Annons:
Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 3448 ggr
emeliiiiieee
6/27/18, 1:35 PM

Måste jag skriva ut mig från AF?

Får aktivitetsersättning. Är just nu inskriven på AF. Måste jag skriva ut mig så länge som jag får denna ersättning?

Annons:
Carmarino
6/27/18, 2:00 PM
#1

Aktivitetsersättning är väl det du får när dina a-kassedagar är slut? Så nej, du ska inte skriva ut dig från AF. Då får du ingen ersättning alls.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

emeliiiiieee
6/27/18, 3:11 PM
#2

Har aldrig haft A-kassa. Sen har jag bara fått aktivitetsstöd vilket är en helt annan sak när man är inskriven på AF. Aktivitetsersättningen får man ju när man har nedsatt arbetsförmåga vilket jag har med 100%

Carmarino
6/27/18, 3:13 PM
#3

Aha, då är det kanske inte samma sak. Rekommenderar att du kollar med AF, så att du inte riskerar att bli utan ersättning.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

emeliiiiieee
6/27/18, 3:28 PM
#4

Får ta och göra det!

Maria
7/23/18, 10:38 AM
#5

Jag tror inte du ska behöva vara inskriven på AF när du väl fått aktivitetsersättning men som sagt, ring och fråga för säkerhets skull.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
9/14/18, 11:17 AM
#6

Du ska skriva ut dig från AF. Om din ersättning upphör och det är syftet att du ska försöka få jobb igen ska du skriva in dig igen på AF från första dagen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Soligajag1
12/2/18, 6:05 PM
#7

Jag tycker INTE du ska skriva ut dig från AF , jag får aktivitetsersättning ( det får man när man är arbetslös eller får på en kurs som AF anordnar åt dig)  

Det enda jag behöver göra : Skicka in mina rapporter till AF och försäkringskassan. 

Gjorde det igår , jag söker jobb . då skriver du bara vilka jobb du sökt , skicka in mellan 1-7 i varje månad , pengar kommer den 26 .  Till försäkringskassan anmäler du aktivitetsstöd för den månad ( nu november )  sedan klickar du i om du varit sjuk , skriver vilka datum .  Klart . godkänn o skicka in. 

Så gör jag i alla fall. 

Varför jag inte går ur AF , jag söker jobb, får prata med min handläggare  mm. Jobbigt att gå ur AF o sen börja om pånytt! 

Årligt talat tror jag man måste vara inskriven på AF om du ska få aktivitetsersättning . HUR får du annars pengar?? Ring gärna och fråga .

HH 🙂

emeliiiiieee
12/2/18, 8:40 PM
#8

#7 Du får isåfall aktivitetsstöd(fick det medans jag var inskriven på AF, du kan inte få aktivitetsersättning och aktivitetsstöd samtidigt). Jag får aktivitetsersättning då jag har nedsatt arbetsförmåga med 100%. Kunde därför inte vara inskriven på AF medans jag har 100% nedsatt arbetsförmåga.

Upp till toppen
Annons: