Annons:
Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 2230 ggr
Jalud
4/12/17, 3:19 PM

Om man är havltidssjukskriven alltå 50%

Kan man arbeta hela dagar eller skall/bör man arbeta halva dagar? Finns det några lagar om detta?

Annons:
Fridaaaa
4/12/17, 3:21 PM
#1

Det bestämmer man med sin arbetsgivare. Bara det blir 50%

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
4/12/17, 3:23 PM
#2

När jag frågade FK (fast om aktivitetsersättning på 50%) så sa handläggaren max 20h/vecka. Men det ska visst vara olika beroende på vad man är sjukskriven för så det är bäst att fråga sin handläggare

l'm back

Lilolizeit
4/12/17, 3:31 PM
#3

De anställda som arbetar på min arbetsplats och är sjukskrivna på 50% får inte ha längre arbetsdagar än 4 timmar. Är du sjukskriven på 25% får du inte ha längre än 6 timmar osv.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

2Sirius
4/12/17, 3:42 PM
#4

#3 samma för mig, jobbar 50 %, får inte jobba längre än fyra timmar, och ingen övertid. Men tror också att det kan bero på vad man är sjuk för, i vissa fall kan det nog vara, "bara man får sina timmar". Men då skall det vara överenskomet med, Försäkringskassan, Arbetsförmedling, Läkare eller vilka som än är är inblandade i fallet. Annars generelt, vill de ha det jämnt uppdelat per vecka.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
4/12/17, 3:54 PM
#5

När jag var sjukskriven en lång period på 50% så arbetade jag 4 timmar per dag.

När jag fick permanent sjukersättning så gjordes schemat om och jag arbetar idag måndag, onsdag fredag.

Att jobba tre hela dagar hade jag absolut inte orkat i början så för mig var det perfekt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Jalud
4/12/17, 3:57 PM
#6

Hade ungefär samma bild som era svar. Tänkte bara om man jobbar hela dagar då kanske de tycker att man skapligt frisk. Men det beror nog kanske på vilken arbetsuppgift man har…

Tack för svaren

Annons:
tlover
4/12/17, 3:59 PM
#7

Själv passar det bättre för mig att jobba hela dagar men mer sällan

l'm back

Maria
4/13/17, 9:09 AM
#8

#7 Klarar du att jobba en hel dag eller fler i följd?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
4/13/17, 9:17 AM
#9

#8 Det beror ju lite på jobbet men generellt så Är det bättre för mig att jobba en hel dag och sen vila upp mig en dag osv

Jag är ganska seg i starten så jobbar jag varje dag istället (som jag gör nu pga yttre omständigheter) så blir det mindre effektivt helt enkelt

l'm back

Upp till toppen
Annons: