Annons:
Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 3336 ggr
Farwuq
2015-12-11 17:57

Kan man tvingas till sjukersättning?

Nu när den bortre gränsen för sjukskrivning är på väg att försvinna, så ställer det till med ett problem.

Sjukersättningen är ca 63% av lönen och sjukskrivningen är 75%. Det blir således en ren förlust att acceptera sjukersättning och en fördel med att fortsätta vara sjukskriven.

Jag är själv sjukskriven (25%) i sjok om 3 månader, sedan två år. För mig personligen är det inga administrativa problem med detta. Så till frågan, finns det tvångsregler?
Jag är kroniskt sjuk i MS så frisk lär jag inte bli i brådrasket.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[tk1971]
2015-12-11 18:03
#1

En annan intressant fråga som detta leder till: kan man gå tillbaka från sjukersättning till sjukskrivning? Och hur går det till i så fall?

Terra Australis
2015-12-11 18:29
#2

Jag följer med intresse denna tråd.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Maria
2015-12-11 19:08
#3

#1 Jag har svårt att tänka mig att de skulle godkänna det. Däremot så kan du ju avbryta din sjukersättning och börja arbeta igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[tk1971]
2015-12-11 19:44
#4

#3: njä, det kan jag ju inte om jag är sjuk, och själva sjukdomsgraden tror jag inte skiljer sig mellan sjukersättning och sjukskrivning. Däremot varaktigheten - tills detta beslut kom.

Maria
2015-12-11 19:53
#5

Sjukersättning får man ju om det är varaktigt. Sjukskrivning är ju tidbestämd eller missuppfattar jag dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[tk1971]
2015-12-11 19:57
#6

#5: just det - men nu handlar ju den här tråden om att slutpunkten för sjukskrivning har tagits bort.

Annons:
Farwuq
2015-12-12 11:19
#7

Jag för min del som arbetar 75% vill inte ha sjukersättning, utan istället sjukpenning - på obestämd tid.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

TjockaBerta
2015-12-12 21:28
#8

#7

Jag förstår att du hellre vill ha den högre ersättningsgraden men det är inte moraliskt rätt. Vet du att du inte kommer kunna arbeta igen ska du ha sjukersättning.

Annars är vi tillbaka på diskussionen om överutnyttjande av sjukförsäkringen tycker jag.

Sjukpenning ska betalas ut tills man kan återgå till sitt arbete annars inte.

>>>Malum domesticum<<<

annia1
2015-12-12 22:27
#9

Jag vet inte vilka lagar och regler försäkringskassan har, men jag utgår ifrån att de kan göra om sjukskrivning till sjukersättning mot ens vilja.  Och egentligen har man väl inget val om dom föreslår sjukersättning, om man inte accepterar så riskerar man ju att dom inte heller godkänner sjukskrivning framöver.

Sjukskrivning är ju tänkt som nåt tillfälligt för det är ju tänkt att man ska gå tillbaka till arbete. Det har nog alltid funnits en bortre gräns för sjukskrivning även om den specifika tidsgräns som nu funnits tas bort. Det var när det drabbade tex personer med cancer som det blev rabalder om tidgränsen och sjukskrivningar. Före den specifika tidsgränsen infördes hörde man inte talas om tidsgräns, fast det fanns nog.
Sen vart gränsen gick och kommer gå kanske kan skilja beroende på vart i landet man bor för försäkringskassor kan ju tolka olika.

Tvärtom att gå från sjukersättning till sjukskrivning, rent tekniskt så går det. För sjukersättning ska omprövas vart tredje eller vart femte år. (hur många som "drabbas" av omprövning vet jag inte) Om försäkringskassan bedömer att man inte längre uppfyller kraven för sjukersättning så tas den bort och man får då börja om med att gå till läkare och bli sjukskriven. Men det är inte så att det går med nån sorts automatik för det är personen själv som måste se till att träffa läkare och se till att få bli sjukskriven igen.

Sen som maria sa så kan man ha sjukersättningen vilande om man vill prova arbeta och den kan vara vilande i två år. Om man känner att man inte klarar av att arbeta så får man tillbaka sjukersättning utan ansökan. Har det däremot gått längre tid än två år så får man ansöka om sjukersättning igen alternativ börja med sjukskrivning igen.

.

Upp till toppen
Annons: