Hur fungerar betalningen resterande månader? Får mamma ingenting för mig av pappa då?

Vore jättebra om någon kunde komma med några förslag och idéer, och jag välkomnar länkar!

Annons:
cc33314
4/24/14, 10:21 PM
#1

Då är frågan avgjord, det som står i lagen gäller och du får tyvärr finna dig i det, det finns många som hamnar i kläm inför lagen, tyvärr. Hoppas du får ett bra liv ändå.

Lia
4/24/14, 10:42 PM
#2