Annons:
Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 17010 ggr
Farwuq
10/2/17, 5:50 PM

Särskilt tandvårdsbidrag

Min neurolog läkare och min tandläkare är överens om att jag ska göra de tester som behövs, hur stor kan möjligheten vara att FK beviljar bidraget?

https://www.forsakringskassan.se/tandvard/statligt_tandvardsstod/sarskilt_tandvardsbidrag

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Maria
10/2/17, 6:32 PM
#1

Det är nog jättesvårt att svara på.

Har du stor påverkan på din tandstatus och läkare/tandläkare kan intyga det så ska du ju absolut ansöka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
10/2/17, 6:44 PM
#2

Ja mina tänder tar stryk av min torra mun, det kan tandläkaren intyga.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
11/30/17, 12:06 PM
#3

Hur har det gått för dig? Har du ansökt?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
12/1/17, 9:53 AM
#4

Jag ansökte, men fick avslag dfa. tandläkaren inte blev färdig i tid.
Jag överklagade och skickade in de kompletterande handlingarna från tandläkaren.
Ännu inget svar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
12/4/17, 9:41 AM
#5

Då får vi hålla tummarna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
12/4/17, 10:53 AM
#6

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Farwuq
1/1/18, 7:13 AM
#7

Jag fick det under fyra år.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
1/6/18, 1:06 PM
#8

Då får man gratulera🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Farwuq
1/6/18, 3:36 PM
#9

😃
Men det är ett blygsamt bidrag likväl 2x600,-/år

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
1/6/18, 3:46 PM
#10

#9 Bättre än inget.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

papa-bear
1/19/18, 12:55 PM
#11

konstigt att något som tandhälsa inte ingår i något högkostnadsskydd. Mors make slog av en tand, och fick ett kostnadsförslag på lagningen, 75 tusen, som de lånade till, hann gå så länge så den tandläkaren slutade, en ny började och nytt kostnadsförslag, 40 tusen billigare. med högkostnadsskydd hade den första inte kunnat ge ett så högt förslag, utan varit tvungen att acceptera det pris på behandlingen som skulle varit listat från de som sätter priset på behandlingar, socialstyrelsen(?).

Farwuq
1/19/18, 2:32 PM
#12

Märkligt med 75 000 för en enstaka tand.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
1/19/18, 2:45 PM
#13

Jag håller med. En lagning på en tand kan väl knappast kosta 75 tusen???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Farwuq
1/19/18, 3:04 PM
#14

Man ska sätta in ett stift i rotkanalen och sedan en krona.
Jag går hos min tandläkare och det har aldrig varit de priserna.
Vid överstigande 15 000 betalar man dessutom »bara« 25 % av det beloppet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
1/19/18, 3:10 PM
#15

Hittade denna prislista från Folktandvården och inget kommer ens i närheten av 75 tusen för en tand.😃

http://www.folktandvardengavleborg.se/sv/Kliniker/Vad-kostar-det/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

papa-bear
1/19/18, 9:56 PM
#16

det var vad de sade till mig i alla fall.

Denna kommentar har tagits bort.
[HundochKatt]
3/4/18, 11:09 PM
#18

Tandvård är dyrt. Som fattig sjukpensionär har jag inte haft råd att gå till tandläkaren på 7 år. Det gick tills jag fick tandvärk och nu stiger notan istället. Beräknad kostnad, som jag själv får betala är ca 15 000 kr. Då är alla rabatter borträknade redan. Hårt slag för plånboken, men vad ska man göra? Kämpar varje månad att betala tandvård och försöker trolla med de fjuttiga kronor som blir över (förra månaden 300 kr att leva på 3 veckor, den här månaden lite bättre då jag inte varit hos tandläkaren pga magsjuka - fick ändra tid). 

Fick dock särskilt tandvårdsstöd efter att min läkare skrev ett intyg om min medicinering som ger muntorrhet så det hjälper ju lite för undersökningar i alla fall. Jag ansökte inte hos FK utan tog med intyget till tandläkaren och de fixade det. 

Tänderna hör ju definitivt till kroppen och borde räknas in i högkostnadsskyddet. Kanske de kunde höja lite den biten om de förde in tandvård också. Alltför många har inte råd att gå till tandläkaren idag och det känns som att vi går bakåt i tiden där munhälsan blir sämre hos människor.

Farwuq
3/5/18, 6:29 AM
#19

14 600,- fick jag betala för det gångna året mars17 -  mars18.

Är ingår en snygg hörntandskrona i porslin på 2:3 tanden

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: