Annons:
Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 1647 ggr
Maria
2018-11-16 15:59

Avslag på ansökan.

Jag jobbar ju 50% och har sjukersättning resterande 50%.

På grund av hög frånvaro trots halvtid så har jag också högriskskydd vilket jag är oerhört tacksam för då karensdagen gjorde stora hål i plånboken.

Jag ansökte för cirka en och en halv vecka sedan för att söka 75% ersättning. Jag hade väl en känsla av att det skulle bli avslag men samtidigt en liten förhoppning.

Jag fick besked att handläggningstiden var minst 4 månader.

Idag fick jag besked att ansökan avslogs vilket ju var snabbt jobbat😃 Man menar att 50% + högriskskydd räcker och det har jag väl egentligen inga invändningar emot utan det ligger på ett annat plan.

Jag tycker det är oerhört pinsamt att sjukanmäla mig så ofta. Jag känner mig som den där opålitliga medarbetaren som man inte kan lita på. Dessutom får ju min arbetsgivare merjobb som ska anmäla till FK för ersättning för mina karensdagar varje gång.

Det hade känts bättre om jag blivit en mindre börda så att säga.

Men men, det är som det är.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Tissetass
2018-11-16 16:17
#1

skickar en kram! 🌺

Maria
2018-11-16 17:01
#2

Tack 😊

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tissetass
2018-11-16 21:54
#3

Ett litet inflikande, att din arbetsgivare ska gå in och anmäla till FK, ÄR väl hens jobb, och HEN har väl en lön därefter?  Såhär från ett utifrånperspektiv, är väl din arbetsgivares 'börda' att behöva sitta vid datorn en stund extra , ett ganska litet i-landsproblem , i jämförelse med dig som kämpar med en hjärntumör???   

Som en mindre börda antar jag du syftar på graden av ersättning? Den meningen låter annars ganska oroande annars..

kram till dig🙂🌺

Maria
2018-11-16 22:02
#4

#3 Jo tack visst ingår det i arbetsgivarens uppgifter men samtidigt känns det så onödigt då dessa 25 % skulle mer eller mindre ta bort problemet.

Jag känner mig faktiskt som en börda emellanåt. Jag vill inte vara den som man ska ta hänsyn till utan vara som alla andra men samtidigt så vet jag ju att jag inte klarar vissa saker längre så den känslan ligger enbart hos mig.

Jag har förövrigt en mycket förstående arbetsgivare så det är mig själv jag får jobba med när det gäller känslan.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tissetass
2018-11-16 22:50
#5

#4  Jag förstår. Samtidigt kan jag ju dock inte förstå hur svårt det måste vara att försöka acceptera och leva efter helt nya förutsättningar.  Det kan ju inte alls vara lätt alla gånger!Milt sagt. Jag tror inte du är en börda för andra, men jag hoppas  känslan att du är det, lättar🙂. Kämpa på!  Anledningen till att jag skriver är för att jag har en närstående i samma sits och blir tagen av hur hon ändå orkar tänka på andra trots sin egen situation. Det är en väldigt stor omställning att insjukna. (och klart man ska få klaga, är väl vad forum är till för delvis😉) Kram från mig och mina två fluffisar 🐱🐱 🌺

OlgaMaria
2018-11-18 15:08
#6

Ansökte du själv om 75% eller skickade läkare in nytt utlåtande? En egen ansökan utan nytt intyg från läkare eller AF eller liknande tas tyvärr inte något notis om. Men det finns inget som hindrar att du ansöker igen, men det måste komma in något nytt underlag så att säga. Prata om det med din läkare…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Maria
2018-11-18 15:23
#7

#6 Jag ansökte med ett läkarutlåtande som underlag. Läkaren hade skrivit ett mycket bra intyg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2018-11-18 15:25
#8

#7 Okej. Men med tanke på att ni skickat in denna ansökan nu så kan ju FK kanske ta det mer på allvar nästa gång ni skickar in en ansökan. Ni kan ju försöka om ett halvår eller år igen kanske.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2018-11-18 15:29
#9

Absolut. Det fungerar ju ändå för mig idag med stor sjukfrånvaro. Jag tänker bara att det hade underlättat för alla parter. Arbetsgivare, FK och mig. Mindre pappers/dataarbete så att säga för alla. Jag jobbar ju ungefär 25%.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2018-11-18 15:33
#10

#9 Ja, och det är inte oviktigt att slippa känna stress över sådana saker, men nu får du väl vara inställd på att köra på som vanligt ett tag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2018-11-18 15:36
#11

Japp. Jag får föra ett nytt försök i framtiden.

Det märkliga i sammanhanget är att när jag fick 50% ersättning så ville jag inte från början utan FK skickade bara ansökningspappren till mig och tyckte att jag borde godta detta😉 Vilket visade sig vara väldigt välbehövligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-11-20 09:17
#12

Jag har i alla fall en fantastik arbetsgivare.❤️

Har nyss pratat med henne om avslaget och hon menar att då kör vi bara på som vanligt och jag skickar SMS när jag behöver stanna hemma.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: