Annons:
Etikettmyndigheter-och-samarbete
Läst 3469 ggr
[NutellaSmile]
2015-10-01 21:07

Ta bort ett efternamn

Hej! Vet inte vart jag ska ställa frågan riktigt men ja, jag gör ett försök här!

Nu är det så att jag har två efternamn, ett från min pappa och ett från mamma. Jag vill inte längre ha mitt efternamn från pappa kvar, vet att det står som mellannamn eller något liknande? Eftersom man inte "får" ha två efternamn.

Jag är över 18 så inga bekymmer så, utan tänkte mer om det är någon som gjort liknande och vet hur man fyller i skatteverkets namnändringsblankett? Jag förstår mig inte på den för fem öre och vill ju att det ska bli rätt!

Tack på förhand!

Annons:
Loris M
2015-10-01 21:27
#1

#0 Har inte gjort något sådant, men kikade snabbt på blanketten och den verkar tydlig. Du ska skriva dina personuppgifter, vad du heter nu och vad du vill byta till. Vad i blanketten tycker du är svårt?

[NutellaSmile]
2015-10-01 22:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 ska man fylla i båda namnen på ena sidan och bara ett på andra då? Eller hur menar de?

[NutellaSmile]
2015-10-01 22:39
#3

Och ska jag skita i resten? Och bara fylla i delen med efternamn? Eller ska jag fylls i "nuvarande förnamn: Kim, önskas ändras till: Kim" eller..?

[NutellaSmile]
2015-10-01 22:41
#4

Och när jag fyller i mitt namnteckning och förtydligande, måste jag ha med båda efternamnen då?

Loris M
2015-10-02 08:50
#5

#2 #3 Så som jag uppfattar blanketten ska du fylla i dina båda efternamn under "Nuvarande efternamn…. " och bara det ena efternamnet som du vill behålla under "Ändring önskas till". Resten av blanketten behöver du inte fylla i då du ska behålla ditt förnamn och du är över 18 så inget samtycke krävs.

#4 Ja, det måste du. Du måste ju skriva under med ditt nuvarande namn och efternamn då namnbytet inte gått igenom än.

Upp till toppen
Annons: