Annons:
Etikettsjukdom
Läst 5992 ggr
Emgli
10/17/17, 1:35 PM

Sjukpenning TIMANSTÄLLD

Hej!

Jag har under flera år kämpat med psykisk ohälsa och har nu till sist kraschat totalt, vilket innebär att jag är sjukskriven på heltid eftersom jag inte kan sköta mitt jobb. Jag måste söka sjukpenning eftersom jag i dagsläget inte har någon inkomst, utan måste leva på min sambo. Nu till min fråga…

Vad fyller jag i för procentsiffra? Och hur ska jag veta vilken årsinkomst jag har? 

Jag har jobbat väldigt olika från månad till månad i och med att jag inte har mått bra, men försökt kämpa på ändå. Det gör det väldigt svårt att beräkna antal procent jag jobbar och vilken årsinkomst jag har. Allt det här är helt nytt för mig och jag är i princip sifferblind, vilket gör mig frustrerad och stressad. 

Vad jag vet är jag anställd utan sjuklön i och med att jag är timanställd. Jag är kommunalarbetare, vårdbiträde/personlig assistent.


Annons:
OlgaMaria
10/17/17, 1:43 PM
#1

Fråga 1 - har du sjukanmält dig på Försäkringskassans hemsida? När det gäller att räkna ut din SGI så kan du få hjälp av handläggare. Du får nog skicka in ett antal lönespecifikationer till FK så hjälper de dig att räkna ut. Du har rätt till sjukersättning från jobbet de dagar du har planerat jobb och sjukanmäler dig (minus en karensdag).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Emgli
10/17/17, 1:51 PM
#2

#1 - Ja, jag har sjukanmält mig hos Försäkringskassan! 

Under den sista månaden jag jobbade (september) fanns det nästan inga tider inbokade, delvis pga att arbetsplatsen inte var i behov av arbetskraft och delvis för att jag inte klarade av att ta mer tider i och med att jag är sjuk. Det är så svårt det här med psykisk ohälsa.. Jag vill ju jobba, så jag har försökt och försökt och försökt, men till och från har det liksom inte gått alls. Och nu gör det verkligen inte det längre.


OlgaMaria
10/17/17, 1:58 PM
#3

Ok! Ja men det är bara att skicka in lönespecifikationer så räknar de ut. Du får ringa och be en handläggare hjälpa dig med de frågor du har.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Emgli
10/17/17, 2:23 PM
#4

#3 - Tack!


Maria
11/30/17, 8:08 AM
#5

Hur har det gått?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: