Annons:
Etikettfunktionsnedsättningar
Läst 10001 ggr
Pe4r
2017-12-06 22:38

Studera med sjukersättning?

Alltså, man har sjukersättning och går hemma och tycker livet är trist.

Men man får självklart inte studera, som t.ex. Allmän Linje på Folkhögskola.

Men gå hemma och därmed gå ner sig i skiten är okej……

Vore det inte bättre att låta oss som går hemma att aktivera oss lite

och studera sisådär 6 timmar per dag och få lite allmänbildning?

Jag tycker det vore en perfekt kombo, särskilt då man varit borta 

från skolbänken ett antal år dessutom.

Annons:
Honestyisdead
2017-12-06 22:51
#1

Kan man studera 6 timmar kan man ju jobba 6 timmar.

Pe4r
2017-12-06 22:52
#2

Och vill man studera så ökar det chanserna att komma ut på arbetsmarknaden…..

=rehabilterande insatser för ett bättre liv

Honestyisdead
2017-12-06 22:55
#3

#2 Då får man ju använda csn som alla andra.

landsbygdsbo
2017-12-06 23:40
#4

#3 då är det inte lika roligt längre….

Maria
2017-12-07 07:05
#5

#0 Sjukersättning behöver inte vara för alltid. Du kan ju bara "säga upp den" och börja arbeta, studera eller göra vad du vill.

Jag blir smått irriterad när jag hör vad du skriver och undrar varför du uppbär sjukpenning över huvud taget?

Jag har själv sjukersättning på 50 % och det var tungt när det gick igenom. Jag ville så gärna komma tillbaka på heltid men inser idag att det fungerar  bra för mig.

Jag har inte ansökt själv utan det var försäkringskassan som tyckte jag skulle acceptera detta och jag blev "lovad" att jag fick avbryta om jag blev bättre😉

Jag förstår inte heller vad du menar med "oss som går hemma"?

Har man sjukersättning så hoppas jag innerligt att det är en orsak bakom som gör att man på något sätt är oförmögen att jobba men så låter det ju inte i ditt fall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[AnimeV4]
2017-12-08 04:51
#6

För min del är det möjligt att studera, göra praktik eller ha någon form av aktivitet samtidigt som jag får ersättning. Fast jag har aktivitetsersättning då jag är 21, så det kanske inte är lika hårt då.

Annons:
Honestyisdead
2017-12-08 10:03
#7

#6 Det är helt annorlunda med sjukersättning som ju tråden handlar om.

[AnimeV4]
2017-12-08 18:51
#8

#7 Okej, det visste jag inte.

Maria
2017-12-09 07:34
#9

Här står lite att läsa om aktivitetsersättning och du bör kanske läsa på vad dina rättigheter och skyldigheter innebär.

https://www.forsakringskassan.se/myndigheter/arbetsformedlingen/forsakring/aktivitetsersattning

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[AnimeV4]
2017-12-09 17:04
#10

#9 Jag har koll eftersom jag pratat med min handläggare. Vi har en plan n all.

Maria
2017-12-09 17:19
#11

Vad bra.🙂 Jag trodde du hade sämre koll eftersom du inte visste skillnaden mellan sjukersättning och aktivitetsersättning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[AnimeV4]
2017-12-09 17:48
#12

#11 Jag är ju inte påläst om sjukersättning då det inte har med mig att göra😛

landsbygdsbo
2017-12-10 08:31
#13

Sjukersättning bör egentligen vara en tidsbegränsad ersättning till en individ som pga sjukdom inte är förmögen att arbeta. Efter en tid (som kan variera) fastställs om individen i fråga kan komma tillbaka till arbete..om inte = förtidspension.

Om, så fastställs när kassan anser att individen i fråga ska få a-kassa eller jobba.

Som i all statlig, kommunal o landstingsverksmhet faller en del individer mellan stolarna .

Annons:
Maria
2017-12-10 08:52
#14

#13 Förtidspension eller sjukpension är begrepp som inte används längre utan har ersatts med sjukersättning som är samma sak.

Det fungerar ju ungefär så som du beskriver redan idag då man inte kan få sjukersättning utan att ha en längre tid med sjukskrivning bakom sig.

Jag själv hade två möten över tid med arbetsgivaren, försäkringskassan och min neurolog innan försäkringskassan föreslog 50% sjukersättning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

landsbygdsbo
2017-12-10 20:02
#15

#14

Det har bytt namn och bestämmelserna har ändrats men i princip är det dock så, att den som inte klarar av att jobba (efter bedömning) får en form av ersättning liknande den gamla förtidspensionen

Maria
2017-12-10 20:09
#16

#15 Ja, ingen har väl sagt något annat?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: