Annons:
Etikettarbetssökande
Läst 7454 ggr
[LoveUnite]1
3/17/16, 1:42 PM

Förebyggande sjukpenning

Jag är arbetslös och inskriven hos AF och i Jobbgarantin.

Jag ska få förebyggande sjukpenning för jag ska gå en smärtrehab kurs i april.

Kommer jag då få samma nivå som mitt aktivitetsstöd eller går de efter vad jag fick som sjukpenning när jag hade arbete?

Enligt AF kan man bara vara sjukskriven 1 månad och vara inskriven på jobbgarantin. Min kurs är på 2 månader.

Behåller jag samma nivå på sjukpenningen eller sjunker den när jag blir utskriven?
(om jag får samma nivå som aktivitetsstödet första månaden så är den nämligen högre än min sjukpenning.)

Kommer självklart prata med försäkringskassan om detta nästa v, men vill gärna höra om någon har varit i en liknande situation.

Grejjen är att jag får knappt 2500 kr i sjukpenning (baserat på arbets inkomst)  efter skatt per månad och kommer tacka nej till kursen om det är den nivån jag kommer få.

Jag tycker ju att eftersom jag är arbetslös att jag borde få samma nivå som aktivitetsstödet (dem sa nämligen på det på fk när jag frågade) men nu nu står det ju förebyggande sjukpenning så…. vet liksom inte om det är en skillnad.

Annons:
Zadeira
3/17/16, 2:08 PM
#1

Sjukpenningen är ca 80% av din vanliga inkomst. Jag tror, men är inte säker, på att det är den nuvarande inkomsten de räknar på. Då borde det vara så att de räknar ditt aktivitetsstöd som nuvarande inkomst, men det låter ju lite skumt kan man tycka. Förebyggande sjukpenning är ju inte alls samma sak som aktivitetsstöd, så det är en skillnad men frågan är om de räknar ekonomiskt på samma sätt eller hur de gör.. Tyvärr vet jag inte, när jag hade förebyggande sjukpenning var jag först anställd sen under tiden blev jag arbetslös.

Jag fick under tiden jag var förebyggande sjukskriven även gå på socialbidrag samtidigt för att få pengarna att gå ihop.

Hur det är med regler angående längd osv vet jag tyvärr inte.

[LoveUnite]1
4/3/16, 3:09 PM
#2

FK säger jag kan få aktivitetstöd så länge min AF handläggare godkänner rehab planen, Läkarna säger de har arb-lösa som får behålla sitt aktivitetstöd men att der inte får ersättning de dagar de är på plats (ca 2 dgr i v) och de planerar in det med sina AF handläggare.

Min AF handläggare vill inte planera in detta med mig utan har valt att skriva ut mig ur AF från och med första dagen.

Min läkare ska se vad hon kan göra imorgon, men det blir säkert att jag får tacka nej till min plats.

Jag ligger back 4000 kr varje månad trots aktivitetstöd (jag har den lägsta) och får låna samt snylta från föräldrar.

Med sjukpenningen kommer jag ligga back 6-7000 kr varje månad.

Vem som helst fattar ju att det inte fungerar.
Nej, jag är för rik för socialbidrag eftersom jag fortfarande har spar pengar… än så länge.

Jag känner även folk som jobbar på FK, de säger samma sak, det är upp till AF handläggaren för att godkänna eller neka, men att de har dagligen folk som går på rehab och många andra rehab program som man normalt sätt ska få sjukpenning men att de tillsammans med sina af handläggare jobbar tillsammans så de kan behålla sina aktivitets stöd.

De på FK säger att jag helt enkelt måste ha fått en konstig AF handläggare.

Hade jag fått lika lite eller mer i sjukpenning som i aktivitetstöd hade jag inte brytt mig, och jag sökte ju in till smärt rehab för alla sa jag skulle få behålla aktivetstödet, annars hade jag inte gjort det!

Känner mig så besviken, har gråtit rätt mycket de senaste veckorna pga allt detta, men är väl bara att acceptera läget.

Upp till toppen
Annons: