Annons:
Etikettövrigt
Läst 1825 ggr
Mariapanto
11/18/18, 2:22 PM

Bostadsbidrag

Hej! Jag är en 20 årig tjej som ska börja plugga till sjuksköterska i vårterminen , alltså nu i januari . Min mamma får bostadsbidrag men den minskades väldigt mycket när jag bor med henne då Försäkringskassan säger att jag måste betala hälften av hyran då jag är 20 år. Jag undrar om samma sak gäller nu när jag ska börja plugga i högskolan heltid? Kommer inte ha råd att betala hälften av hyran ( som är ca 3000) och massa andra räkningar med mitt CSN. Kommer min mamma få mer bostadsbidrag när jag börjar högskolan eller inte?.. Tacksam för svar :)

Annons:
Zadeira
11/18/18, 2:31 PM
#1

Nej, så länge du bor hemma kommer hon få samma summa. Den som i så fall ska ansöka om bidrag blir du, så att du kan betala din mamma vad din del av hyran kostar.

Åsa S
11/18/18, 2:43 PM
#2

Är man inneboende och personen som äger hyreskontraktet/bostaden även bor där får man inte något bostadsbidrag tyvärr såhär står det på försäkringskassans hemsida under frågan ifall man kan få bostadsbidrag som inneboende

"Nej. Du som hyr en del av någon annans bostad kan inte få bidrag till dina bostadskostnader om den person som äger bostaden eller har kontraktet för hyresrätten/bostadsrätten också bor permanent eller tidvis i bostaden."

  Men bor du på egen hand i ex. studentlägenhet kan du söka bostadsbidrag. Du kan dock ta lån med man behöver ju inte bara ha bidraget och 3000kr är rätt lite att betala för bostad många studenter i ex. stockholm betalar minst det dubbla + man kan ta extrajobb på kvällar och helger.

OlgaMaria
11/18/18, 3:01 PM
#3

Fast 3000 kr måste du ju kunna betala i hyra. Hur ska du kunna hitta ett billigare boende? Kolla om det är möjligt för dig att få bostadsbidrag men annars får du anpassa utgifterna efter inkomsterna eller skaffa ett jobb. Som sjuksköterskestudent brukar det vara lätt att få extrajobb inom vården, typ på ålderdomshem eller liknande.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

mariajohanssonn@outlook.com
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Någon som förstår vad dom menar? Rätten till bostadsbidrag finns inte om man som ungdom utan barn bor inneboende hos sina föräldrar men här står det väl något annat?

OlgaMaria
11/21/18, 7:42 PM
#5

Bostadstillägg är något annat. Det gäller bara de som får sjuk- eller aktivitetsersättning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
11/21/18, 8:17 PM
#6

#4 OlgaMaria har rätt. Det där är en annan sak.

Annons:
Jonas Ekström88
2/4/19, 3:21 AM
#7

Precis som Olga nämner, det är något helt annat. 🙂

Upp till toppen
Annons: