Annons:
Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 3742 ggr
Lia
3/30/15, 2:44 PM

Aktivitetsersättning...

…vid förlängd skolgång: Jag fick precis beviljat aktivitetsersättning nu när jag studerar på komvux. Jätteskönt, eftersom jag har långt kvar.

För några år sen utförde jag lite observationer för Daymaker som mystery shopper. Jag har inte gjort detta på något år, och den senaste tiden har jag inte gjort det alls eftersom jag inte vågat fråga försäkringskassan om det är okej.

Men nu känner jag att det skulle vara en bra extrainkomst. Det handlar om maximalt några hundralappar i månaden, och skatten dras direkt. Är det någon som vet om det är okej att göra detta? För om ni tror att det är okej, då ska jag definitivt fråga min handläggare för säkerhets skull, men om ni vet att det inte är okej så vågar jag nog inte fråga.

Vad tror ni?

Annons:
Honestyisdead
3/30/15, 3:02 PM
#1

Om du kan jobba är du ju inte berättigad till 100% Aktivitetsersättning.  Den får man väl bara om man inte alls kan jobba.

Grace2009
3/30/15, 3:07 PM
#2

Har man vanlig aktivitetsersättning (pga funktionshinder) så får man jobba 1/8 av en hel tjänst, och tjäna upp till 1/8 av arbetsplatsens normala lön utan att ersättningen påverkas (påpeka att jag bara TROR detta, är inte 100% säker). Hur det är med aktivitetsersättning i samband med förlängda studier vet jag dock ej.

OlgaMaria
3/30/15, 3:20 PM
#3

Ja du får jobba motsvarande 5 timmar i veckan, max en timme om dagen och det finns ett maxbelopp man får tjäna också, men tror inte det skulle påverka dig.

Är dock inte helt säker på vad som gäller när man studerar också. Jag vet dock att ovanstående gäller då man har aktivitetsersättning och är hemma och är sjuk så att säga. Men jag tycker absolut att du ska ringa och fråga vad som gäller dig. 

För övrigt ska man ha minst 25% arbetsförmåga för att inte vara berättigad  hel ersättning. Att orka jobba några timmar i veckan motsvarar inte 25% och är alltså ingen riktig arbetsförmåga. Det är dock andra regler som gäller för sjukpenning, då får man inte jobba alls om man har 100% ersättning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
3/30/15, 3:23 PM
#4

Men om man studerar och jobbar förstår jag inte varför man får Aktivitetsersättning.  Då har man ju inte 100% nedsatt arbetsförmåga.

Lia
3/30/15, 3:23 PM
#5

#1 Ja, om man får aktivitetsersättning får man varken arbeta eller studera. Men detta är vid förlängd skolgång. Jag får alltså studera. Därav frågan om jag får "arbeta" en timme i månaden, eller vad det kan bli.

#2 Mitt är också av så kallat funktionshinder :)

Lia
3/30/15, 3:27 PM
#6

#4 Som sagt gäller aktivitetsersättning att man är 100% nedsatt. Då får man varken arbeta eller studera. Men detta gäller vid förlängd skolgång, då får man alltså pengar för att kunna studera utan att behöva dra på sig massa lån eller slita ut sig för att skolgången tar många fler år, på grund av funktionshindret. Det är alltså inte samma sak som vanlig aktivitetsersättning.

Annons:
Honestyisdead
3/30/15, 3:28 PM
#7

Okey, då förstår jag. Säkrast lär ju vara att fråga dom själv.

Lia
3/30/15, 3:32 PM
#8

#7 Jo, jag vet, men ville först kolla om någon trodde att det fanns någon möjlighet. För det känns lite nervöst att fråga. Men man kanske kan fråga anonymt och se om det verkar rimligt 🙂

OlgaMaria
3/30/15, 3:34 PM
#9

#6 Jo vid vanlig aktivitetsersättning får du jobba och studera, men max 5 timmar i veckan. 

Du behöver inte skämmas för att ställa frågan till FK. Aktivitetsersättningen är utformad för att man ska kunna närma sig arbetslivet efter sina förutsättningar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lia
3/30/15, 3:38 PM
#10

#9 Tänker mer att om det nu inte är tillåtet så kanske de drar in min ersättning av den frågan… Alltså, jag är lite nojig och paranoid kanske. Plus att det finns den där risken att man blir idiotförklarad. Försäkringskassan kanske är trevligare än sjukvården, men annars är jag van vid att bli behandlad på ett vis som gör att jag aldrig vågar ringa. Så jag ska se om jag inte kan lösa det på annat håll i första hand 🙂

Honestyisdead
3/30/15, 3:46 PM
#11

#10 Du behöver ju inte berätta vem du är utan bara ställa frågan.

OlgaMaria
3/30/15, 3:46 PM
#12

Jag förstår hur du tänker! Kunde inte hitta någon information om detta på FKs hemsida.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lia
3/30/15, 4:17 PM
#13

Tack för alla era svar! Idag kom pengarna och ett brev om att jag även kommer få bostadstillägg, så nu blir det inte lika knapert 🙂

Annons:
OlgaMaria
3/30/15, 5:43 PM
#14

Vad bra! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

M A N I N A N
5/17/15, 5:51 AM
#15

Man kan ha extrajobb samtidigt som man har aktivitetsersättning vid förlängd skolgång. Min dotters handläggare tom uppmuntrade henne att skaffa sommarjobb.

Upp till toppen
Annons: