Annons:
Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 3742 ggr
Lia
3/30/15, 2:44 PM

Aktivitetsersättning...

…vid förlängd skolgång: Jag fick precis beviljat aktivitetsersättning nu när jag studerar på komvux. Jätteskönt, eftersom jag har långt kvar.

För några år sen utförde jag lite observationer för Daymaker som mystery shopper. Jag har inte gjort detta på något år, och den senaste tiden har jag inte gjort det alls eftersom jag inte vågat fråga försäkringskassan om det är okej.

Men nu känner jag att det skulle vara en bra extrainkomst. Det handlar om maximalt några hundralappar i månaden, och skatten dras direkt. Är det någon som vet om det är okej att göra detta? För om ni tror att det är okej, då ska jag definitivt fråga min handläggare för säkerhets skull, men om ni vet att det inte är okej så vågar jag nog inte fråga.

Vad tror ni?

Annons:
Honestyisdead
3/30/15, 3:02 PM
#1

Om du kan jobba är du ju inte berättigad till 100% Aktivitetsersättning.  Den får man väl bara om man inte alls kan jobba.

Grace2009
3/30/15, 3:07 PM
#2

Har man vanlig aktivitetsersättning (pga funktionshinder) så får man jobba 1/8 av en hel tjänst, och tjäna upp till 1/8 av arbetsplatsens normala lön utan att ersättningen påverkas (påpeka att jag bara TROR detta, är inte 100% säker). Hur det är med aktivitetsersättning i samband med förlängda studier vet jag dock ej.

OlgaMaria
3/30/15, 3:20 PM
#3

Ja du får jobba motsvarande 5 timmar i veckan, max en timme om dagen och det finns ett maxbelopp man får tjäna också, men tror inte det skulle påverka dig.

Är dock inte helt säker på vad som gäller när man studerar också. Jag vet dock att ovanstående gäller då man har aktivitetsersättning och är hemma och är sjuk så att säga. Men jag tycker absolut att du ska ringa och fråga vad som gäller dig.