Annons:
Etikettbra-att-veta
Läst 3841 ggr
Saffran0Spice
11/20/14, 4:38 PM

Blivit felinformerad, göra nu?

(Hoppas tråden ligger rätt )

Jag har blivit felinformerad angående ett utbetalningsbelopp från FK och sitter därför i skiten denna månaden då jag inte ens fått chansen att förbereda mig på detta.

Det som skett är att jag ansökt om nytt bostadstillägg och pga detta så ringde jag upp handläggaren som ansvarar för beslutet. Jag fick veta att beslutet är tagit och det kommer att fungera framåt utan problem.
Det jag inte kände till och inte blivit informerad om alls är att detta betalas ut i efterskott, alltså inte samtidigt som hyrorna som ska betalas (vilket sker i förskott).

Men när jag ringde och frågade specifikt om detta (på ett sätt som inte kunde misstolkas öht) så fick jag svaret att det jag kommer få är det nya bostadstillägget.
Dvs Handläggaren har alltså medvetet svarat mig JA på detta när det denna borde sagt var NEJ.

FK anser sig inte gjort någonting fel och menar på att ''alla kan ju säga fel'' och att allt stämmer, vilket det enligt deras uträkning gör.

Så det jag undrar är vad jag kan göra nu?
Jag har pratat med handledaren igen och det svar jag får är att detta är mitt problem och att hen inte behöver eller tänker göra något åt detta.
FK kommer alltså inte hjälpa till och efter ett akutmöte med SOC så fick jag blankt nej då det var ett FK-problem 🤦‍♂️

(Ursäkta rörigt inlägg, hoppas ni fattar…)

Annons:
VildaVittra
11/20/14, 4:49 PM
#1

Kommer du inte få förra bostadens bostadstillägg då denna månad? Hur mycket diffar?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Humi
11/20/14, 4:52 PM
#2

Prata med Hyresvärden. Normalt så har dom överseende med detta och kan hjälpa till med en avbetalning på det som saknas eller liknande.

Saffran0Spice
11/20/14, 4:56 PM
#3

#1 Jodå, det har jag fått - men det skiljer 1200kr, vilket var mina matpengar…

#2 Hyran är betald, tyvärr insåg jag inte problemet förre jag hade betalat alla räkningar. Så det är min matkostnad som försvunnit.

Honestyisdead
11/20/14, 5:01 PM
#4

Tyvärr finns inte mycket att göra.  Har själv råkat ut för felinformation vilket slutade med att jag fick betala tillbaka 6000kr trots att jag gjorde precis som dom sade för att slippa att det blev fel.

VildaVittra
11/20/14, 5:02 PM
#5

Ok, då har du två möjligheter. Ringa soc och be om att få låna matpengar, eller ringa svenska kyrkan och be om samma sak. 

Har du någon mat i skafferierna eller är det helt tomt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
11/20/14, 5:06 PM
#6

#5 Soc nekade helt, var där just för det idag och de tyckte att försäkringskassan borde punga ut och de ville inte hjälpa mig med detta alls.
Svenska kyrkan är jag inte med i alls, vet inte hur de skulle se på om jag ringer, men testa kan man alltid.

Skåpen är tomma, men ska ringa till en som kanske kan ge ett litet akutlån!

#4 WTF, händer det kan den handläggaren räkna med en stämning - det är ju inte som om jag kan förlora mer än jag får av dem -.-'

Annons:
[kerstinthemilklover]
11/20/14, 5:07 PM
#7

Aj då, inga matpengar.
Har du prövat dumpsterdiving? ( plocka bra mat ur butikernas containrar, sånt som de slängt pga datum eller skönhetsfel) Om du vill pröva så har du ju tur eftersom det är november så håller sig maten kall.
Det finns mängder av fin mat som är i obrutna förpackningar.

Sedan så får jag väl rekomendera dig att äta hos grannar och vänner och familj. Sedan kan även kyrkan hjälpa till.

Om du inte vill leta mat i containrar så kanske du kan få låna pengar av någon fram tills du får pengarna för bostadsbidraget.

Förlåt om mitt inlägg verkar okänsligt, det är absoult inte meningen att såra dig. Jag ville bara ge lite alternativ.

TjockaBerta
11/20/14, 5:08 PM
#8

Tyvärr har FK inget ansvar alls för vad de säger. De bara hänvisar till att det är ens egen skyldighet att ta reda på vad som gäller. Man tycker ju att man gjort det när man ringer och frågar.

>>>Malum domesticum<<<

Honestyisdead
11/20/14, 5:09 PM
#9

#7 Är det lagligt? Har för mig att sopor tillhör kommunen.

Saffran0Spice
11/20/14, 5:10 PM
#10

#7 Ingen skada tagen, uppskattar alla tips =)

#8 Ja, det ansvaret tar man ju när man ringer, hade man vetat allt så hade man väl troligen jobbat där, men FK verkar vara i sin egen lilla bubbla….

VildaVittra
11/20/14, 5:10 PM
#11

#6 De har aldrig frågat mig om jag är med. Så det ska nog inte vara ett problem. 

Ett annat alternativ är ju att skaffa ett betalkort med kredit temporärt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Saffran0Spice
11/20/14, 5:12 PM
#12

#11 Ok, ja man kan ju höra iallafall
Kredit vill jag hålla mig undan så mycket som det bara går - men kan ju bli en bra absolut sista utväg iallafall =)

VildaVittra
11/20/14, 5:15 PM
#13

#12 Det förstår jag, men vad gör man?

Kom på en sak, varför säljer du inte lite av vovvens kläder/prylar på din sajt? Finns nog en del som vill köpa nu till jul. Kan ju bli några kronor i alla fall.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Honestyisdead
11/20/14, 5:16 PM
#14

#6 Tror inte en stämning hjälper.  Det står i papperna jag fick att oavsett om det är dom som gjort fel måste man betala tillbaka.  Det var surt!

Saffran0Spice
11/20/14, 5:19 PM
#15

#13 Kanske kan hitta nått att sälja - dock är typ allt nerpackat då vi flyttar om 8 dagar, så får kika på vad som finns så länge =)

Cindy S
11/20/14, 5:25 PM
#16

Skulle socialen betala ut nödprövningspengar för mat om du kan visa att du betalat räkningarna istället för att ha dem till mat som du skulle och gjort allt du kan göra? Annars så får du nog lov att gå över huvudet på FKhandläggaren och se om ett "undantag" kan göras. Annar så be om skriftligt besult och gå till soc och vissa att du nu är deras ansvar. Jag gissar bara, har ingen aning om vad du borde göra förutom att kräva pengar.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Saffran0Spice
11/20/14, 5:29 PM
#17

#14 då skulle jag dra det så långt det gick, jag vägrar att straffas för någonting jag inte ens kunnat påverka =)

#16 Soc sa till mig att jag valt räkningar framför mat och får skylla mig själv, trots att jag förklarade situationen.
FK handläggaren undviker mina samtal nu, så får försöka med kundtjänst imorgon och se om man kan få prata med en kompetent person.

Honestyisdead
11/20/14, 5:32 PM
#18

Du har pm

Saffran0Spice
11/20/14, 5:36 PM
Saffran0Spice
11/20/14, 5:41 PM
#20

Vill bara meddela att jag lyckats få låna en slant ur släkten - så tack för alla tips ni gett =)

Men FK har inte hört det sista från mig - detta skall bestridas!

Annons:
VildaVittra
11/20/14, 5:45 PM
#21

#20 Vad skönt!

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[kerstinthemilklover]
11/20/14, 5:54 PM
#22

#20 Skönt att du fick hjälp av din släkt.

#9 Det är troligen olagligt. Men det borde vara olagligt att slänga ätlig mat när det finns folk som inte har något att äta i detta land. Så länge man inte skräpar ner så kommer ingen att irritera sig på dig om du skulle hämta mat som ändå ska slängas. Pannlampa, vantar, tygkasse och en kompis som hjälper till är ett hett tips.

TS: Helt sjukt att man ska behöva släktens välvilja för att slippa gå hungrig.
Vad fint att du orkar strida mot deras beslut.  De har ju verkligen behandlat dig ovärdigt.
Lycka till!

Cindy S
11/20/14, 5:56 PM
#23

Jag hoppas du ringer ett samtal till socialstyrelsen. Man ska inte behöva välja mellan tak över huvudet eller mat(ett omedvetet val från din sida). När jag hade använt upp mina pengar för jag trodde jag skulle få socbidrag så var de villiga att ge mig nödprövning för mat(fast jag bodde hos pappa och kunde äta hans mat) när jag förklarade det. De var väldigt empatiska, så det kan vara i din kommun de har idioter.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Saffran0Spice
11/20/14, 6:11 PM
#24

#22 Ja verkligen!
Och håller med om maten, borde vara olagligt att slänga ätlig mat i dagens värld.

#23 Soc var väldigt tydliga på sin punkt under mötet och visade mig kort och gott dörren. Tyvärr får man inte ha ett bra boende och samtidigt kräva mat på bordet.
En sak är väldigt tydlig, de som skrev riksnormerna har aldrig levt på de summorna…

Soc är bra på många sätt, men när man blir behandlad som idag så vill man gärna inte se åt dem igen.

iarkimedes
11/25/14, 2:28 AM
#25

Tror inte en stämning är aktuell, såna grejer löser FB genom förlikning oftast. Inom den privata försäkringen är en viktig princip att FB:en måste informera om allt som är viktigt för dig att veta, har de inte gjort det så kan de inte heller använda undantaget eller vad det var mot dig. Kolla med en jurist där du kan få gratis rådgivning i alla fall inledningsvis och kolla läget. Jag vet en jag kan länka till. L

Lycka till

Saffran0Spice
11/25/14, 7:43 AM
#26

#25 tack så mycket, jag skall kolla in på detta =)

Honestyisdead
11/25/14, 11:02 AM
#27

#25 Har du några källor?

Annons:
iarkimedes
12/22/14, 8:13 PM
#28

Se till att få allt skriftligt från myndigheterna då deras gynnande beslut får s.k. negativ rättskraft i meningen att de inte kan ändras till din nackdel som enskild. Det gäller alltså bara myndighetsutövning mot enskild men håller endast om man har ett skriftligt underlag, de tenderar i andra fall att aldrig ha sagt något som de försagt sig om framledes som kanske inte är sanktionerat hos chefen ännu. De saknar kanske befongenhet osv. Så se till att få allt skriftligt.

Upp till toppen
Annons: