Annons:
Etikettbra-att-veta
Läst 3271 ggr
Farwuq
2014-06-24 17:09

Vad har man för alternativ numera?

Jag är MS-sjuk och sedan 1/1 sjukskriven med 25%. Jag orkar inte längre arbeta fulltid. Problemet är att man bara kan vara sjukskriven ett år, även om det bara rör sig om 25%. Vad skulle ni gjort i min situation?  Vad finns det för alternativ?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
VildaVittra
2014-06-24 17:11
#1

Jag skulle söka "förtidspension" på motsvarande tid. MS blir man ju tyvärr inte frisk ifrån.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maria
2014-06-25 07:33
#2

Jag skulle försöka att få till ett samtal med din läkare som i sin tur kan skriva ett utlåtande till försäkringskassan.

Jag blev fick själv 50% sjukersättning för cirka 1 1/2 år sedan. Det var FK själva som skickade pappren till mig för underskrift så jag har inte ansökt på egen hand. Jag ville först inte men gav med mig när jag fick klart för mig att man kan bryta det hela😉

Under processen så hade jag möte två gånger med läkaren och försäkringskassa. En gång i början av perioden och sedan en gång i slutet och det var väl då beslutet formades.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
2014-06-25 13:02
#3

Jag har starka funderingar på att skriva ett vänligt brev till min handläggare på FK och förklara situationen och be om ett möte. Kanske kan man ordna det så att hon får komma till min statliga arbetsgivare och diskutera saken.

Vilka nivåer finns det på "sjukersättning"? Finns det 25%?
Jag vill inte lämna jobbet där jag har så kul, de flesta på myndigheten är lika tokiga som mig.

Hur mycket får man i ersättning? Räknas det i % av lönen?

/En villrådig och okunnig Farwuq

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
2014-06-25 19:33
#4

Det finns 25, 50 och 75% ersättning. En kollega till mig jobbar 25% sedan flera år tillbaka.

Jag har inte kollat det här med ersättningsnivån men visst har jag förlorat en del i inkomst. Jag gissar även att det kommer påverka min kommande pension men det är smällar man får ta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
2014-06-25 19:44
#5

OK, jag tackar.

Jag är van vid smällar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

mongu
2014-06-29 19:48
#6

Be om möte med FK, din arbetsgivare och din läkare så ni gemensamt kan komma fram till vad som kan va bäst.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Annons:
Farwuq
2014-06-29 19:53
#7

OK

Jag tackar.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
2014-06-30 08:11
#8

Just det mongu. Arbetsgivaren var också med vid mötena. Det hade jag glömt.

Jag fick även frågan om jag ville ha med någon från facket så att jag inte skulle känna mig "ensam"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: