Annons:
Etikettfunktionsnedsättningar
Läst 4987 ggr
Annisangel
7/17/14, 9:44 PM

Återbetalningsskyldig

Nu skriver jag och undrar… Jag har en kompis som har blivit återbetalningsskyldig på sin habiliteringsersättning. Av hänsyn till inblandade tar jag inte med några namn… Men denna kompis har haft en godman som inte skött sin information. I dagsläget har hon en ny, men har nu alltså fått krav att betala tillbaka den rara summan på 117.000 :- Detta ville försäkringskassan först ha på ett bräde i vår hemkommun Nyköping. Detta innebär att min vän inte kommer klara av sitt dagliga liv. Hon har en funktionsnedsättning som innebär att hon får hjälp med att reda ut vad som hänt. Jag är med i granskningen och det handlar om 4 år som hon egentligen inte är skyldig till själv att det blivit fel… Men allt som allt tycker f-kassan att hon ska betala tillbaka för hela 8 år! Är det rätt? Jag känner mig frustrerad i detta, så om någon vänlig själ kan förklara regler så är jag himla tacksam.

Många Goa Kramar

Annisangel

Annons:
Honestyisdead
7/17/14, 9:54 PM
#1

Varför ska det betalas tillbaka? Har hon inte gått öå daglig verksamhet men ändå fått habersättning?

F kassan kan kräva tillbaka pengar om dom felaktigt betalats ut. Men om man har en godman borde väl den kunna i alla fall hållas medskyldig.

martdat
7/17/14, 9:55 PM
#2

man är själv ansvarig även om man har god man. hade hon hafft en förmyndare så hade det kanske varit annat.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Honestyisdead
7/17/14, 10:01 PM
#3

#2 okey.

Ja betala tillbaka lär hon få göra. Det kommer man inte undan

Jag betalar tillbaka varje månad trots att det var fk som gjorde fel.

martdat
7/18/14, 8:56 AM
#4

hon ska ju kontakta överförmyndaren i alla fall. så denne får veta.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annisangel
7/19/14, 5:55 PM
#5

Tack för alla svar!! :)

Många Goa Kramar

Annisangel

Upp till toppen
Annons: