Annons:
Etikettstuderande
Läst 11625 ggr
Lia
4/23/14, 6:27 PM

Underhållsstöd

Hej!

Jag vet inte om detta är helt rätt sajt att skriva på, men jag gör ett försök!

Jag fyller 21 år i februari 2015. Så nu är jag 20 år. Jag studerar på gymnasiet, men går endast ut med ett samlat betygsdokument med 1800 p. Det som är kvar (550 p) ska jag läsa på komvux två terminer nu med slut i juni 2015. Jag bor med min mamma. Det betyder att min pappa ska betala underhåll till min mamma. Och det gör han också.

Problemet är att min bror hävdar (själv har jag ingen kontakt med pappa) att han inte kommer att ha råd med det. Anledningen till det skulle vara hans pension. Men det har jag svårt att tro på eftersom pappa gick i pension i februari, och har kunnat betala bra hittills utan klagomål. I och med mina studier kommer han ju behöva betala tills i februari 2015.

Skulle han mot förmodan inte kunna betala (hur förstår jag inte) så skulle jag då i så fall få underhållsstöd (att ge till min mamma) från försäkringskassan. Men det är där mitt problem ligger, och det jag oroar mig över.

Enligt svensk lagstiftning så är föräldrarna underhållsskyldiga tills barnet har avslutat sina grund- eller gymnasiestudier, men då längst tills dennes 21-årsdag. Men underhållsstöd har man bara rätt till fram tills juni året man fyller 20. Hur går det ihop? Hur fungerar betalningen resterande månader? Får mamma ingenting för mig av pappa då?

Vore jättebra om någon kunde komma med några förslag och idéer, och jag välkomnar länkar!

Annons:
cc33314
4/24/14, 10:21 PM
#1

Då är frågan avgjord, det som står i lagen gäller och du får tyvärr finna dig i det, det finns många som hamnar i kläm inför lagen, tyvärr. Hoppas du får ett bra liv ändå.

Lia
4/24/14, 10:42 PM
#2

#1 Va? Det besvarar inte min fråga. Jag förstår inte riktigt vad i min text du syftar på, eftersom hela inlägget handlar om en hypotetisk frågeställning, alltså inget jag fått ett beslut på ännu. Alltså är ju inget avgjort, jag vill bara ha lite hjälp att tolka försäkringskassan.

Maria
4/26/14, 8:04 AM
#3

Underhållsstödet och underhållsskyldigheten hör inte samman (tror jag)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lia
4/26/14, 1:21 PM
#4

#3 vad jag förstod så skulle underhållsstödet ersätta underhållsbidraget om föräldern inte kunde betala. Men det verkar ju ologiskt.

Velinga1984
4/30/14, 9:20 AM
#5

Underhållsskyldig och underhållsstöd är INTE samma sak. Och underhållsstöd och underhållsbidrag är INTE heller samma sak. 

Har för mig att man bara är underhållsskyldig fram till att barnen slutar när personen tar studenten. Hittar ingen källa på detta dock. 550 opäng läser du lätt på en termin, heltidstuderande. Då får man söka CSN, ja även på halvfart får man söka CSN. 

"Vad är det för skillnad på underhållsbidrag och underhållsstöd? 

Underhållsbidrag fastställs genom avtal mellan föräldrarna eller domstolsdom. Det betalas ut direkt av den förälder som barnet inte bor hos. Underhållstöd är en förmån inom socialförsäkringen som betalas ut av Försäkringskassan. Om en förälder inte betalar alls eller betalar ett lågt underhållsbidrag kan Försäkringskassan betala underhållsstöd. "

Lia
5/1/14, 11:38 PM
#6

#5 Nej, 550 poäng läser jag absolut inte lätt på en termin. Jag ska läsa det på två terminer på 75 %. Frågan gällde väl mest hur det blir med betalning eftersom mina föräldrar är underhållsskyldiga för mig fram tills jag fyller 21 om jag studerar på gymnasienivå, vilket jag kommer göra.

Till det sista du skrev: min fråga rörde om pappa inte kan betala för mig, då betalar i så fall försäkringskassan till mamma fram tills underhållsskyldigheten upphör, alltså fram tills februari 2015 (eftersom han då i så fall inte betalar, som du skrev). Men enligt deras hemsida så betalas det bara ut fram tills juni 2014, så då var min fråga hur det går ihop.

Annons:
Velinga1984
5/2/14, 7:38 AM
#7

#6 Nej, alla är vi olika förståss. Jag läste 550 poäng på en termin, så därför antog jag att även du kunde det då jag knappast är något läshuvud. 

Jag hittar inte någon faktabaserad länk, men som jag skrev så verkar man bara vara försörjningskyldig fram till att gymnasiet tar slut. Du gåt ut juni 2014 antar jag ? Sen försvinner försörjningsskyddet, då gymnasiet är klart. De är inte försörjningskyldiga för att du läser komvux. Men för säkerhetsskull, ring Försäkringskassan som kan svara helt säkert.

Honestyisdead
5/2/14, 11:09 AM
#8

7 Föräldrar är försörjningsskyldiga fram till 21 år om barnet studerar.

Var hittar du information om att det endast gäller gymnasiet?

Velinga1984
5/2/14, 12:00 PM
#9

#8 Försäkringskassans hemsida, någon annan fakta är ju ointressant då det är dem som betalar ut om TS får underhållsstöd.

Lia
5/2/14, 7:57 PM
#10

Jag skulle uppskatta någon länk som påstår att det inte gäller på komvux, för överallt annars har jag läst att det gäller för gymnasiala studier. Sen är jag djupt deprimerad också, vilket är största anledningen till utdragen skolgång, så det finns inte på kartan att stressa och försöka läsa allt på långt över 100% studietakt.

[Moa-]
5/18/14, 3:02 PM
#11

Hera; fram tills 21 år om barnet studerar på som högst gymnasienivå. Hade det gällt studier rent generellt så hade det ju varit galet, gällande vuxna som studerar på universitetet exempelvis.

Honestyisdead
5/18/14, 3:07 PM
#12

11 ja gymnasienivå. Det är inte endast gymnasiet.

[Moa-]
5/18/14, 3:09 PM
#13

Hera; exakt. =)

Annons:
Ozzy07
5/18/14, 7:01 PM
#14

Du kan få underhållsstöd till och med juni månad det år du fyller 20 år om du studerar på gymnasium.

Lia
5/18/14, 8:48 PM
#15

#14 Jo, jag läste att jag kan få underhållsstöd från försäkringskassan fram tills juni det år jag fyller 20 år om jag studerar på gymnasienivå. Men mina föräldrar är underhållsskyldiga tills den dag jag fyller 21 år (samma där, gymnasienivå). Och min fråga gällde då vad som händer om pappa inte kan betala.

[Moa-]
5/18/14, 8:54 PM
#16

julbli; försörjningsskyldigheten utgår ifrån vederbörandes möjlighet att stå för försörjningen, saknas ekonomiska medel så förfaller försörjningsplikten.

Lia
5/18/14, 9:04 PM
#17

#16 Tack för svar! :) Men jag tror nog han kan betala. Han gick i pension i februari, och han har kunnat betala för mig sen dess, så jag har svårt att tro att det plötsligt skulle bli för dyrt. Han bor ju i en billig lägenhet.

Ozzy07
5/18/14, 9:40 PM
#18

Så här har det funkat för en bekant till mig. pappan har inte betalt underhåll, då har försäkringskassan betalt ut och de har i sin tur krävt in pengarna från pappan. Hoppas det här är till lite hjälp.

[Moa-]
5/18/14, 9:44 PM
#19

julbli; frågan är om det är skäligt utifrån ditt behov och dina föräldrars samlade ekonomiska förmåga, det är föräldrabalken 7 kap 1§ som reglerar denna fråga (gemensamt med praxis givetvis).

Lia
5/19/14, 12:17 AM
#20

#19 Aa, fast det står i och för sig i andra stycket:

"Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning."

vilket för mig betyder att det måste ju bli någon summa. Och han har alltid betalat den, vad jag förstår är lägsta summan, på 1.273 kr.

Annons:
[Moa-]
5/19/14, 5:44 PM
#21

julbli; du måste läsa paragrafen i sin helhet, även första stycket sätter gränser.

Föräldrabalken 7 kap 1§:

"Föräldrarna skall svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. När föräldrarnas underhållsskyldighet bestäms skall hänsyn tas till barnets egna inkomster och tillgångar samt till barnets sociala förmåner under beaktande av vad som följer av föreskrifterna om dessa.

Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.

I kostnaderna för barnets underhåll skall föräldrarna sinsemellan ta del var och en efter sin förmåga. Lag (2001:1136)."

Lia
5/19/14, 5:59 PM
#22

#21 Jo, men jag har även läst att jag inte ska behöva skuldsätta mig för att leva om mina föräldrar är underhållsskyldiga, vilket de ju är. Och med tanke på det så har jag ingen inkomst mer än studiebidraget på 2100 kr, varav 800 går till bussresor. Det är 1300 kr över efter det.

Upp till toppen
Annons: