Annons:
Etikettövrigt
Läst 11897 ggr
[Dreadlordylord]
9/20/15, 5:10 PM

Söka aktivitetsersättning igen?

om man sökt aktivitetsersättning och fått det nekat, kan man söka ändå igen en tid efter och försöka igen? jag har rättigheter och intyg på att jag kan få aktivitetsersättning av läkare så vill gärna söka igen fastän jag fått nekat men lite senare.

Annons:
Honestyisdead
9/20/15, 5:13 PM
#1

Oftast faller det på att läkaren skrivit ett dåligt intyg. Visst kan du söka igen.

Zadeira
9/20/15, 5:14 PM
#2

Du kan överklaga beslutet från FK om du inte är nöjd och få det omprövat.

Där står bland annat att "Du måste skicka in din begäran om omprövning inom en viss tid efter det att du tagit del av beslutet. Det står i beslutet hur lång tid du har på dig."

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/bra_att_veta/om_du_inte_ar_nojd

Missar du tiden för omprövning kan du givetvis göra en ny ansökan.

Calcifer
9/20/15, 5:14 PM
#3

Fråga FK efter en detaljerad beskrivning på VAD som fick dig nekad så att du kan åtgärda det ordentligt inför nästa ansökning.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Dreadlordylord]
9/20/15, 5:20 PM
#4

Dem påstår att läkarintyget inte säger tillräckligt tydligt att jag INTE klarar av att jobba. Men läkaren har skrivit att jag bör vara beviljad aktivitetsersättning i 2 år, men hon kanske inte skrev tillräckligt tydligt om min arbetsförmåga som #1 sa ett mindre bra intyg.. Sen så hon jag pratade med försäkringskassetanten var väldigt lite förstående hon frågade mycket om min ångestproblematik typ som "varför har du ångest?" då sa jag att jag haft det sen jag var barn då sa hon "Men du måste ha en vettig anledning!!" trots att det står tydligt att jag har ångestsjukdom bland annat.. så jag hade nog inte turen på min sida, min boendestödjare ska söka åt mig nästa gång och sen kanske jag måste fixa nytt intyg kan inte överklaga då det gått över den tiden, men ska ansöka på nytt!

Zadeira
9/20/15, 5:49 PM
#5

Be läkaren att skriva om intyget och klargöra tydligt varför din arbetsförmåga är nedsatt. Ibland handlar det "bara" om formuleringar. Du skrev att läkaren skrivit att du bör vara beviljad aktivitetsersättning men kanske behöver läkaren använda andra ord som att du "behöver" beviljas ersättning då du verkligen inte kan jobba. Be läkaren att skriva ett nytt och ännu tydligare intyg som du kan ansöka på nytt med.

FK vill ibland fråga sådana saker när man pratar med dem och tyvärr är de inte alltid förstående. Då får du försöka att tydliggöra att du har ångestproblematik och att läkarintyget styrker det och varför den är hindrande i arbete. Min handläggare på FK frågade mig vid min ansökan för att hon skulle ha ännu större grund att basera ett beslut på. Läkarintyget är givetvis det avgörande men ibland kan de vilja veta hur man själv upplever sin situation för att få en bredare bas att stå på.

Calcifer
9/20/15, 6:33 PM
#6

En idé kan vara att se efter om det finns någon läkare som skrivit intyg till FK förut som kan hjälpa din läkare. Mitt första intyg blev inte godkänt (dock blev inte hela ärendet nekat utan min handläggare hos FK ringde mig bara och berättade att det inte var ett tillräckligt bra intyg) så min läkare bokade en tid med mig och en annan läkare som var van att skriva intyg så gick vi igenom allt ihop och det intyget blev godkänt utan problem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
ninor
12/15/15, 7:15 PM
#7

Kan också tillägga att "bara" för att en läkare anser att du har rätt till aktivitetsersättning så betyder det inte att föräkringskassan beviljar. De gör en egen utredning, använder sig utav förtroendeläkare etc. 

Men du kan självklart ansöka igen, alternativt överklaga beslutet.

Stoodyear
1/9/16, 9:47 AM
#8

Det är ju inte läkaren som bedömer rätt till aktivitetsersättning utan FK. Han ska skriva ner dina problem på ett tydligt sätt så att det framkommer varför du har nedsatt arbetsförmåga under en längre tid framöver. Tyvärr får man ligga på läkarna som inte riktigt förstår vad som är deras uppgift och inte…

al66
1/19/16, 11:34 AM
#9

Vi har också fått avslag för vår dotter pga dåligt skrivet läkarintyg. Läkarna är inte så glada åt detta med alla intyg. De känner ju inte alltid patienten , att då på så kort tid bedöma patientens  arbetsförmåga är ju nästan en omöjlighet.  Tycker att detta med läkarens intyg väger för stort i bedömningen. Vi har skickat in  andra viktiga utredningar av arbetsterapeut som säger mer.  Samt skrivit tydligt i ansökan om alla svårigheter men känns som att det är läkarens bedömning som avgör. Uråldrigt system 2016. Tänk att läkaren = gud!!

LaPrincipessa
2/21/17, 8:05 PM
#10

#0 Hur har det gått? Har det löst sig?

Maria
2/22/17, 3:53 PM
#11

TS har avslutat sitt konto på iFokus.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: