Annons:
Etikettsjukdom
Läst 5671 ggr
tlover
2018-03-14 08:00

Hur är det tänkte att man ska göra under ansökan?

Hur är det tänkt att man ska göra under tiden det beslutas för sjukpenning el sjuk/aktivitetsersättning? Jag har aldrig varit med om en beslutsprocess som varit kortare än 2 månader, ofta närmare 3 månader.

Under den tiden kan man ju inte leva på luft, men som jag förstått det så ska man det, för det är väl inte tänkt att man ska fortsätta att arbeta under tiden, visst vissa sjukdomar kan man ju det, det hinner "bara" bli värre under tiden och återhämtningen skulle ta längre tid men jobbar man tex med att gå mycket och man brutit benet kan man ju inte göra det.

Om man sedan ansökt, inte jobbat för att man är ju sjuk och sen får avslag hur är det tänkt man ska göra?

l'm back

Annons:
Maria
2018-03-14 08:20
#1

Jag vet inte.

Har du ingen handläggare på FK som kan svara på dina frågor?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2018-03-14 08:28
#2

#1 Jag tänkte mer generellt, just nu funkar det men knappt för oss men det verkar vara mer regel än undantag att det tar 2-3 månader att få beslut så det måste ju finnas något "så gör du"

l'm back

Calcifer
2018-03-14 08:44
#3

De brukar påstå att man kan söka pengar från soc så länge om det krisar men det vette fan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

tlover
2018-03-14 08:45
#4

#3 Hur lång handläggningstid har dom, sen så kan ju inte alla göra det heller

l'm back

Calcifer
2018-03-14 08:53
#5

#3 Det är jag fullt medveten om. Jag vet inte. Jag har haft tur någon gång och fått besked ganska omgående. Men sen brukar soc vara lite mer samarbetsvilliga om det verkar som om man kommer få pengar från FK. Eftersom man kan få pengar bakåt i tiden från FK, även om pengarna kommer "för sent", så kan man ansöka på nåt speciellt vis pengar från soc som man sen betalar tillbaka om/när man får pengarna från FK. Då brukar handläggningstiden vara snabbare och de brukar som sagt vara mer samarbetsvilliga. Jag fick beslut rätt fort senast jag var tvungen att få ersättning från soc innan jag fick FK godkänt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: