Annons:
Etikettmyndigheter-och-samarbete
Läst 2056 ggr
Skogsraah
2/5/15, 5:04 PM

Bostadsbidrag, brev två år senare

Hamnade i en liten situation idag. I februari 2013 gick jag och min dåvarande sambo isär. Vi hade haft bostadsbidrag tidigare som gick in på hans konto och jag tänkte inte mer på det då vi gjorde slut. Nu idag, två år senare, fick jag ett brev om att vi gemensamt är återbetalningsskyldiga för bostadsbidraget på ca 2600 kr. Ingen supersumma, men jag är sjukskriven och har inte alls mycket i kassan.

Min nuvarande sambo pratade med FK för ett tag sedan och förklarade situationen. Hon säger då att jag och mitt ex, som för övrigt misshandlade mig psykiskt i tre år, måste göra upp själva vem som återbetalar. TROTS att pengarna gick in på hans konto och att vi enbart bodde tillsammans två månader under 2013. Återbetalningsbeloppet verkade gälla under hela 2013. Alltså verkar det som att han ljugit och fortsatt säga att vi var sambos? För att få in mer pengar? Han har bedragit socialen på pengar förr, så jag är inte förvånad.

Hur ska jag göra nu? Jag vill inte ta kontakt med han som förstörde mitt liv som för övrigt inte bor i Sverige längre. Dessutom vill jag inte lägga ner en enda krona till på honom. Jag fick betala några tusen då vi gjorde slut för att han körde med någon slags utpressning. Jag och mina föräldrar bestämde oss för att ge honom pengar så att han kunde lämna mig ifred. Vill bara att rättvisan ska hägra, men jag vill inte ta kontakt med honom mer i mitt liv.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
annia1
2/6/15, 12:57 AM
#1

Jag kan inte lagar/regler så jag kan svara fel.

Men hade ni båda skrivit under ansökan om bostadsbidrag så är ni båda lika ansvariga. Och ni är båda lika skyldiga att anmäla ändrade förhållanden. 

Så hade även du skrivit under så har du nog inget val. Att pengarna gick in på hans konto spelar ingen roll.

Jag vet inte vart du ska vända för att få korrekt svar. Enda jag kommer på är konsumentvägledare som en del kommuner har.

.

Upp till toppen
Annons: