Annons:
Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 6124 ggr
Fridaaaa
2015-10-20 10:42

Kan Alfakassan göra så?

Min sambo skrev papper i sommar på att han kunde avsluta sitt sommarjobb om han kände att det inte fungerade (han har papper på det), af godkände och sa att detpåverkar inte alfakassa mm när sommarjobbet är över.

Men nu blev han avstängd flera veckor och inte berättigad till pengar på typ 2 månader. Kan de verkligen göra så när han har papper på att det var OK att säga upp sig? AF har ju ljugit för honom i så fall?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Thotis90
2015-10-20 11:23
#1

Man måste uppfylla vissa villkor för att bli berättigad alfakassa (likadant med vanlig a-kassa) och han verkar inte uppfylla villkoren p.g.a. uppsägningen. Jag skulle aldrig lita på arbetsförmedlingen, för de har gjort fel för mig också fast med a-kassan. Det slutade med att jag blev utan a-kassa helt.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Fridaaaa
2015-10-20 11:34
#2

#1 Jo det vet vi men AF sa att det var giltligt i och med att han har papper på att han fick göra så för AF och de ska ju inte säga att han kan göra si eller så och få från dem och sedan stänger de av pga att det inte är giltligt. Det blir ju liksom dubbla budskap.  
Ja uppenbarligen och de vill inte ta ansvar för att de ljugit heller på AF och detta påverkar jättemycket att inte få pengar alls på 2 månader liksom pga något AF tabbat sig med och sedan kommer undan med :/ Han har ju dessutom papper på det som han skickat in och kontakt med de som godkänt det osv :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-10-21 21:41
#3

Jag har svårt att tro att man kan skriva papper på att man ska slippa karens om man säger upp sig/ slutar sitt jobb. Så tyvärr har nog någon varit otydlig mot din sambo. Annars skulle ju alla skriva sådana papper med sin arbetsgivare för att slippa karensen till a-kassan.  Trist att de "gett" den infon till er.

Du skriver han har papper på det, har han papper på det från Alfakassan att de säger att det är okej?  Annars är det ju svårt att ta strid med dem tyvärr

Fridaaaa
2015-10-21 21:44
#4

#3 Han har inte skrivit papper på att slippa karens. Det sa jag inte.
Men han skrev papper på att han kunde säga upp sig från sommarjobbet (ordnat via AF, lönebidrag mm) om det inte fungerade och att det skulle vara giltligt till sökning av alfakassa mm. 
Han blev avstängd viss tid, alltså ingenting med karensdagar.

Alfakassan var inte kontaktad i samband med det nej, då han inte visste om han skulle ha från FK eller alfakassan efter sommaren (beroende på om han kom ut på praktik mm). Men AF hade sagt att det var OK och att det inte skulle påverka att få från FK eller alfakassan sen. Att det var giltligt själ. Han har problem med stress/psykiska måendet och sin rygg, vilket han har papper på, och var det de hade skrivit papper på att han skulle avbryta om han kände att det inte fungerade.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-10-21 21:54
#5

Problemet är ju att du skriver AF "sa" det var okej, muntligt är alltid svårt att bevisa oavsett hans skäl till detta.

Skrev AF under papprena du nämner? Då borde ni kunna använda dem.

Fridaaaa
2015-10-21 21:56
#6

#5 Han skrev ju papper genom AF, borde väl räcka tycker man? Samt att de kunde kontakta den som tog beslutet.
AF kan ju inte säga en sak som sedan sätter folk i skiten liksom :/ 

Han har skickat in dem papprena till alfakassan men de anser att han inte hade tillräckliga anledningar till att säga upp sig, vilket ju är idioti bara.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2015-10-21 22:11
#7

Du säger han skrev dem genom a-kassan… har någon på a-kassan då skrivit under dem så din sambo har en kopia av det eller är det papper med a-kassan logo på? Tyvärr spelar nog vad de sagt ingen roll om ni vill ta strid med framgång, då är skriftligt det som behövs och med någon från a-kassans signatur för godkännande på. Eller om ni har mailkonversation sparad med dem.

Fridaaaa
2015-10-21 22:25
#8

#7 nej jag har inte sagt att han skrev det genom akassan.
Han,arbetsgivaren och af är det som skrivit under dem papprena.Han fick från fk innan dess, han har aldrig fått från alfakassan eller a-kassan innan.
Och är det avtalet han skickat in till alfakassan.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-10-21 22:30
#9

Spelar ingen roll vad du sagt eller vad jag frågat Jag försöker bara förstå genom ett fåtal rader som du skriver vad som hänt, sen för varje inlägg ger du lite mer.

Du känns lite aggressiv mot mina inlägg, jag försöker bara förstå för att kunna hjälpa dock väljer jag stoppa mina inlägg här och nu och önskar dig och din sambo lycka till i processen mot AF.

Fridaaaa
2015-10-21 22:33
#10

#9 Jag har skrivit helt neutralt hela tiden i tråden. Förstår inte hur du får det till "lite aggresivt"? Ser ingenting sånt i det jag skrivit menmen. Trist att du tar det hela på helt fel sätt, enbart svarat neutralt på det du frågat/skrivit

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aleya
2015-10-22 23:02
#11

Jag har sagt upp mig från mitt jobb, kan jag söka a-kassa?

Du kan ansöka om ersättning även om du har sagt upp dig från din anställning.

Om du har sagt upp dig själv utan giltigt skäl eller blivit uppsagd av annan anledning än arbetsbrist riskerar du att få 45 avstängningsdagar. Lördag och söndag räknas inte som ersättningsdagar.

Om det finns giltiga skäl för uppsägningen får du inga avstängningsdagar. Exempel på giltiga skäl kan vara att du inte får din lön utbetald av arbetsgivaren eller att du på grund av sjukdom inte kan jobba kvar. Sjukdom behöver styrkas med läkarintyg.

- See more at: http://alfakassan.se/Vanliga_fragor/Ansokan_om_ersattning?w=avst%C3%A4ngning&c=3900&openId=3885#sthash.a1r3Ufwj.dpuf

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fridaaaa
2015-10-23 08:13
#12

#11 han hade giltigt skäl men inte enligt dem :/ Han har papper från läkare sedan tidigare ang sin rygg och psykiska mående. Plus då avtalet som skrevs, men var inte tillräckligt skäl tyckte dem av någon konstig anledning :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aleya
2015-10-23 08:17
#13

#12 jag bara visar vad dom skrivit. Han får väl ringa och klaga. Men enligt detta så kan jag förstå att han blev avstängd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Fridaaaa
2015-10-23 08:18
#14

#13 hur kan du förstå att han blev avstängd? Han har ju skäl?! Och papper på det dessutom? När jag läser det är det mer oförklarligt för mig

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Thotis90
2015-10-23 08:39
#15

Jag kan tyvärr också förstå, för det är inte Arbetsförmedlingen och bestämmer villkoren för Alfakassan. Om Alfakassan inte tycker att det är okej att säga upp sig, med eller utan intyg från Arbetsförmedlingen, så är det så. Det är Alfakassans villkor som gäller. Här har Arbetsförmedlingen varit snälla också om han får ersättning via Försäkringskassan för att han är inskriven, för säger man upp sig så ska man bli av med ersättningen och utskriven.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Fridaaaa
2015-10-23 09:02
#16

#15 Jo fast AF kan ju inte säga en sak som absolut inte stämmer. Det är ju att ljuga.
För de sa att det ska inte påverka.
Men sedan har han intyg på ryggen och psykisktmående, är därför han skrev såna papper, att han kunde avbryta pga ryggen och psykiska mående om det inte fungerade. 

Han fick lön, så han fick inte från FK då under denna tiden, sedan gick det över till AF. Man blir inte avstängd för att man säger upp en gång och inte heller när man har avtal med AF. Detta var ordnat via AF med, med lönebidrag. Så var AFs egna förslag osv.  Så nej han har inte fått från FK efter detta då det gick över till alfa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aleya
2015-10-23 11:17
#17

#14 för att akassa ansåg enligt deras standard att detta inte var giltiga skäl. Men man kan ju överklaga. Jag förstår som inte vad du vill höra, din kille kan ju som sagt överklaga ett beslut. Så vad är problemet? Förutom att af tjorvar till saker som alltid.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fridaaaa
2015-10-23 11:21
#18

#17 Handlar inte om vad jag vill höra eller inte höra dock.
Jag får bara inte ihop hur de kan påstå att det inte är giltligt skäl när man läser det du lade upp. 
Tja han blev utan pengar 2 månader. Dvs vi drabbas pga AFs lögner.

"eller att du på grund av sjukdom inte kan jobba kvar. Sjukdom behöver styrkas med läkarintyg." var ju pga rygg och psykiskt. Och af har intyg på detta därav avtalet. Nej sjukt bara :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aleya
2015-10-23 12:17
#19

#18 men han kan väl överklaga. Och då ska han göra det

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fridaaaa
2015-10-23 12:20
#20

#19 Vet inte om han kan det.Får kolla upp det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Honestyisdead
2015-11-05 11:08
#21

Man kan alltid överklaga.  Men det garanterar inte att beslutet ändras.

Och det är inget ovanligt att man får felaktig information. Det fick jag av fk själva. De gav mig fel information om deras egna regler. Sedan fick jag ta smällen trots att jag gjorde precis som dom sa.

ElisabethB
2015-11-18 11:10
#22

Om inte alfakassan själva fått läkarintyg och intyg från psykiatrin så förstår jag fullt ut att de stängde av honom. Han får helt enkelt överklaga och skicka allt han har skriftligt som han (och du) menar styrker hans version.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Upp till toppen
Annons: