Annons:
Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 2258 ggr
molbojse
11/7/16, 12:26 PM

Aktivitetsersättning

Jag blir så arg!
Någon som vet vad man kan göra får hemskt gärna hjälpa till.

Jag ansökte först om aktivitetsersättning vid nedsatt arbetsförmåga på 100% i januari. Fick ett brev med uppmaning om komplettering från min läkare med en bättre underskrift (då hennes tidigare tydligen inte var läslig) i mars. Sen hörde jag inte ett ljud från dom under hela sommaren. I augusti ringer en handläggare till mig vem inte ens är min egentliga handläggare. Hon ursäktar att det tagit tid med beslutet på grund av semester (mellan mars februari och augusti, alltså) och att det antagligen kommer bli ett avslag. Jag pratar sedan med en tredje handläggare och vi kommer fram till att jag ska ansöka om 50% ersättning istället och ha någon form av sysselsättning med aktivitetsstöd resterande 50%. Jag ordnade ett läkarsamtal så jag kunde få ett nytt utlåtande som styrkte 50% istället för 100% och skickar sedan in en ansökan till FK om den nya ersättningen. Det tog sedan fem (!!!) veckor för min läkare att skicka in läkarutlåtandet och FK kunde inte handlägga mitt ärende alls, eftersom de inte hade rätt underlag. Fick då ringa och hota min vårdenhet att de lägger ner mitt ärende om inte min jävla läkare skickar in det där jävla utlåtandet! Några dagar senare var det inne, och jag får ännu en ny handläggare som ska ta hand om mitt ärende. Den 100%-iga ansökningen slopas (på min uppmaning) och vi fokuserar endast på den nya.

Förra veckan ringde den senaste handläggaren och säger att jag antagligen inte kommer kunna få någon ersättning alls FÖR JAG VAR TIMANSTÄLLD PÅ ETT TRYCKERI 2007! Det är nio år sen och jag har inte kunnat jobba något alls sen dess.

Får de göra så här? Får FK verkligen överväga ett avslag för att jag jobbat för nio år sen?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Honestyisdead
11/7/16, 12:41 PM
#1

De får göra som dom vill tyvärr :(

Antagligen har det som skrev tillsammans med ett kanske dåligt läkarutlåtande gjort att dom nekar.

Zadeira
11/7/16, 12:48 PM
#2

För det fösta så verkar det vara din läkare som brustit i sina anteckningar/intyg och det påverkar otroligt mycket hur FK resonerar. Jag hade bytt  vårdcentral/läkare om möjligheten fanns, annars hade jag legat poå dem som en hök så fort det är något. Dvs ringa och be dem fixa intyget minst en gång i veckan om det inte kommer iväg som det ska osv.

FK får lov att ge avslag eller neka ersättning så som de finner rätt, tyvärr. Däremot så ska inte aktivitersersättning påverkas av vad du tidigare har gjort eller klarat av. Aktivitetsersättning bedöms ju utifrån nuet och minst ett år framåt, alltså utifrån vad det senaste läkarintyget säger om dig IDAG och ett år framåt. Är du säker på att du förstått det rätt som FK sa?

Det du kan göra är begära en omprövningom du nekas. Det ska göras inom ett visst tidsntervall som står i brevet med avslaget.

Honestyisdead
11/7/16, 12:52 PM
#3

Och försök hitta en annan läkare vid omprövning. Det brukar vara dåliga läkarutlåtande som förstör. Eller att fk inte anser att man har nedsatt arbetsförmåga.

molbojse
11/7/16, 12:56 PM
#4

#1 Det står bra i utlåtanden. Läst båda två och gått igenom det senaste med min nuvarande handläggare (nummer fem på ett halvår) och vi har pratat om det och vilka problem ett arbete ger mig. Vi har kontakt både per mail, telefon och träffas. Det finns inga tveksamheter kring att jag inte kan jobba.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Honestyisdead
11/7/16, 12:59 PM
#5

Har du någon diagnos som gör det svårt?

molbojse
11/7/16, 1:02 PM
#6

#2 Nej, vi har gått igenom utlåtandet och det som skrivits stämmer och det finns inga frågetecken. Min handläggare sa också att det inte fanns några tveksamheter kring huruvida jag kan jobba eller inte. Intyget är ju hos dom nu, så det har skickats. De sista tre veckorna ringde jag tre gånger i veckan och tjatade på dom, ringde och lämnade meddelanden på läkarens telefonsvarare.

Ja, min handläggare är väldigt tydlig och dubbelkollar att jag förstått. Varför de överväger avslag för att jag jobbat för nio år sen förstår jag inte. Det har ju ingenting med dagsläget att göra…
Självklart ska jag begära omprövning. Om jag så dör på vägen så får det vara så. Det som ställer till det ännu mer är att det först tog dom åtta jäkla månader att ta ett beslut om den första ansökan och nu hundra år till. Jag har varit helt utan inkomst och parasiterat på min sambo sen december förra året. Det finns liksom inte plats för att jag ska vara utan pengar. Det kommer kosta mig mitt hem, mitt förhållande, min katt, mitt liv. Jag har inte riktigt råd med det, men det skiter ju FK i. Om jag dör blir dom ju bara glada för då har dom en envis jävel mindre att behöva slå på fingrarna.

De där tidsintervallerna existerar dessvärre inte hos FK. Inte på det kontoret som handlägger mitt ärende, i alla fall. Och inte det förra kontoret heller.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
molbojse
11/7/16, 1:05 PM
#7

#5 Kan inte, för då förlorar jag min terapeut. Jag bor inte i samma län jag har min vård hos och ska jag byta måste jag få det beviljat från det län jag bor i nu och jag har inte råd psykiskt att kriga med det också.

ADHD, Borderline, AS under utredning, grav ångest. Utvecklar depression och social fobi, misstanke om bipolaritet.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Honestyisdead
11/7/16, 1:08 PM
#8

Ok för utan diagnos har jag förstått att man oftare får avslag.

Zadeira
11/7/16, 1:10 PM
#9

#6 Det hela låter mycket skumt. De kan göra avslag, men om din handläggare har gått genom med dig och ser att det inte finns tveksamheter till att du inte kan jobba så finns det ju inga grunder att fatta ett beslut om avslag, oavsett om du jobbat föut eller inte. Om du får ett avslag så be om en förklaring och genomgång med din handläggare om exakt varför beslutet fattats och vad de grundar sitt belsut på.

Jo, det finns tidsintervall, men inte fören du har fått din beslut! Jag har själv precis fått hem papper med godkännande om fortsatt aktivitetsersättning för mig och där står det klart och tydligt: "Om du tycker det här beslutet är fel kan du be att FK omprövar det. Det måste ske inom 2 månader från att du har tagit del av beslutet". Du har ju inte fått något besked med slutgiltigt beslut från FK , emn den dagen du får ett beslut har du två månader på dig att begära en omprövning.

Honestyisdead
11/7/16, 1:14 PM
#10

#9 Det är dock inte handläggare som beslutar så vad denne säger visar ingenting om vad beslutsfattaren tycker i slutenden.

molbojse
11/7/16, 1:16 PM
#11

#9 Varje gång jag ansökt om ersättning från FK (sen början av 2010) så har det krånglat, jag har fått konstiga besked muntligt och det har varit det ena med det fjärde.

Min handläggare är ju inte den som tar beslutet, så han kan inte påverkade det nämnvärt. Han har gjort vad han kunnat och han anser att jag har rätt till ersättning.

Jaha, du menar så. Jag trodde du syftade på den tiden DOM har på sig att ge mig beslutet.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Zadeira
11/7/16, 1:19 PM
#12

#10 Enligt FK "Handläggaren har i uppgift att sammanställa beslutsunderlaget och lämna ett förslag på beslut till den särskilt utsedda beslutsfattaren."Så även om handläggaren inte fattar själva beslutet så har handläggaren påverkat beslutet i viss mån och kan troligen förklara vad som kan ha gjort att belsutsfattaren ansett något annat. Eller förklara vad som i underlaget de gått på KAN vara orsaken.

molbojse
11/7/16, 1:40 PM
#13

#12 Ja, min handläggare lämnar in beslutet med önskemål om beviljande. Han ansåg att det var bra att jag ansökte om 50% och försöker sysselsätta mig i den mån jag kan, resterande procenten. Men som sagt, det är ju inte han som tar beslutet…

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: